Met houtjes en touwtjes heb ik op 1 dag toch 2 Visa’s weer rijdend gekregen ... Niet alle reparaties waren bedoeld als zijnde permanent, toch is er 1 iemand die nog steeds een Visa heeft waarbij de gaskabel en de carburateur met elkaar verbonden zijn d.m.v. een ijzerdraadje ... En geloof mij, die maakt behoorlijk wat kilometers !
Mijn idee is dan ook puur en allen bedoeld als noodoplossing. Zo kan je toch een beetje rijden tot je een verse koppeingskabel hebt. Maarja, het is Sohail z’n auto, dus hij beslist.
Schijt aan originaliteit.
Het idee van Elmer als noodoplossing is zo gek nog niet, de ANWB monteurs hebben zelf ook dit soort spul in hun auto om als noodreparatie toe te passen. Dit vertelde de ANWB man mij, hij is ook een fanatieke zelfsleutelaar en wilde graag origineel en goed spul monteren, helaas was het niet zo makkelijk om de juiste kabel te scoren.
Auto afslepen naar de Citroen Specialist en een Leenauto leek mij de beste oplossing, ik betaal niet voor niets €140 / jaar voor het meest uitgebreidde ANWB Pakket. Dat is voor dit soort situaties, dan ga ik toch echt niet zelf liggen klooien aan de auto, de garage moet ook geld verdienen
PS: Een paar berichten terug kun je lezen dat de auto al is afgesleept naar de garage, ik heb nu een ZX1.6i Avioraz als leenauto.
De Xantia staat weer voor de deur met een nieuwe koppelingskabel en ik ben €228 armer.
Schijnt een pokkeklus te zijn, er staat 3uur arbeidsloon a €60 op de rekening
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nou snap ik toch niet dat je zelf je klepseals vervangt - op professionele wijze wel te verstaan - maar dat je een koppelingskabel bij de garage laat vervangen voor 228 euro
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Nou snap ik toch niet dat je zelf je klepseals vervangt - op professionele wijze wel te verstaan - maar dat je een koppelingskabel bij de garage laat vervangen voor 228 euro
Het gebeurde bij mij voor de deur, dat is een drukke doorgaande weg, was geen optie om het zelf te doen, zeker niet nu ik hoor dat het een pokkeklus is. Ik betaal liever € 228 dan dat ik word doodgereden, afslepen en een gratis leenauto van de Citroen Specialist was in dit geval de beste oplossing.
Het jaar is bijna om, als ik het zo bekijk heeft de Xantia mij dit jaar c.a. € 450 aan onvoorziene repararies gekost, effe afkloppen, het jaar is nog niet om
PS: Ik heb het idee dat het koppelen nu wel soepeler gaat (minder schokkerig), of zit dit tussen mijn oren :
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Denk even logisch mee:
Misschien ging de kabel wat stroef, dit zou er dan ook direct voor gezorgd hebben dat die gebroken is
Extra weerstand voor de kabel dus.
Dat denk ik ook, echt superlicht als een nieuwe koppeling is het pedaal niet, maar ook weer niet echt zwaar. Maar goed, het volgende klusje word dus de koppeling, waarbij ik een afdichting van de schakeldingen die de bak ingaan wil vervangen, eentje lekt een heel klein beetje, volgens de Haynes kan dat van buitenaf.
Er is toch wat fout gegaan met dit klusje, niet iets ernstigs hoor.
Gisteren viel de radio steeds uit, ik vloeken, GVD dure k*t Sony Radio
Even later ook het dashbord steeds uit als ik richting aangaf, grootlicht of de achterruit verwarming aanzette.
Ik dacht, zou de accuklem niet goed vastzitten, aan de kant bij een tanksstation, motor uit en meteen weer geprobeerd te startten, wat niet meer lukte. Accu klemmen zaten goed vast, we hebben alleen de min eraf gehad, accu doorgemeten, gaf netjes 13V, toch maar de klem losgehaal en alles schoongemaakt, en ja hoor alles deed het weer normaal . We wilden de accupool en klem tijdens het klussen nog schoonmaken, maar ik vond het niet nodig, het zag er toch prima uit, sorry Henny, je had gelijk ops:
Kan natuurlijk ook een protestactie zijn geweest van de Xantia, ik reed namelijk net het land der VW’s en Opels binnen
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Even een gekke gedachte, maar zou je met het schoonmaken van die accupool en klem niet iets gereset kunnen hebben? Ik heb niet zoveel verstand van die nieuwe auto’s. Ik bedoel dus, dat het misschien niet aan je accu heeft gelegen, maar aan je elektronica.
Zo nieuw is mijn Xantia 1.9D zonder Hydra-Actief niet
De 98er Berlingo 1.9D motor die erin ligt is een XUD9, zonder motormanagment.
Alleen het klokje en de radio instellingen/zender zijn gereset
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vandaag horen lopen, loopt er rustig het blokje
En zonder luchtfilter erg bruut
Ja dat geeft een mooie pokke herrie zonder luchtfilter of met openluchtfilter
Het gerommel aan de slang heeft geholpen, ben de brom op bepaalde toeren nu kwijt, slang op de inlaatcollector er iets verder opgeduwd en iets uit het luchtfilterhuis getrokken.
Ben nu alweer 2000km verder en heb bijna uitsluitend 130km/uur gereden en gisteren zelfs bijna 80km op de topsnelheid van 160km/u. Het olieverbruik schijnt stabiel te zijn, is wel iets verbruik, maar dat mag geen naam hebben in tegenstelling wat gebruikelijk was bij hoge snelheden/toeren.
Jammer genoeg deed de accuklem weer vervelend, weer geen contact, eraf gehaald, schoongemaakt, is nu weer goed. Hopelijk blijft het nu goed, gisteren had ik de boel even opgeschoond met een schroeven draaier, nu met schuurpapier en contactspray.
Mooi verhaal, ziet er proffessioneel uit, hulde!
Emiel
Thanx voor het compliment Emiel.
Vandaag nog effe bezig geweest na advies van Wuppo per MSN over de accuklem.
Hij adviseerde om de massakabel op de bak te controleren, en ja hoor die maakte slecht contact, zag er gecorrodeerd uit.
Schoongemaakt en meteen en extra massakabel gemonteerd, het zou nu niet meer mogen gebeuren.
Maar voordat het zover was heb ik lopen kloten om de motorkap open te krijgen, de buitenkabel van de ontgrendeling was uit zijn klem geschoten, hoe dat kon gebeuren is mij een raadsel. Na bijna 2 uur pielen kreeg ik de grill los, dat ding ging er niet uit, maar ik kon zo wat meer ruimte maken om met een schroevendraaier de vergrendelingen links en recht open te drukken.
Terwijl ik bezig was kwam er een collega effe de uitlaat van zijn Opel fixen, ophangpunt was er af geroest, komt bijna nooit voor bij een Opel