Je moet inderdaad ook bij een atmosferische motor, de motor langzaam warm rijden. Anders krijg je een te snelle verhitting. De gevolgen hiervan zijn niet echt leuk. Heb van de week nog het uitlaatspruitstuk vervangen van de Polo van de vriend van m’n zusje. Helemaal zwart en allemaal scheuren.
Laatst wat foto’s van een Frans forum geplukt. Het gaat hier over een van de allereerste TZD Turbo’s, nog zonder grijze strips op de bumpers en nog met dunne rubberen strips aan de zijkanten van de auto.
Kijk onderaan maar eens wat de huidige km-stand van die BX is:
Robin, al wat vorderingen gemaakt met je zoektocht?
Je laat neem ik aan weten wanneer je iets leuks hebt gevonden?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
Robin, al wat vorderingen gemaakt met je zoektocht?
Je laat neem ik aan weten wanneer je iets leuks hebt gevonden?
De grootste vordering gaat komen wanneer ik mijn huidige auto heb verkocht
En voor de rest ben ik rustig aan het rondzoeken en vooral heel erg veel aan het lezen, voornamelijk over het LHM systeem en andere Citroën eigenaardigheden.
Maar op het moment dat ik daadwerkelijk iets op het oog heb zal ik jullie er uiteraard mee lastig vallen
Maar iets zoals dit:
BX break 19TGD
Bouwjaar:
1992
Kilometerstand:
275000
t.e.a.b.
Waar moet ik daar nou van denken? Er staan misschien wel 10 BXen op marktplaats voor nog geen 500 euro
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
winnetou schreef:Zeg Bram, waar blijf je nou? Ik had je nu toch wel hier verwacht!
Ja…..sorry ops: (hijg hijg).....ben er al.
Ik heb het de laatste week een beetje druk met andere zaken gehad, vandaar….EXCUSES voor mijn wel hele late reactie. ops:
Maar ik heb zo te lezen, niets meer toe te voegen aan wat Winnetou al hier vermeld heeft.
Klasse die man. :headbang
Overigens….Sans-pareil…..heb ik me niet zelf *benoemd* en heb ik, sinds ik ZX rijd (uiteraard ook met de 1.9 diesel) in het beheerdersforum zelf voorgesteld of ik nog wel die *titel* moet dragen….van mij mag het er af, als het je (blijkbaar) hoog zit.
Robin schreef:XBXG schreef:
Robin, al wat vorderingen gemaakt met je zoektocht?
Je laat neem ik aan weten wanneer je iets leuks hebt gevonden?De grootste vordering gaat komen wanneer ik mijn huidige auto heb verkocht
En voor de rest ben ik rustig aan het rondzoeken en vooral heel erg veel aan het lezen, voornamelijk over het LHM systeem en andere Citroën eigenaardigheden.
Maar op het moment dat ik daadwerkelijk iets op het oog heb zal ik jullie er uiteraard mee lastig vallen
Maar iets zoals dit:
BX break 19TGD
Bouwjaar:
1992
Kilometerstand:
275000t.e.a.b.
Waar moet ik daar nou van denken? Er staan misschien wel 10 BXen op marktplaats voor nog geen 500 euro
Ja, het is moeilijk te zeggen wat nou een goede auto is en wat niet, als je alleen af moet gaan op marktplaatsadvertenties. Ik heb ooit het geluk gehad door een fantastische BX 19 GT te kopen die er op de foto op marktplaats slecht uitzag.
Ik vraag me echter altijd af wat een verkoper nou bedoelt met t.e.a.b. (tegen elk aannemelijk bod). Zou een verkoper er dan zsm vanaf willen omdat de auto schade/geen APK/lekkage/etc heeft of omdat ie geen vraagprijs kan bedenken?
Die 19TGD op de foto ziet er anders erg mooi uit. Maar je zult een auto pas kunnen beoordelen wanneer je een afspraak met de verkoper maakt en een proefrit kunt maken en de auto in zijn geheel kunt bekijken (vergeet daarbij de onderkant van de auto niet )
Morgen moet ik zelf voor verkoper spelen wanneer een mogelijke koper komt kijken voor mijn 16TRS uit 1983…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nette bak die grijze voor een diesel
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bram schreef:Overigens….Sans-pareil…..heb ik me niet zelf *benoemd* en heb ik, sinds ik ZX rijd (uiteraard ook met de 1.9 diesel) in het beheerdersforum zelf voorgesteld of ik nog wel die *titel* moet dragen….van mij mag het er af, als het je (blijkbaar) hoog zit.
Maakt mij verder niet uit hoor. Van mij mag je gewoon PSA diesel fan zijn, en ik denk ook dat je zelf de enige bent die dat voor je kan beslissen, en dat heb je geloof ik ook al regelmatig gedaan.
Zover ik weet is fan zijn van iets redelijk persoonlijk, en niet iets wat iemand anders voor je kan beslissen, hooguit dat men denkt dat je ergens fan van bent. De enige echte fan moet dus in ieder geval ook door zichzelf daartoe zijn uitgeroepen lijkt mij. Jij hebt redelijk overtuigend laten blijken nogal gecharmeerd te zijn van de PSA diesels, dus het leek mij dat je bij uitstek geschikt was om deze toe te prijzen.
Zie het probleem eigenlijk niet. Waarom ben ik eigenlijk een mail aan het typen over de definitie van het woord “fan”? Ik ga nu terug naar meer kW’s toveren uit CX’en…. Ik denk dat dit gewoon op een misverstand berust…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja t.e.a.b. dan moeten ze er meestal zo snel mogelijk van af. meestal geen liefhebber denk ik. maarja je moet ook een beetje geluk hebben met een 2e handse wagen zelfs met een nieuwe.
