volgens mij wordt er toch “tever” gezocht.
een auto met stuurbekrachting reageert nu eenmaal veel feller op bewegingen in het stuur als een die geen servo heeft.
hoe licht zo’n C15 ook mag sturen, met SB is het toch ff net iets anders.
maakt niks uit je weet wat ik bedoel
Ik hoor helemaal niemand over de juiste bandenspanning!
Misschien moet je die eerst eens controleren.
In mijn beleving maakt dit veel uit, ongeacht het type auto.
Bernard
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik blijf erbij dat er iets niet in orde is met het rechtdoor sturen, maar ik kan zelf niet achterhalen wat. Het lijkt inderdaad ofdat de uitlijning niet volledig correct is, maar omdat die gecorrigeerd werd ga ik ervan uit dat dat nu goed is. Mogelijk ga ik eens bij een andere bandenverkoper de uitlijning nog eens laten nakijken.
De auto heeft nu 19 000 Km, slijtage zal het dus niet zijn. Soms lijkt het mij dat de stuurbekrachtiging “overreageert” bij kleine correcties. Het is wat moeilijk uit te leggen maar als ik een beetje naar links of rechts moet sturen en ik beweeg het stuur een beetje gebeurt er eerst niets, ik stuur wat meer maar dan ineens reageert de auto te fel (gaat teveel opzij) waardoor ik onmiddelijk wat moet tegensturen. En dat gaat zo ongeveer de hele weg die ik afleg, ook op vlakke mooie wegen. Het is wat te vergelijken van rijden op een baan met veel spoorvorming, daar is mooi rechtdoor rijden ook niet mogelijk.
De banden die eronder liggen zijn Michelin Energy, die er van de fabriek uit oplagen. Zouden die de oorzaak kunnen zijn? Met de spanning heb ik al wat geëxperimenteerd maar het beste resultaat is met de door de fabrikant opgegeven spanning (2,3).
Alle verdere suggesties zijn van harte welkom, ik hoop binnenkort alsnog met een stabiele Berlingo rond te rijden.
Johan.