Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
theovstrien,
Wat ook nog kan is het loszitten van je draagarm. Dit zijn de pootjes waar je wielen aan vastzitten. De pootjes zitten via een lager aan die draagbuizen vast, hier wil heel soms wel eens speling opzitten zeker wanneer de pootjes er af zijn geweest of vervangen zijn voor een andere (fusee rot lager rot). Nou ja en zo gokken we weer eens verder.
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
theovstrien schreef:(...) T.a.v de bouten heb ik begrepen uit eerdere correspondentie dat je op deze bouten bijzonder zuinig moet zijn omdat ze moeilijker te vinden zijn dan goud aan het einde van de regenboog, aldus de reactie van deze meneer. (...)
Als deze meneer het over die M9 bouten/moeren heeft, dan geef ik hem gelijk. Als deze meneer het over de transversebouten heeft, dan geef ik hem niet gelijk. Bij Duckservice in Leek kan je die dingen zo bestellen.
Schijt aan originaliteit.
Het rubber waar ik het over heb zit met twee boutjes aan de staart van de de bak vast.
Naarmate deze verouderd zal je droogscheuren zien verschijnen.
Als je de wagen op de handrem zet en voor en achteruit duwt kun je de motor en bak zien kantelen.
Het inveren van de auto heeft nauwelijks invloed op het kantelen van de motor.
Tijdens optrekken of remmen zal het blok voor en achterover willen kantelen, deze krachten worden opgenomen door de motorsteunen.
Dit zijn er drie; twee onder de voorzijde van de motor en één aan de staart van de versnellingsbak.
Ter illustratie;
Ik heb zelf ooit de voorste twee motorsteunen stukgetrokken tijdens een noodstop.
Dit gebeurde met (te hard ops: ) achteruit rijden waarbij ik vol op de rem moest voor een fietser.
Aangezien de remmen aan de bak gemonteerd zitten krijgen de motorsteunen alle vertragingskrachten voor hun kiezen.
In mijn geval draaide het blok achterover mee en sneuvelde de voorste motorsteunen.
Bij optrekken treedt het omgekeerde op, het blok wil voorover draaien.
Om dit te voorkomen houdt het bakrubber de staart van de versnellingsbak op zijn plek.
Groet, piet
Detailletje: bij optreken wil de voorkant van je blok omhoog en je bak (aan de achterkant) omlaag. Verder klopt het.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hard achteruit optrekken is overigens absoluut niet raadzaam voor je 2CV versnelingsbak. De details weet ik zo niet, maar er kan een as los draaien welke enkel weer teruggeplaatst kan worden door de bak open te maken. En dat wil je niet!
ops:
Verdwaald in mijn eigen verhaal
Nachtdiensten doen de scherpte geen goed.
patje74 schreef:Hard achteruit optrekken is overigens absoluut niet raadzaam voor je 2CV versnelingsbak. De details weet ik zo niet, maar er kan een as los draaien welke enkel weer teruggeplaatst kan worden door de bak open te maken. En dat wil je niet!
Uit mijn hoofd zeg ik dan dat er een niet-geborgde moer van de achteruitrijtandwielen in je versnellingsbak los draait. Remedie: motor uit, met je klauwen van de versnellingspook afblijven, achterplaat van je versnellingsbak, moer terug draaien, achterplaat er weer op, verse olie er in gieten en hard wegrennen voor oom agent de plas olie op straat ziet.
Schijt aan originaliteit.
Schopje..
Oorzaak al gevonden??