Beste lijsters,
Er was eens een eigenwijze man van middelbare leeftijd en een rustig, over de hele linie, ouder wordende BX. Zijn onderhoud kreeg hij geregeld en zorgvuldig maar renovaties kreeg ie nog niet.
Op een dag besloot de eigenwijze man de BX bijna een jaar te stallen. Stom stom stom natuurlijk want dacht de BX, rust roest! En zo geschiedde. Na het jaar rust volgende een fikse investering bij Van der Laan voor groot onderhoud zoals distributieriem, brandstofleidingen, keerringen en dergelijke.
Een goede maand na die beurt begon de BX ineens plots in te houden, zeg maar even uitvallen, vanzelf harder en zachter te rijden, soms heftig sputteren en bokken en op een gegeven moment gewoon regelmatig helemaal uit te vallen. Daarna besloot ie zomaar het een tijd weer redelijk te doen alleen het storingslampje ging dan af en toe aan en dan weer uit. De tijden aan werden zoetjes aan steeds langer en het rijden ging langzaam aan weer steeds slechter. Het hoogtepunt of liever dieptepunt was begin van dit jaar, toen er ineens helemaal geen vonk meer uitkwam en de BX ook niet meer uit de garage kon.
Tijdens deze twee lange en zware jaren zijn er meer kilometers gereden met de auto om te testen en deze naar “specialisten” te brengen dan om mensen te vervoeren. Tijdens deze bezoeken, die soms tot vier maanden duurden, werd er van alles lukraak geprobeerd, zoals luchtmeter vervangen, tempsensor, BDP sensor, ontstekingsmodule, bougiekabels, bougies, lambdasonde, ECU, massakabel tussen accu en blok, maar niets hielp. Tot tweemaal toe trokken ervaren mannen hun lachend uitgesproken woorden “een BX die ik niet kon maken heb ik nog nooit gezien” na een aantal maanden weer schuchter in. Ook heeft de eigenwijze man op alle fora die hij kon vinden iedereen lastig gevallen met allerhande vragen waarvan je denkt, tja, vaag, misschien is het wel iets anders.
MAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!! om een lang verhaal kort te maken SPROOKJES HEBBEN ALTIJD EEN EINDE! In dit geval lijkt het er ongelooflijk sterk op dat de eigenwijze man toch zijn inspanningen en die van alle mensen om hem heen, beloond gaat zien.
Mijn 16V loopt sinds zaterdag weer als een naaimachientje, geeft geen storingen meer en heeft minder dan 0,5% CO bij stationair draaien. Volgende week maandag wordt ie APK gekeurd en als dat goed gaat is ie boven Jan!
Even samenvatten welke factoren nu van doorslaggevens belang zijn geweest in die afgelopen twee jaar:
0. Witte steunring onder verdelerkap bleek verkeerd om te zijn teruggemonteerd, waardoor de verdelerkap te ver van het blok af stond en alle “contacten” dus slecht waren.
1. Verdelerkap koolstofstaafje op de rotor maakte na juist terugmonteren toch geen contact meer. Opgelost door (weer) een nieuwe te kopen.
2. Rotor van verdelerkap sloeg door (kan met vorige punt te maken hebben. Opgelost door er nylon ringen achter te monteren.
3. Hoofdrelais van de Motronic bleek het af en toe wel te doen en af en toe niet en soms ook pulsgewijs stroom door te laten. Lastig te vinden want als je gaat zoeken doet ie het altijd net wel. Het was dan ook meer geluk dan wijsheid dat we deze konden benoemen. Opgelost door een nieuw relais (Hella) te monteren. Dit was achteraf vermoedelijk het grootste euvel en het goedkoopst om op te lossen.
4. Katalysator gesneuveld resulterend in een verstopte pijp. Waarschijnlijk door het bokken en afwisselend wel en niet tot ontbranding komen van benzine. Opgelost door pijp te demonteren en de resten er uit te slopten met een bezemsteel en vervolgens dezelfde pijp weer terug te monteren.
5. Injectoren toch meer vervuild dan verwacht. Opgelost en ontdekt door deze ultrasoon te laten reinigen, te voorzien van nieuwe filtertjes en rubberen ringen.
6. Stekker onder motorkap in de kabelboom van de ECU naar de injectoren en alle sensoren en schakelaars (de dikke zwarte klont schuin boven de dynamo) maakte toch slecht contact. Zelfs na deze te hebben gereinigd bleek er bijvoorbeeld in het klopsensorcircuit toch een overgangsweerstand van 6,5 Ohm te zitten. Opgelost (weet ik eigenlijk nog niet zeker, maar als ik nu statisch meet is het 0,5 Ohm) door de vrouwtjes van de stekker dichter te knijpen, de (kunststof) schroefdraad van de stekker te smeren waardoor deze 2 mm verder in elkaar schoof en de kabelboom te ondersteunen waardoor deze niet meer aan de stekker hangt. Moet ik nog eens nameten.
7. Lambdasensor bleek toch ook niet meer goed te functioneren. Tijdens het rijden spanning gemeten met een multimeter. Hierdoor ontdekt dat de spanning op willekeurige waardes af te toe bleef hangen, dus niet meer heen en weer fietste, waarna steevast een foutmelding volgde: lambdaregeling buiten bereik en/of lambdasensor. De sensor was pas een jaar of vier en slechts een aantal duizenden kilometers oud, maar wel het huismerk van de Brezan. Opgelost door deze te vervangen voor een nieuwe van een gerenomeerd merk Delphi, tsjonge wat zijn die dingen duur. De Boschversie was zowaar nog eens 25 Euro meer.
8. Gasklep omloopschroef stond open (whodunnit, specialist misschien?). Hierdoor liep ie te hoog stationiair en schakelde de stationair regeling ook al eens in als je gewoon 50 wilde rijden, omdat de klep dan bijna dicht stond. Vermoedelijk mede oorzaak van een te hoog CO, omdat bij een hoger toerental er gewoon meer benzine wordt geinjecteerd. Dit laatste heb ik niet getoetst aan de uitlaatgasmeter. Opgelost door deze gewoon helemaal dicht te draaien.
9. Aardeverschil tussen nul van ECU en accumin van 0,5 Volt. Kan van invloed zijn geweest op bijvoorbeeld de lamdaregeling of andere sensoren die zowel massa maken aan het blok of aan het blok en de ECU. Opgelost door een extra draad te trekken van de ECU aarde (ja die loopt dus door die bewuste stekker boven de dynamo) op de brandstofrails naar de Accu min.
Nou dat was het zo een beetje. Van het weekend maar even bidden dat ie door de APK komt (inmiddels ook al een boete ontvangen voor te laat APK van 75 Eur). Dan kan ik daarna weer beginnen met het gewone onderhoud!
Iedereen die heeft meegedacht en meegeleefd, hierbij mijn hartelijke dank en tot horens. In het bijzonder mijn collega die onverwacht een HTSer Autotechniek bleek te zijn met als specialisatie Motormanagement systemen en ook bereid bleek zijn tanden in dit vraagstuk te zetten! Tja soms moet je ook geluk hebben, of komt het naar je toe als je maar hard genoeg wilt.
Groeten van FransT en tot weerziens met de 16V!
Zo zo, een heel verhaal Frans. Mooi dat alles weer in ordnung ist.
Test
Proficiat Frans!!! Nu kan je, eventueel samen met Sjaak, Arnhem-Zuid weer onveilig maken met jullie 16V’s.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Sjaak make yourself known. Hale me. We must talk.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
feli
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
APK is binnen. Zonder kat moest wel de luchtwegerveer vijf tanden strakker worden gezet voor het juiste CO%. We kennu weer rijju. Taart eten bier drinken toetertje blazen rondrennen joelen handjes klappen oliedoekjes weer op de juiste plaats hahahahahahihihihi molen een klap terug geven hohohohohohoho
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
FransTBX schreef:molen een klap terug geven hohohohohohoho
FransTBX schreef:molen een klap terug geven hohohohohohoho
Zeggeh, ik werk op een molen, maareh: ER WORDT NIET TERUGGESLAGEN !
Anders moet ik dat allemaal weer repareren, bovendien zijn ze beschermd.
‘t Is net als met een Pandabeer: Als die je aanvalt moet je je maar gewoon laten opeten, tenzij je denkt dat het slecht voor zijn gezondheid is…
Ps. Wel gefeli met je APK. Ik denk dat wij allemaal wel kunnen meevoelen met een BX met een foutje waar je je vinger maar niet achter kunt krijgen
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wederom feli
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!