Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In het begin heb ik gelezen dat beerepeet vermogensverlies waarnam vlak voor de bx in vuur en vlam stond. Ik zou zelf dus eerder uitgaan van een brand veroorzaakt door een defect in de brandstoftoevoer. De beruchte benzinepomp.
Ik heb eerder een bx van dit model in de hens zien gaan, bij ons op de oprit van het bedrijf waar ik werkte…..
Klant komt aanrijden, zet auto neer en hopsa, in de fik. Wij blussen, iets wat heel snel ging. Schade viel erg mee, en zo konden we dus vaststellen wat de oorzaak was. De benzine liep uit de pomp, en liep zo over het hete uitlaatspruitstuk. Neem nu 1 warme motorruimte, een ietsje rijwind, en de benzine zal flink gaan vermengen met de aanwezige lucht. 1 vonkje en klaar….
Ik denk zelf dat de luchtslang wél een brand zou kunnen veroorzaken, maar dat in het geval van deze bx niet dé oorzaak was….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beerput, wat zonde van je auto. Maar wat ik mij afvroeg, heb jij de auto eigenlijk nog gezien nà de brand (en een nachtje slapen). Ik kan me voorstelen dat als het net gebeurd is alles er erg negatief uitziet. Alhoewel de foto’s wel heel dramatisch zijn en ik mij inderdaad eigenlijk niet kan voorstellen dat de auto nog te redden is (ok, alles kan. maar financieel moet ‘t ook haalbaar zijn…).
Wat ik toch nog toe begrepen heb:
- motor vervangen
- kabelboom vervangen
- kompleet interieur vervangen
- voorkant opnieuw spuiten
Maar dan gaan we er wel vanuit dat de motorruimte zelf niet beschadigd is…
Kortom, misschien een foto van de huidige situatie ?
Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Maar meer in de fase : uithuilen en opnieuw beginnen zit.
Gelukkig ben je er zelf goed afgekomen.
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik vrees dat het niet zo makkelijk is als dat.
Als metaal aan zulke temperaturen heeft blootgestaan veranderen de eigenschappen, laat staat dat alles gaat smelten.
Wat dus eerst na gegaan moet word is of de snuit nog recht staat.
Maw, het chassis moet op een richtbank.
Dan de roest.
Stralen of schuren is in mijn ogen niet genoeg.
Door de hitte is de bescherming ook in gedeelte waar men niet kan stralen verloren gegaan.
Dit kan je dus (bijna) niet zien.
Ook komt er nog het feit bij dat de accu gaan lekken is waardoor het batterijzuur op het staal is gekomen.
Dit is net als remolie een ramp aangezien je dit niet uit het staal krijgt door het te stralen.
De enigste echte remedie(in mijn ogen…) is het laten beitsen van het chassis.
Dit is de enigste manier dat je zeker weet dat alle roest, zuren en onbeschermde gedeelten terug compleet proper worden en terug fatsoendelijk behandeld worden…
Autobeitserij.nl is 1 van de weinigen die het doen en daar kost het 3200euro…
Ook ben je dan van alle dampen en ingesijpeld water door het blussen vanaf…
Het is allemaal te doen, maar het is een hoop werk.
indien de voorkant scheef staat is de enigste oplossing een comleet nieuwe kop op lassen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Uit een eerdere post begreep ik dat ook het dashbord gesmolten is. Dat maakt het allemaal weer een hoop meer werk. Niet te vergeten die verschrikkelijke brandlucht die je er nauwelijks uitkrijgt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Vandaag is de Cali bij Tres Beau afgeleverd. De diagnose is toch kortsluiting, aangezien het rond de accu het hevigst gefikt heeft. De alu warmeluchtslang was nog min of meer heel. Mijn hypothese is dat al snel benzineslangen of brandstofpomp gesmolten of in ieder geval vervormd zijn en dat door aanzuiging van lucht ook de benzinetank vacuum/leeggetrokken werd. Zoals ergens anders al werd geschreven, kan dat wel terwijl verdere electra en alarmverlichting nog even doorgingen. Wat ik me nu ook herinner is dat de blower van de verwarming begon te haperen toen het motorvermogen wegviel.
Of eventueel een bestaande olielekkage letterlijk olie op het vuur heeft gegooid sluit ik niet uit, maar degenen die het blok eerder gezien hebben, weten dat dit heel erg droog was. Wel heb ik sinds een olieverversing in maart in totaal zo’n liter bij moeten vullen. Aangezien de octo-LHM-lekkage bij de hoogteregelaar ondanks diverse pogingen nog steeds niet volledig verholpen was, kan ik me ook iets voorstellen bij het LHM-nevelverhaal.
Dan, of het de moeite waard is deze auto te redden: het bijzondere aan deze auto waren de kleur en het interieur. Het interieur beschouw ik als verloren. Dan wat betreft de koets: zoals Ruben beschrijft is de schade aan de koets en mogelijk ‘t chassis waarschijnlijk groter dan het lijkt.
Zoals op 1 van de foto’s die ik vanmiddag gemaakt heb te zien is, is de rechterveerpoot van losgekomen. Ik weet niet of dat iets zegt over de krachten die op koets/chassis hebben gestaan.
Daarbij is het een koets met een slordig herstelde achterschade. Om deze auto opnieuw op te bouwen zou je dus eigenlijk een compleet nieuwe koets moeten hebben. Dan kun je naar mijn idee beter een goede BX nemen (met fabrieksschuifdak natuurlijk!) en die optisch en technisch tot Vert Cali ombouwen, al of niet incl. chassisnummer. Dan heb je uiteindelijk ook een betere BX dan deze ooit was.
Ik wil toch ook hier Beau Wouda nog even bedanken. Terwijl ik met de brandende Cali langs de A2 stond is hij weer met brandblusser vertrokken van het verjaardagsfeestje waar hij net was aangekomen, om te redden wat er nog te redden viel en hij heeft me uiteindelijk thuis gebracht. Natuurlijk kwam hij trouwens hopeloos vast te staan in de snel ontstane file en was de brandweer uiteindelijk eerder.
Dan wat tips die deels al gegeven zijn in het kader van verdronken kalven en gedempte putten enzo:
- brandblusser als standaarduitrusting in de auto.
- check regelmatig op olie/benzinelekkages en vervang slangen die er slecht uitzien.
- check electrische bedrading op beschadigingen en ongewenste contacten
- zet de motorkap als ‘t kan open bij motorbrand.
Dat laatste zal ik uitleggen: toen ik uitstapte heb ik de motorkap ontgrendeld, maar dicht laten zitten toen ik vlammen zag, met het idee dat het vuur dan misschien minder lucht zou krijgen. Zoals Beau ook onmiddelijk zei, is dat onzin omdat lucht gewoon van onderen aangezogen wordt. Als ik de motorkap wel had opengezet, was de brand misschien minder naar binnen geslagen en was het makkelijker te blussen geweest.
De poederblusser die op de motorkap is leeggespoten had uiteraard weinig effect.
Aan de andere kant moet je ook rekening houden met veiligheid natuurlijk en als de brand al te hard gaat, zou ik de motorkap niet meer proberen open te zetten.
Verdere foto’s zijn hier te vinden: http://www.mijnalbum.nl/Album=RX7MXI4T
Ik heb niet vele met Bxen, maar dit doet pijn, véél pijn
ti’s maar een gedachte, en mischien dat de electriekers er meer van weten.
maar ik vraag me af of het aan de spanningsregelaar kan liggen.
als die defect gaat, overlaad hij de accu, deze smelt, en vervolgens in combi met de warmte, krijg je dan vrij snel kortsluiting..
mvgr wupke:triest aanblik, en ik denk dat je conclusie’s terecht en correct zijn..
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zo te zien is de veerpoot losgesmolten en is (van wat ik kan zien) de eigenlijk pootmontage niet beschadigd.
Het lijkt wel dat het schutbord kromgetrokken is (veel hitte->koud water…).
Gezien de brand schade en de achterschade lijkt het inderdaad interessanter een andere type1 koets te laten restaueren, en de Vert Cali daarin te laten reincarneren, als je uiteraard er verder mee wil gaan…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
En dan dacht ik dat ik pech had met de motorbrand in men 4x4…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
kreazyV8wuppo schreef:ti’s maar een gedachte, en mischien dat de electriekers er meer van weten.
maar ik vraag me af of het aan de spanningsregelaar kan liggen.
Wie wil het nog weten…hij is uitgefikt
Heeeeel erg uitgefikt
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Wat een enorme triestigheid Peter. Wat richt zo’n brand een schade aan zeg. En ik kan me al die lofuitingen nog zo goed herinneren toen je deze dame ging ophalen. Al die enthousiaste reacties. Maar ze is niet meer.
Mijn vrouw zou zeggen: “stel je niet aan, het is maar blik en hij is er goed vanaf gekomen”. Dat is wel zo, maar toch, een BX in zo’n mooie kleur en uitvoering.
Nogmaals sterkte en ik hoop dat je de schrik inmiddels een beetje te boven bent.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Dit is triest, heel erg triest! Maar als ik het relaas zo lees, kan ik er niets anders van maken dat het een geval ‘donorauto’ betreft en niets, maar dan ook helemaal niets méér of je moet toevallig gepensioneerd zijn en de komende (lange) tijd helemaal niets omhanden hebben en ook nog eens graag met hopeloze gevallen aan de slag gaan…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zonder hoor
Dat zelfs de achteramen helemaal vies zijng worden. Zoals je zegt het interieur kan je waarschijnlijk weg doen
Denk dat er nog maar weinig bruikbaar aan zit
Wat is dat eigenlijk voor CX ernaast
Die kleuren
lijkt me de cx van het cx weekend waar de kids op mochten tekenen
Ja, dat is zeker weten die kinder-CX van het lustrumevenement.
Wat er (in donorgeval) van de Cali bruikbaar is natuurlijk alles vanaf de achterdeuren (aan de buitenkant dan). Mij lijkt met dat zeker de achtebumper apart. Je al er maar naar op zoek zijn.
Misschien dat er ook nog wat het schuifdakje gedaan kan worden.
Maar dat is voor Beerpeet om over te beslissen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90