http://www.ad.nl/autowereld/article1801714.ece
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil over een paar jaar in speciaal aangewezen milieuzones vuile auto’s kunnen weren.
FOTO COR DE KOCK
Milieuwethouder Marijke Vos heeft het kabinet gevraagd om een wetswijziging waardoor ze bijvoorbeeld dieselauto’s zonder roetfilter en oude benzineauto’s uit de stad kan houden.
Een woordvoerster van de GroenLinks-politica bevestigde dinsdag een artikel hierover in dagblad Trouw. Amsterdam werkt hard aan plannen om de lucht schoner te krijgen. Europa scherpt de normen voor fijnstof in 2010 namelijk flink aan. Als de hoofdstad nu geen forse maatregelen neemt, zal het lastig worden aan die normen te voldoen. Metingen in Amsterdam tonen namelijk aan dat de lucht de afgelopen zeven jaar niet schoner is geworden.
Uit onderzoek van de Technische Universiteit in Delft blijkt dat 5 procent van de ongeveer 7 miljoen auto’s die in Nederland rijden verantwoordelijk is voor meer dan 40 procent van alle uitstoot van fijnstof die het verkeer veroorzaakt.
Onlangs presenteerde Amsterdam al een Actieplan Luchtkwaliteit, waarin vijftig maatregelen staan die de luchtkwaliteit in de stad moeten verbeteren. Maar volgens Vos en haar collega Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) heeft de gemeente meer gereedschap nodig. Daarom wil ze in navolging van de reeds geplande milieuzones voor vrachtverkeer een soortgelijk systeem opzetten voor personenvoertuigen.
Overigens willen de betrokken wethouders dat de eigenaren van de vervuilende auto’s gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een sloopregeling. Met een financiële bijdrage kunnen mensen makkelijker afstand doen van hun vieze voertuigen. Het Rijk moet daartoe, als het aan Amsterdam ligt, een fonds instellen van waaruit deze regeling kan worden betaald.
Volgens de gemeente hoeft het kabinet het wiel niet opnieuw uit te vinden. In Duitsland bestaan al landelijke milieuzones.
(ANP)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jij blij dat je in Belgie woont! Dat land heeft het druk met ruzie maken over taaal. Die hebben geen tijd met deze onzin
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hier hebben ze anders net een motie ingedient bij het Europees parlement om de invoering van de lagere uitstoot normen niet op 2010 maar op 2015 in te voeren
(Europa staat dan nog op nummer 1 met de laagste norm meen ik me te herinneren)
en ja ik ben wel bezorgd, eerst Duitsland, nu Nederland, ....
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam wil over een paar jaar in speciaal aangewezen milieuzones vuile auto’s kunnen weren.
Meer dan terecht, gewoon door de wasstraat met die bende…..
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Rotterdam heeft al zogenaamde mil.zones.
Een vriend van me rijdt kleding, zijn eigen vrachtauto heeft geen roetfilter en krijgt een bekeuring.
Er zijn helaas geen roetfilter beschikbaar voor het type vrachtauto.
Wat nu een vrachtauto van 5 jaar slopen en een nieuwe kopen .
Nee het antwoord daarop was ....... wees blij de bekeuring kost nu 50 euro vanaf 2008 100 euro.
Wordt lastig werken op deze manier, of investeren in een nieuwe dure vrachtauto.
Lang leve Rotterdam, in iedergeval de gemeentekas.
Het milieu niet ....
Tja. Als bezitter van een bijna 20 jaar oude benzinewagen, en inwoner van Amsterdam, vind ik het natuurlijk een slecht plan. Aan de andere kant, soms gaat gemeenschappelijk belang voor individueel belang.
De samenleving is een veranderlijk iets. Sommige dingen die vroeger normaal werden gevonden, zijn nu niet meer maatschappelijk acceptabel. Ik ga er in elk geval van uit dat automobiliteit door het verstoken van fossiele brandstoffen op termijn een ding van het verleden zal zijn. Over 30 tot 50 jaar is de olie zowiezo op.
Ik ben trouwens benieuwd naar de reacties hier, op de site van het AD is de nuance weer ver te zoeken. Maar goed het is natuurlijk veel makkelijker te roepen dat het allemaal ligt aan links/rechts/marokkanen/amerika, of vul maar iets in.
r.kerstens schreef:Rotterdam heeft al zogenaamde mil.zones.
Een vriend van me rijdt kleding, zijn eigen vrachtauto heeft geen roetfilter en krijgt een bekeuring.
Huh , heb ik dat als inwoner van Rotterdam gemist :
Wat regio 020 betreft, daar blijf ik liever uit de buurt, ze gaan maar lekker hung gang
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
ZX1.4i schreef:r.kerstens schreef:Rotterdam heeft al zogenaamde mil.zones.
Een vriend van me rijdt kleding, zijn eigen vrachtauto heeft geen roetfilter en krijgt een bekeuring.
Huh , heb ik dat als inwoner van Rotterdam gemist :
Wat regio 020 betreft, daar blijf ik liever uit de buurt, ze gaan maar lekker hung gang
Ja voor vrachtauto’s in de binnenstad.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die milieuzones liggen zeker rond de PC Hooftstraat… Moet Estelle Gullit haar SUV maar even een paar straten verderop parkeren.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
r.kerstens schreef:Rotterdam heeft al zogenaamde mil.zones.
Een vriend van me rijdt kleding, zijn eigen vrachtauto heeft geen roetfilter en krijgt een bekeuring.
Er zijn helaas geen roetfilter beschikbaar voor het type vrachtauto.
Wat nu een vrachtauto van 5 jaar slopen en een nieuwe kopen .
Nee het antwoord daarop was ....... wees blij de bekeuring kost nu 50 euro vanaf 2008 100 euro.
Wordt lastig werken op deze manier, of investeren in een nieuwe dure vrachtauto.
Lang leve Rotterdam, in iedergeval de gemeentekas.
Het milieu niet ....
Hoe duur is een filter voor een vrachtauto?
Neem aan dat je daar wel aantal boetes van 50 euro voor kan oplopen
Wel raar dat ze zoiets kunnen invoeren terwijl er niet eens voor elke auto een oplossing is
Er rijden toch zat oudere vrachtauto rond.
Dan hebben we het nog niet eens over die stinkende bussen!
Politiek populistische diaree, dat is het! M’n strottehoofd maakt acuut peristaltische bewegingen alleen al bij het horen van het woord ‘milieu’! Behalve tuinkabouters en die uit de hand gelopen potten-club genaamd Greenpeace is er geen hond daadwerkelijk geinteresseerd in ‘het milieu’. Kennelijk scoort het echter weer lekker op het moment om je ‘in te zetten’ voor de bloempjes en bijtjes, dus dan moeten er ‘hoognodige maatregelen genomen worden’ tegen ‘deze schrijnende situatie’. Het mag echter niet te veel geld kosten, sterker nog; het moet bij voorkeur geld opleveren en de economie mag er niet onder lijden. Dus; dan pak je niet het probleem aan waar het zit; het afval van de industrie, maar je neemt iets simpel vatbaars als de autootjes van de burger. Politiek gezien is dat natuurlijk slim ingespeeld op de groepsverhouding, want immers iedereen heeft een autootje en is dus ‘vervuiler’ en moet daarom betalen, ben je tegen dan ben je een aso. Op die manier is de politiek weer dikke vriendjes met de tuinkabouters en potten die altijd handig zijn bij een volgende verkiezing, heeft de staat weer een zakcentje extra die ze kunnen verkloten bij één van hun komende geniale plannen en kan NL de rest van de aardkloot laten zien hoe groen haart vingertjes zijn. Dat die autootjes voor nog geen 5% van de vervuiling zorgen vertellen we elkaar maar liever niet maar we willen de Akzo Nobel’s, BASF’s en Shell’s van deze wereld natuurlijk niet ontstemmen.
Ik moet nu hoogst dringend ff een ouwe vriezer affikken!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
@ Arjan .......
Ik weet niet wat zo’n ombouw kost, ik zal het vragen. Het slaat nergens, op, 5 jaar geleden koop je een vrachtauto die Europees is goedgekeurd en aan alle normen voldoet.
Nu mag je boetes ontvangen. Zoiets mag eigenlijk niet met terugwerkende kracht vind ik. Je koopt een vrachtauto en 5 jaar later mag je het centrum niet in.
@ Serge .....................
Jou proza kan ik niet benaderen, je helemaal gelijk zo denk ik er ook over ................
Wel heel jammer zo gaat heel het oldtimer gebeuren ook naar de donder,
hobby, genot, beurzen, tijdverdrijf, toerritten, sleutelen, ontspanning enz enz weg weg .
De grote vervuilers gaan gewoon door, industrie, luchtvaart, enz.
We zijn wel steeds het kind van de rekening.
Milieu ok ..... alles wat we meer moeten betalen moet dan ook direct daarvoor weer dienen. Zonnecollectoren op de daken, wind energie, waterenergie, koolzaadolie voor de diesels, werkt ook op de oude diesels. Methanol voor benzine motoren, werkt ook voor de oudjes met wat aanpassingen.
En niet gaan zeuren dit help niet ...... alle beetjes helpen, anders hoeven we ook niet die fu**ing dure spaarlampjes te kopen.
Koolzaad plantjes kunnen ze genetisch verbouwen zodat ze zelfs in de sahara kunnen groeien, genoeg ruimte en economisch goed voor de Afrikaantjes.
Methanol, halen we o.a. uit druiven en suikerbieten, nee die werktak laten we massaal saneren, anders is er een overschot en daalt de prijs,
niet goed voor de wereld concurentie en economie . Nee gebruiken die handel en nu meteen
Zucht ........... zolang de Nederlandsestaat, Bush en consorten en het middenoosten nog steeds rijker worden van dit “oliegoedje” mogen wij dokken.
We koppelen alles aan elkaar, milieu, olieprijs, gasprijs en maken weer met zijn alle meer winst { essent ? }. De topmannen hebben het “zeer ” goed gedaan en krijgen hun miljoenenbonus weer dit jaar ..... :
En dat is jammer, dit zou tengoede moeten komen voor milieu projecten.
Milieu .................. ik kom uit een fantastieschmilieu
Ron
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
waterman771 schreef:Jij blij dat je in Belgie woont! Dat land heeft het druk met ruzie maken over taaal. Die hebben geen tijd met deze onzin
Zet jij straks ook je SM aan de kant
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
r.kerstens schreef:waterman771 schreef:Jij blij dat je in Belgie woont! Dat land heeft het druk met ruzie maken over taaal. Die hebben geen tijd met deze onzin
Zet jij straks ook je SM aan de kant
Nee, ik heb een truc om onder die onzin uit te komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:LPG?
Yep. En, in combinatie met een ongeregelde kat voldoet ie dan aan de normen.
Overigens; ik woon niet in het centrum en kom daar ook nooit met de auto. Werkt de LPg truc niet, dan heb ik plan b nog. Alleen kan en mag ik dat niet op het forum zetten….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste