vertraging gaspedaal
korvertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

Gepost: 05 november 2007 03:03 PM

Ik heb een probleempje met mijn 2 jaar oude C4 berline exclusive, een 2 L benzine automaat.
Als ik vanuit stilstand gas geef om weg te rijden duurt het even voor de motor reageert op het gaspedaal. Alsof de motor even moet nadenken zal ik maar zeggen.
Heel vervelend, want de auto “kruipt” dan al wel vooruit op de automaat, waardoor de auto soms al een stukje op b.v. een rotonde staat voor je “echt” aan het optrekken bent. Héél onplezierig als je op zo’n moment een vrachtwagen op je af ziet denderen.
Of dat probleem altijd heeft bestaan weet ik niet, daar ik de auto 2e hands heb gekocht. Overigens doet dat verschijnsel zich niet alleen voor bij het vanuit stilstand gas geven, maar ook onder het rijden. Dat valt alleen veel minder op.
Iemand hier ervaring mee? Of liever nog; weet iemand hiervoor een oplossing? Mijn dailer zegt dat het er (jammer genoeg) bij hoort. Een kwestie van wennen en er rekening mee houden.
Bij het uitlezen van de computer worden er trouwens geen storingen gevonden.

Charles Korver, Citrofiel.

Profiel  

Mattijn1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67

Gepost: 06 november 2007 04:45 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Bij mij hebben ze bij de dealer een of andere kapotte lambdasonde geconstateerd. Geen idee wat het is en wat het doet. Maar ik had in ieder geval hetzelfde probleem. Later kwamen er verschillende foutmeldingen in het scherm te staan. Veel geluidjes en tekst over iets van motormanagement. Laat er even goed naar kijken. Misschien dat hier iemand weet welke sonde dat is?

C4 Coupe 1.6 16v VTS!!!

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

Gepost: 06 november 2007 05:02 PM
  [ # 2 ]

De lambda-sonde zit in de uitlaat meet de lucht/benzineverhouding (=Lambda-waarde). Deze moet moet in een bepaald gebied liggen wil de katalysator goed werken (naast andere voorwaarden). Mogelijks is de lambda-sonde onderhevig aan slijtage en moet deze periodiek vervangen worden. Meldt het onderhoudsboekje hierover iets ?

Profiel  

korvertje
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 november 2007 06:37 PM
  [ # 3 ]

Nee, aan de Lambda sonde ligt het niet. Als daar iets mee loos is volgen er direct foutmeldingen, loopt de motor als een krant en gaat het benzineverbruik met sprongen omhoog. Dat weet ik uit ervaring (uit mijn BX tijd).
De lambda-sonde meet, populair gezegd, hoe effectief de verbranding in de motor is en geeft, afhankelijk van het verschil in zuurstofgehalte tussen de uitlaat- en buitenlucht een bepaalde spanning af die door het motormanagement wordt gebruikt om te bepalen hoeveel benzine er moet worden ingespoten.
De werking van de Katalisator heeft daar dus niets mee van doen, behalve dan dat de katalisator het niet kan bolwerken als het motormanagement van slag is door een kapotte Lambda-sonde. Een Lambda-sonde heeft overigens geen bewegende delen en is niet aan slijtage onderhevig.
Bij mij loopt de motor echter als een zonnetje, daar ligt het dus niet aan. Het is enkel die vervelende vertraging. Als ik zou tellen vanaf het moment dat ik het gaspedaal intrap komt de motor ergens tussen de tweede en derde tel op toeren. De ene keer gaat het overigens wat vlotter dan de andere keer (of eigenlijk moet ik zeggen; wat trager).
Het is dus geen echt mankement. Hooguit een (erg) vervelende eigenschap van een verder heerlijk rijdende auto.

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 06 november 2007 07:20 PM
  [ # 4 ]

Met ‘sleet’ bedoel ik niet noodzakelijk mechanische slijtage. Lambda-sondes worden blijkbaar soms vervangen, misschien ook preventief, maar mogelijks zijn de symptomen anders bij een kapotte sonde, totaal geen ervaring hiermee.

Betreft jouw probleem : je zou kunnen proberen om een andere 2.0l automaat te gaan testen en het gedrag te vergelijken met de jouwe ?

Profiel  

korvertje
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 november 2007 09:59 PM
  [ # 5 ]

je zou kunnen proberen om een andere 2.0 l automaat te gaan testen en het gedrag te vergelijken met de jouwe ?

Daar had ik nog niet aan gedacht. Is een mogelijkheid, alleen weet ik niet of er een bij mij in de buurt beschikbaar is voor een proefrit. 2 liter automaat C4’s zijn niet echt gangbaar.
Lambda-sondes gaan trouwens zelden kapot en als ze kapot gaan betreft het een storing in de bedrading of in het verwarmingselement (is eigenlijk ook bedrading). Lambda-sondes werken pas als ze gloeiend heet zijn.

Profiel  

Mattijn1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67

Gepost: 07 november 2007 12:29 PM
  [ # 6 ]

Het probleem is bij mij ongeveer 1,5 maand voordat de bellen begonnen te rinkelen begonnen. Dus slecht reageren op het gaspedaal.
Na de alarmbellen direct naar de dealer geweest en aan de testkast gehangen, kreeg ik een nieuwe sonde. Probleem opgelost!

Misschien dat de problemen bij jou nog wel groter gaan worden.

C4 Coupe 1.6 16v VTS!!!

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 november 2007 12:34 PM
  [ # 7 ]

Ik eerst zou checken bij een andere dealer of deze het probleem wel kent / normaal vindt / oplossing weet.
Ook eens zoeken naar een andere 2 liter automaat (nieuw of tweedehands) en een testrit versieren.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook