Beste mede Citroën-ners,
Sinds 7 maanden heb ik een Berlingo 1.6 HDI 75. Algemeen ben ik daar tevreden over. Wat me wel stoort is het sturen bij rechtdoor rijden.
Zeker op autosnelweg na het voorbijsteken van vrachtwagens moet ik steeds kleine correcties maken om rechtdoor te blijven rijden. Ik moet dus telkens een beetje naar links dan weer wat naar rechts sturen om niet af te wijken. Ontspannen rechtdoor rijden is dus niet mogelijk. Mijn vorige auto een C15 van 14 jaar oud reed stabieler… Zijn er forumers die dit herkennen of die weten wat de oorzaak hiervan kan zijn. De bandenspanning is zoals door Citroën voorgeschreven wordt, de wieluitlijning heb ik laten nakijken. Deze diende gecorrigeerd te worden maar is nu ok.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Johan.
welk merk/type banden liggen eronder?
en waar heb je hem uit laten lijnen?
mvgr wupke:
Het uitlijnen is gebeurd bij een bandenhandelaar waar ik goede ervaring mee heb ivm uitlijnen van vorige auto’s.
De banden die er onder liggen zijn Michelin Energy.
Johan.
Dat komt door de zuigkracht van de vrachtwagen op je auto .
Als je hem voorbij bent valt die (zijdelingsekracht) weg en moet je corigeren.
Ik heb er 5 jaar lang “last” van gehad op de snelweg.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rijd zelf al sinds eind 98 berlingo (eerst 19D nu 20HDi) en kan deze ervaringen niet onderschrijven. Ik vind de berlingo juist op alle snelheden uiterst stabiel en rustig.
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
ik rij ook net 2 maanden met een nieuwe berlingo 1.6 hdi 92pk, en dit wagentje bevalt me zeer goed, redelijk wat koppel en goede baanligging, de nervositeit van het stuurgedrag komt bij mij niet voor
vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!
800kg versie waar je leeg mee rijdt?
ik kan het ook niet volledig bevestigen, Berlingo nr.4 waar ik nu mee rij en ca 300000 maar vind hem heel stabiel
ok mijn C15 was nog stabieler, reed echt met 2 vingers hoe je wou
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik denk dat degene die hem heeft uitgelijnd, toch nog eens in de boeken moet gaan nakijken, welk Camber Caster uit en toespoor een Berlingo behoefd..
kan me zeer wel indenken, dat daar iets niet lekker is gegaan.
daarnaast, het kan natuurlijk een smaak/gevoelskwestie zijn.
wat de een ervaard als een nerveus weggedrag, door iemand anders als relaxed word beschreven…
maar een secound opnion op uitlijnen is mischien een plan.
mvgr wupke
dat weet ik ook ja.
maar bij de meeste uitlijn bedrijven zijn al die (sub) gegevens bekend.
het kan nooit kwaad, om die gegevens te controleren ,of desbetreffende auto binnen de tollerantie’s valt.
andersom, de uit toespoor is bepalend voor wel of niet nerveus/relaxed rijden.
en ik kan me indenken dat het hier mischien niet goed staat.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat voor banden liggen er onder? Ik heb een soortgelijk rijgedrag gehad met een stel cheap-ass ping-pang-pong bandjes. Is er ook naar de rijrichting van de banden gekeken?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Anders moet je ter vergelijking eens een stukje snelweg doen met een Mercedes 206D, dan weet je pas wat werken is om rechtuit te kunnen rijden
patje74 schreef:Wat voor banden liggen er onder? Ik heb een soortgelijk rijgedrag gehad met een stel cheap-ass ping-pang-pong bandjes. Is er ook naar de rijrichting van de banden gekeken?
Ik had er bij mij nochtans geen “stel cheap-ass ping-pang-pong bandjes” opliggen maar de origionele verstevigde michelin agillis 41 banden.
Omdat je met een redelijk hoge vierkante koekedoos ( excuzes aan de mooie en praktische automobiel ) rond rijd ben je meer onderhevig aan zijwind van de vrachtwagens tegen over een aërodinamischere personenwagen.
Heren en dames die met de caravan rijden zullen dit fenomeen wel herkennen.
mag ik ff wat vragen??
die c15 had die stuur bekrachtiging??(servostuur)
zoniet zal dat je probleem zijn.
toen ik mijn niet servo gestuurde auto inruilde voor een met servo stuur.voelde ik jouw probleem ook
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
C4 Berline schreef:Omdat je met een redelijk hoge vierkante koekedoos ( excuzes aan de mooie en praktische automobiel ) rond rijd ben je meer onderhevig aan zijwind van de vrachtwagens tegen over een aërodinamischere personenwagen.
Heren en dames die met de caravan rijden zullen dit fenomeen wel herkennen
Een beetje meer onderlinge afstand houden doet wonderen. Ik rijd al 9 jaar Berlingo en een ding valt me op, dat ie voor zo’n koekblik juist verbazingwekkend weinig zijwindgevoelig is.
ronama schreef:mag ik ff wat vragen??
die c15 had die stuur bekrachtiging??(servostuur)
zoniet zal dat je probleem zijn.
toen ik mijn niet servo gestuurde auto inruilde voor een met servo stuur.voelde ik jouw probleem ook
een c15 met stuurbekrachtiging? dat ding sturt zo al met 2 vingers
ik denk echt dat je het in de vering-schokdempers moet zoeken
hoeveel km heeft die wagen eigenlijk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
graddus schreef:
Een beetje meer onderlinge afstand houden doet wonderen. Ik rijd al 9 jaar Berlingo en een ding valt me op, dat ie voor zo’n koekblik juist verbazingwekkend weinig zijwindgevoelig is.
We heben in (nu nog ) België eerlijk gezegd ook veel drukbereden wegen in slechte staat,spoorvorming, die ook een factor is.