Robin schreef:
Maar iets zoals dit:
BX break 19TGD
Bouwjaar:
1992
Kilometerstand:
275000t.e.a.b.
Waar moet ik daar nou van denken? Er staan misschien wel 10 BXen op marktplaats voor nog geen 500 euro
De ongeblazen diesel break heeft een versnellingsbak die er voor zorgt dat de motor vrij hoge toeren maakt in z’n 5, meer toeren iig (en dus meer herrie) dan de berline diesels. Geen ernstig probleem ofzo, maar wel iets om mee rekening te houden, als je lange afstanden wilt gaan rijden.
Lijkt mij dat als je veel kilometers maakt, je ook een beetje luxe wilt (persoonlijk). Ik zou dus niet kiezen voor een TGD (basisuitvoering) maar de TZD, hier zit namelijk onder andere het volgende in:
- Elektrische ramen voor en achter
- Centrale deurvergrendeling met AB
- Stuurbekrachtiging
Als ik iets verkeerd heb, moeten jullie het maar zeggen
WYD schreef:Lijkt mij dat als je veel kilometers maakt, je ook een beetje luxe wilt (persoonlijk). Ik zou dus niet kiezen voor een TGD (basisuitvoering) maar de TZD, hier zit namelijk onder andere het volgende in:
- Elektrische ramen voor en achter
- Centrale deurvergrendeling met AB
- StuurbekrachtigingAls ik iets verkeerd heb, moeten jullie het maar zeggen
Het gebrek daaraan vind ik dat helemaal niet erg. Ik denk altijd: als ‘t er op zit kan het alleen maar kapot gaan.
Voor ramen en deuren heb ik handjes gekregen (zaten bij mijn aflevering) en stuurbekrachtiging, tja. Ik heb eigenlijk nog nooit een auto met stuurbekrachtiging gehad, inclusief de lompe bestelbus die ik had. De auto’s met stuurbekrachtiging waar ik in heb gereden vond ik dan weer strontvervelend sturen.
Ik zie luxe niet als het aantal knopjes en lampjes en elektrische zoemdingetjes maar meer aan het basiscomfort van een auto, dus een fatsoenlijke stoel en lekkere vering. (In een franse auto zit ik dus dan wel goed )
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
WYD schreef:Lijkt mij dat als je veel kilometers maakt, je ook een beetje luxe wilt (persoonlijk). Ik zou dus niet kiezen voor een TGD (basisuitvoering) maar de TZD, hier zit namelijk onder andere het volgende in:
- Elektrische ramen voor en achter
- Centrale deurvergrendeling met AB
- StuurbekrachtigingAls ik iets verkeerd heb, moeten jullie het maar zeggen
De TGD berline is niet geleverd volgens carbase. Type 3 diesel berline is geleverd als TD (kaal) Deauville (kaal met lm velgen), tzd, of tzd turbo (luxe). De verschillen kun je mooi zien op carbase:
De Break diesel type 3 is alleen geleverd als TGD of TZD Turbo.
Qua luxe op lange afstanden zijn de elektrische ramen wel fijn, je kunt dan vanuit je bestuurdersstoel een ruitje achter open zetten, dat geeft een vooral met warm weer fijn verkoelende luchtstroming. Ook de vaak wat beter zittende stoelen in de luxere modellen zijn een groot voordeel op de lange afstand. Stuurbekrachtiging is vooral fijn bij het inparkeren of wegrijden, als je eenmaal op de snelweg bent, mis je sb niet.
Buiten het parkeren om heb ik zelfs liever geen stuurbekrachtiging.
WYD schreef:Buiten het parkeren om heb ik zelfs liever geen stuurbekrachtiging.
Dat heb ik dus ook.
Maar er is dus verschil in stoelen tussen de TGD en TZD? Ik ben 1.97 en heb nogal snel last van mijn rug als ik in een auto met een beroerde stoel zit. (Dit weekend naar de Vogezen in een Peugeot 306, the agony )
Ik kan uiteraard altijd later nog een stoel uit een luxere versie ergens in zetten…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:WYD schreef:Buiten het parkeren om heb ik zelfs liever geen stuurbekrachtiging.
Dat heb ik dus ook.
Maar er is dus verschil in stoelen tussen de TGD en TZD? Ik ben 1.97 en heb nogal snel last van mijn rug als ik in een auto met een beroerde stoel zit. (Dit weekend naar de Vogezen in een Peugeot 306, the agony )
Ik kan uiteraard altijd later nog een stoel uit een luxere versie ergens in zetten…
De TGx-interieurs hebben veel slappere stoelkussens en zijn doorgaans behoorlijk ingezeten, vooral bij de rugleuning voel je dan al snel de paal van de hoofdsteun in je ruggengraat en da’s niet fijn.
GTI en latere TZx-modellen hebben steviger stoelen met veloursstof en een wat duidelijker voorgevormd schuimrubber pakket.
Je kunt natuurlijk een “gewone” BX kopen en een laat TZx of GTI-interieur opzoeken om te monteren.
Als je 1.97 bent (nog 3 cm langer dan ikzelf) zou ik je helemaal geen BX-stoel aanraden maar een Recaro, ASS, Scheel oid. Ik heb zelf (gelukkig) ook geen BX-stoel meer in mijn woonwerk-auto; nooit meer rugpijn etc.
Ich bin ein Breaker