Airco Xsara break
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 25 oktober 2007 08:39 PM

Heb ik me toch wat raars. Ik heb sinds kort een Xsara break 16 van 2003, en ik merkte dat de airco niet of nauwelijks functioneerde. Dus op naar de aircoboer die het systeem heeft getest en jawel hoor, te weinig vloeistof. Systeem dus opnieuw afgevuld en getest maar wat denk je? Hij doet het nog niet. Dus de aircoboer speuren, en ontdekt dat er een gele stekkerverbinding (met uiteraard draden) onderaan de radiateur bovenop een hete leiding heeft gelegen en die heeft de stekkerverbinding doorgebrand. Vervolgens uiteraard opnieuw geïsoleerd en zodanig geplaatst dat hij niet meer in staat is een hete leiding te raken. Mooi dat de airco het nog niet doet (nou ja, mooi) dat wil zeggen, er is direct stroom op de airco installatie geplaatst en dan functioneert alles, dus op zich is er gelukkig niks mis met de installatie an sich. Allen als je hem aanzet vanuit de auto reageert hij dus niet.
De zekeringen zijn ook getest, alles in orde.
De aircoboer heeft het op moeten geven, en verwees mij naar de Citroën dealer omdat er dan dus een storing in het (motor) management systeem moet worden uitgelezen. Zo’n systeem heeft de aircoboer natuurlijk niet, dus ik heb voor morgen een afspraak bij de Citroën dealer die de storing zal uitlezen en hopelijk ook zal verhelpen.
Mijn vraag is, heeft iemand enig idee van wat voor soort storing er sprake kan zijn? En is dat een dure grap? Ik vnd het nl. zo raar dat er geen zekering geknapt is.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 oktober 2007 02:48 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niet of het er al koud genoeg voor is geweest, maar onder een bepaalde buitentemperatuur werkt de airco niet meer.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 26 oktober 2007 02:14 PM
  [ # 2 ]
DigiDaan schreef:

Ik weet niet of het er al koud genoeg voor is geweest, maar onder een bepaalde buitentemperatuur werkt de airco niet meer.

Dat speelt pas vanaf een graad of 4 / 5 boven nul. Meestal is het in een werkplaats bij het testen wel warmer.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 26 oktober 2007 08:42 PM
  [ # 3 ]

Nou, ondertussen weet ik wat meer. Gebleken is dat een BSI unit of zo naar z’n grootje is. Nooit van gehoord. Zo’n unit stuurt bepaalde accessoires aan, waaronder de airco. De unit dient dus in zijn geheel vervangen te worden en zo’n apparaat kost 295 Excl. BTW, excl. montage. Boing! En dat terwijl ik al 139 Euro lichter was vanwege het opnieuw afvullen van de airco.
Zo zie je maar weer; koop je een auto van 1ste eigenaar die minitieus is onderhouden bij de Citroën dealer, die nog maar 34.000 km heeft gelopen en zie daar.
Mijn broer, die zich een auto aanschafte met 200.000 km op de teller en met een vaag lease verleden, rijdt uiteraard probleemloos rond.
Dat is toch logisch, dat snapt u, lezer dezes, toch ook wel…...?-))

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 oktober 2007 08:52 PM
  [ # 4 ]

Da’s inderdaad frustrerend. Van zo’n jonge auto kun je dat niet meteen verwachten. Hopelijk is het opgelost na het vervangen van de BSI.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 26 oktober 2007 09:36 PM
  [ # 5 ]

Dat hoop ik dus ook Dutch Steph, dank overigens voor je bemoedigende reactie.
Ik had het ook niet verwacht, vooral omdat een Xsara toch een van de betere citroëns is v.w.b. storingsgevoeligheid. Daarnaast is het er eentje uit de fase III, dus dan zouden ook alle kinderziektes eruit moeten zijn.
Ach, ik houd het maar op een klassiek geval van; shit happens….

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 27 oktober 2007 12:38 AM
  [ # 6 ]

Dat zo’n BSI gevoelig is, is wel gebleken ja. Ik snap alleen niet waarom die stomme stekker op die hete leiding is gaan liggen. Er is ooit een sensor vervangen die te hoog oplopende temperatuur in de radiateur registreert, maar bij vervanging daarvan kom je nog niet in de buurt van een leiding in het vooronder. Ik ga er in ieder geval maar voorzichtig vanuit dat dit een eenmalige actie is geweest.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 05 november 2007 01:39 AM
  [ # 7 ]

Zo, de wagen is weer helemaal ok. BSI vervangen en airco afgevuld. Kosten ruim 660 Euro. Ik heb de wagen nog maar net, en de vorige eigenaar (particulier ja) wilde absoluut geen cent van de vraagprijs af doen, want de wagen was 100 % in orde, benadrukte hij ten stelligste. Wel wilde hij na een maand weten hoe het met de wagen ging. Welnu, misschien krijgt hij daar nog spijt van, want ik zal hem ten eerste mededelen dat de wagen ons echt 100 % bevalt, maar dat de technische staat toch niet helemaal dat percentage haalt.
De facturen zal ik overleggen en misschien is de verkoper alsnog bereid wat van de reeds betaalde prijs af te doen. We zullen zien. 1 ding staat vast; de schade is nog in zijn gebruiksperiode ontstaan. Een airco doet er nl. wel even over om bijna geheel leeg te lopen als hij niet meer wordt aangestuurd. Ik houd u op de hoogte hoe dit afloopt, niet geschoten is altijd mis…...

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 november 2007 02:56 PM
  [ # 8 ]

Misschien kan je de situatie aan Citroën NL voorleggen. 660 euro aan kosten bij een auto van 4 jaar en 34.000 km is toch best hoog.
Wellicht kan je tot een overeenstemming komen dat de kosten gedeelt worden Wink

Goed misschien heeft de verkoper ook daadwerkelijk geen idee van het probleem gehad Wink

Als het ook bij dit grapje blijft dan heb je er ook echt een prima auto aan, zijn fijne auto’s die Xsara’s. 1.6 16v motor komt nog eens goed vooruit ook in zo’n break Wink

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 06 november 2007 12:36 AM
  [ # 9 ]

O, aan de verdere staat van de wagen twijfel ik geen moment Arjan. Hij is nog zo fris en fruitig en ongebruikt, heerlijk. Alles voelt ook nog zo nieuw aan. Van ‘t weekend heb ik ‘m voor de eerste keer handmatig gewassen, vervolgens de banden ingespoten met dat Wet Look van No Touch en je weet niet wat je ziet.
En inderdaad, deze 1.6 16v is een zalige motor; hij heeft er altijd zin in, ook al is hij nog steenkoud. Maar daar pas ik wel mee op natuurlijk. En hij heeft een prettig Citroën gehalte, dat wil zeggen die heerlijke rust in het stuur, het onverbiddelijke remmen als een kaars zo recht.
Als ik dan op de snelweg rijd, gezeten op het heerlijke velours, Franstalige CD aan, cruise control op 135 en met een sigaret in de linkerhand waarvan de as lang kan blijven zitten omdat het stuur geen krimp geeft denk ik; het leven is zo slecht nog niet als je een fijne Citroën hebt -))

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 november 2007 12:40 AM
  [ # 10 ]

Welkom bij de Phase III Club Wink

Mijn Berline uit 2003 met inmiddels 184.000 op de klok rijdt nog alsof ze gister van de band rolde, dus dat belooft veel goeds voor je.

Verder hier ook: rust, comfort, geweldige stoelen en zelfs met 180+ op de cruise is één vinger aan het stuur genoeg. En remmen doet ze ook als een dolle. Deze gaat voorlopig niet meer weg.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 06 november 2007 12:49 AM
  [ # 11 ]

Tja, ik kan je woorden alleen maar beamen. Wat dat harde rijden betreft; ik durf nog niet zo goed, want de wagen is van een ouder echtpaar geweest die 120 al heeeel hard vonden gaan. En dan ook nog hooguit 1 keer per jaar als er naar Texel werd gereden. De potentie is er en de motor lijkt er bijna om te vragen en de verleiding is ook groot omdat ik vlakbij Duitsland woon en daar ook regelmatig kom, maar toch….ik heb hem even 170 laten lopen, en daar was ie zo hoor!
Ik geloof dattie 196 zou moeten kunnen halen. Nou, we zien dat wel op termijn. Eerst maar even laten wennen aan z’n nieuwe berijder, en dan kijken of ie op de teller over de 200 kan. Is er toevallig iemand met een 1.6 16v die hier al wat ervaring mee heeft c.q. er iets over weet te zeggen?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 november 2007 12:55 AM
  [ # 12 ]

Als de teller van die van jou net zo akelig nauwkeurig is als de mijne dan haal je de 200 nét niet, tenzij je met wind mee heuvelaf rijdt. Mijn dieseltje moet volgens de fabriek 193 lopen en dat lijkt te kloppen.

Een beetje opnieuw losrijden kan nooit kwaad, of de auto een beetje aftasten in het begin. Heb ik ook gedaan, met name omdat de mijne een ex-lease is. Nu na tienduizend kilometer durf ik best zo nu en dan de teugels te vieren alhoewel ik verder me best rustig gedraag.

Meer over die auto in de link ‘De nieuwe Xsara’ hier beneden trouwens.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5490
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 06 november 2007 01:31 AM
  [ # 13 ]

Nou 180 red hij wel!  Wink
Ik heb ook een 1.6 16V en daar heb ik al 180 op de klok meegereden.

Alleen moet de wagen nog steeds laten uitlijnen\balanceren. Boven de 120 trilt hij.

Veel plezier met de wagen.

Gert Cool  Cool  Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 november 2007 11:51 AM
  [ # 14 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Nou 180 red hij wel!  Wink
Ik heb ook een 1.6 16V en daar heb ik al 180 op de klok meegereden.

Alleen moet de wagen nog steeds laten uitlijnen\balanceren. Boven de 120 trilt hij.

Veel plezier met de wagen.

Gert Cool  Cool  Cool

Die 196 red je ook wel hoor, zeker op de teller Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook