Goed, deel 3. Schijnbaar doet mijn BX nogal veel stof opwaaien
Vandaag heb ik Criezel ingeleverd bij Roel. Hij schroeft morgen de verstuivers er uit (en uit z’n eigen BX ) en brengt ze naar een revisiebedrijf waar ze gereviseerd worden. Vervolgens zet hij ze er weer in en Criezeltje rijdt dan (hopelijk) nog zuiniger, stiller, sneller, feller, enzovoorts. En anders maar niet en kan ik gewoon weer 100.000km verder kachelen. Roel is iemand die enorm veel sleutelervaring heeft met BXen voorzien van zelfontbranders, dus ik heb er meer dan 100% vertrouwen in dat het helemaal goed komt.
Roel, bij voorbaat al enorm bedankt !
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3769.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed bezig!
enne deel 3 alweer
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Dat denk ik ook wel. Ik wilde dat ik die verstuivers zelf kon afstellen.
Vreselijk moeilijk is het allemaal niet, maar de apperatuur die je er voor nodig hebt…...
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Dat denk ik ook wel. Ik wilde dat ik die verstuivers zelf kon afstellen.
Vreselijk moeilijk is het allemaal niet, maar de apperatuur die je er voor nodig hebt…...
Zal ik je eens wat zeggen: ik kan het niet en ik wil het ook helemaal niet kunnen!
Ik heb de verstuivers in mijn diesels vervangen door Bosch “ruil” verstuivers. Dat zijn fabrieks"gereviseerde” (moeilijk woord voor: overproductie oid die ze niet als nieuw willen verkopen) verstuiverhouders met nieuwe nozzles die in de fabriek afgeregeld zijn, nauwkeuriger dan de lokale dieselboer dat kan. Het resultaat is dan ook perfect.
Ich bin ein Breaker
Zitten in alle type 2’s en type 3’s dezelfde dashboardlampjes ? Reden van de vraag: ik heb van Patje74 een ‘klokhuis’ (dat ding waar de meters in zitten) te leen gekregen om te kijken hoe dat ding in elkaar zit en wat voor lampjes er in zitten. Bij mij zijn er namelijk wat lampjes kaduuk en die wil ik vervangen. Als voorbeeld wil ik 1 van de lampjes uit Patje’s klokhuis meenemen naar de lampenboer.
Schijt aan originaliteit.
doen!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Lelijke Eend schreef:Zitten in alle type 2’s en type 3’s dezelfde dashboardlampjes ? Reden van de vraag: ik heb van Patje74 een ‘klokhuis’ (dat ding waar de meters in zitten) te leen gekregen om te kijken hoe dat ding in elkaar zit en wat voor lampjes er in zitten. Bij mij zijn er namelijk wat lampjes kaduuk en die wil ik vervangen. Als voorbeeld wil ik 1 van de lampjes uit Patje’s klokhuis meenemen naar de lampenboer.
Kleine steekvoet 12 volt 1.2 watt, allemaal hetzelfde en je hebt er in totaal een stuk of 30 nodig. Verwissel ze één voor één, er zijn een paar fittinkjes net een beetje anders.
Degene in de buurt van de oliepeilmeter (maar ik dacht niet onder het kapje wat je ook moet losschroeven) en die in het digitale klokje (als je dat hebt) hebben een ander fittinkje. De ene is vierkant en heeft een andere positie van de lamp, bij de andere zitten de contacten aan de andere kant v/d printplaat.
Ich bin ein Breaker
hel1 schreef:doen!!
Wat doen ?
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Zitten in alle type 2’s en type 3’s dezelfde dashboardlampjes ? Reden van de vraag: ik heb van Patje74 een ‘klokhuis’ (dat ding waar de meters in zitten) te leen gekregen om te kijken hoe dat ding in elkaar zit en wat voor lampjes er in zitten. Bij mij zijn er namelijk wat lampjes kaduuk en die wil ik vervangen. Als voorbeeld wil ik 1 van de lampjes uit Patje’s klokhuis meenemen naar de lampenboer.
Kleine steekvoet 12 volt 1.2 watt, allemaal hetzelfde en je hebt er in totaal een stuk of 30 nodig. Verwissel ze één voor één, er zijn een paar fittinkjes net een beetje anders.
Degene in de buurt van de oliepeilmeter (maar ik dacht niet onder het kapje wat je ook moet losschroeven) en die in het digitale klokje (als je dat hebt) hebben een ander fittinkje. De ene is vierkant en heeft een andere positie van de lamp, bij de andere zitten de contacten aan de andere kant v/d printplaat.
Concluderend: als ik 30 identieke lampjes (12 volt, 1,2 watt, kleine steekvoet) heb, dna kan ik de hele lampenbrol vervangen ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Concluderend: als ik 30 identieke lampjes (12 volt, 1,2 watt, kleine steekvoet) heb, dna kan ik de hele lampenbrol vervangen ?
Ja. Dan kun je ook nog net een paar lampjes aan het kachelpaneel, aansteker en digiklokje spenderen. Een vol bezette tellerpaneel kost een paar lampjes meer, maar met 30 kom je zeker niet veel tekort.
Ik doe het altijd zo (al een aantal keren gedaan):
- Eerst alles op het tellerpaneel vervangen, en ook dat wat er onder het witte kapje zit (oliepeilmeter-schakeling), zit met 2 kleine boutjes vast.
- Het spul wat je eruit haalt sorteren op kleur (zwart = weg)
- Daarna doormeten met een ohmmeter, de lampjes met de laagste weerstand zijn nog het verst en die blijven als reserve of over voor het kachelpaneel (toch wat makkelijker te vervange), digiklokje of aansteker.
Bij gebrek-aan-meter is sorteren op kleur (op een wit A4-tje leggen) ook een aardige maatstaf.
Ich bin ein Breaker
Dank voor je tips !
Schijt aan originaliteit.
Nu we het toch over die 1,2W 12V steeklampjes hebben, die zitten zo een beetje in alle Citroen’s, AX, BX, ZX, Xsara en Xantia. Vroeger kocht je ze voor 50 gulden cent, nu is het 60 pleurocent of duurder.
Laatst ben ik bij een electronica boer wezen vragen, zo eentje met een heleboel bakjes achter zich met weerstanden, transistors, en lampjes. Ik kreeg een prijs van bijna een euro per stuk te horen, als iemand een adresje heeft waar je ze voor weinig kunt halen, dan zou ik dat graag willen weten.
@Elmer, ik heb een paar blauwe Leds liggen, lijkt me wel wat een VW Blauw tellerpaneel in je BX
ZX1.4i schreef:Nu we het toch over die 1,2W 12V steeklampjes hebben, die zitten zo een beetje in alle Citroen’s, AX, BX, ZX, Xsara en Xantia. Vroeger kocht je ze voor 50 gulden cent, nu is het 60 pleurocent of duurder.
Laatst ben ik bij een electronica boer wezen vragen, zo eentje met een heleboel bakjes achter zich met weerstanden, transistors, en lampjes. Ik kreeg een prijs van bijna een euro per stuk te horen, als iemand een adresje heeft waar je ze voor weinig kunt halen, dan zou ik dat graag willen weten.
Als je het gewoon bij een automaterialenhandel haalt zijn ze goedkoper. Ook bij mijn vaste garagist kon ik ze voor een schappelijk prijsje krijgen (nouja, dat dan nog net niet).
@Elmer, ik heb een paar blauwe Leds liggen, lijkt me wel wat een VW Blauw tellerpaneel in je BX
Brrr, en het is niet eens origineel.
Alleen wel heel veel werk, want je moet de hele zwarte film op het tellerpaneel vervangen, of een peugeot 205 klokkenspel monteren (of kon dat nou alleen maar in het amber?).
Er reed vroeger een geimporteerde BX Millesime rond die witte wijzerplaten had - horror….
Ich bin ein Breaker
De grote en kleine automaterialenzaken waar ik ben geweest vragen 60 eurocent, als ik er 30 afneem kan het voor 50 cent, maar het blijft prijzig voor zo een klein massaproductie flutlampje.
Wat de blauwe LED’s betreft, ik weet niet hoe het bij de BX zit, bij de AX, ZX, Xsara en Xantia zitten de lampjes achter het tellerpaneel wat is voorzien van een groene folie. De Leds zijn echter zo fel dat ze door de groene folie nog blauw licht schijnen. Bij de BX gaat dit volgens mij niet werken, schijnen daar de lampjes niet van de zijkant ?
Deze foto is een beetje donker, maar in het echt zag het er beter uit.
ZX1.4i schreef:De grote en kleine automaterialenzaken waar ik ben geweest vragen 60 eurocent, als ik er 30 afneem kan het voor 50 cent, maar het blijft prijzig voor zo een klein massaproductie flutlampje.
Eh - ja, maar doe het eens zonder? De behoefte bepaalt de prijs, zoals wel vaker.
Wat de blauwe LED’s betreft, ik weet niet hoe het bij de BX zit, bij de AX, ZX, Xsara en Xantia zitten de lampjes achter het tellerpaneel wat is voorzien van een groene folie. De Leds zijn echter zo fel dat ze door de groene folie nog blauw licht schijnen. Bij de BX gaat dit volgens mij niet werken, schijnen daar de lampjes niet van de zijkant ?
Nee, bij de BX zit het “groen” helemaal verwerkt in de film van de beplatingstekst of zelfs de tekst zelf, en wordt door vele lampjes verlictht. Daar kun je vlgs mij geen ander kleurtje achter stoppen zonder dat het groen er doorheen komt. Dé truuk voor zover ik me herinner was een Peu-205 paneel, of zelf folie maken (zoals bij die millesime).
Ich bin ein Breaker
Ik denk dat die lampjes in Duitsland wel goedkoper te krijgen zijn, ergens in December ga ik naar Duitsland, dan kijk ik wel of ik er een stuk of 100 goedkoop kan scoren.
ZX1.4i schreef:Ik denk dat die lampjes in Duitsland wel goedkoper te krijgen zijn, ergens in December ga ik naar Duitsland, dan kijk ik wel of ik er een stuk of 100 goedkoop kan scoren.
In FR in de supermarkt of de FeuVert kon ik ze niet, of niet voordelig genoeg, vinden. Heb er nog wel een moment naar gezocht - maar ik had ook wat tijd tekort…
Ich bin ein Breaker