Dag,
ik ben pas 2 maanden DS-rijder, dus ik heb slechts beperkte ervaring met DS-perikelen, en ik hoop op dit forum de nodige bagage te krijgen om nog héél lang DS-rijder te kunnen blijven.
Het volgende is aan de hand: vanochtend heb ik mijn DS 21 naar de winterstalling gebracht, een rit van 4 km. over de snelweg. Toen ik in de stalling kwam en de motorkap opende om de accu los te maken en de druppellader aan te sluiten, zag ik dat de radiateurdop bezig was “bellen te blazen” (er lekte dus wat koelvloeistof uit, niet véél, maar toch). Ik hoorde het ook “druppelen” binnenin de radiateur. Het betreft een DS 21 Hydraulique uit 1970 met een DX2-motor; de radiateurdop is 4 jaar geleden vervangen (heb de verpakking nog: het betreft er eentje voor 280 Mbars). Is er iets (ernstigs) aan de hand ?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Helemaal geen ervaring met DS’en, maar het lijkt me wel.
Of je had een kokende motor, of je dop is niet goed, ik hoop voor je het laatste. Alhoewel het laatste ook het eerste kan veroorzaken…..(slechte dop, systeem niet op druk, sneller kokend water)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kokende motor kan allerlei oorzaken hebben :
thermostaat die niet opengaat , te weinig water , lucht in het systeem , of te veel water bijgevuld de laatste keer .
Erger wordt het als er druk van de cilinders in je koelcirquit komt .
Maar eerst even de gewone dingen controleren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Re: Bellenblazende radiateurdop
Erato schreef:JoF schreef:druppellader
Uhh, wat is dat ? Ik ga ook niet rijden, teminste niet als er gestrooid is en als het regent. Hoelang kan ik ‘haar’ dan stil laten staan zonder dat er problemen van komen ?
Druppellader=trage accu lader
niet wegzetten, gewoon rijden!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Bellenblazende radiateurdop
Erato schreef:JoF schreef:druppellader
Uhh, wat is dat ? Ik ga ook niet rijden, teminste niet als er gestrooid is en als het regent. Hoelang kan ik ‘haar’ dan stil laten staan zonder dat er problemen van komen ?
WEEEEEKEN!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Bellenblazende radiateurdop
Sjaak de Bollenboer schreef:vikingo schreef:
niet wegzetten, gewoon rijden!
Weet je dat zeker, ook als er gepekeld is?En klinkt niet zo best waar dit draadje eigenlijk over gaat.
Ikke wel, maja mn deuren zijn nog origineel en niet gelast of dergelijk..
Als die ooit in een kleurtje komen met een nieuw laagje metaal eronder dan denk ik dat mn auto ook binnen blijft als er gepekeld is.. ops:
Een druppellader is inderdaad een trage acculader, en in mijn geval ligt de nieuwe accu van mijn DS dus pakweg 5 maanden aan dat infuus. Accuklemmen los, krokodillenklemmen erop, klaar !! Klein kastje, gebruikt nauwelijks energie, en via allerhande electronica zorgt de druppellader ervoor dat de accu óók na 5 maanden stilstand in prima conditie is. Het merk is CTEK, en voor een accu die in een DS ligt moet je het type XS 800 hebben, de kosten bedragen ± 46 euro incl. BTW bij de (betere) automaterialenhandel. Googelen en Marktplaats verschaft je óók de nodige informatie
En de belangrijkste reden dat ik de DS stal, is dat ik geleerd heb dat 2 projekten tegelijk onderhanden nemen (een 2CV AZ/18 PK uit 1970 én een DS 21 uit 1970) er vaak de oorzaak van is dat het ene projekt maar steeds niet afkomt. Ik betrapte er mijzelf vaak op dat ik, terwijl ik aan de 2CV aan het werken was, “even” aan de slag ging met een karweitje aan de DS, en in mijn geval werkt dat dus niet.
Maar nu weer ON TOPIC: zijn er nog forumgebruikers die ervaring hebben met bellenblazende radiateurdoppen ??
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:
Maar nu weer ON TOPIC: zijn er nog forumgebruikers die ervaring hebben met bellenblazende radiateurdoppen ??
JA! Was een kokende motor omwille van koppakking die niet meer heel was..
Je hebt het over “bellen blazen” en “horen druppelen “.
Maar bedoel je nou dat je koelvloeistof kookt?
Als je koelvloeistof kookt en je draait (met een grote lap om je hand gewikkeld !!!) de dop een héél klein beetje los dan moet het er uit spuiten.
Vele oorzaken zijn dan mogelijk, begin maar met een andere 3 rijen radiateur en op tijd zetten.
Spuit het koelwater er bij losdraaien niet uit en is er dus sprake van luchtbelvorming in je systeem (ook bij matig warme motor) dan moet je gaan denken aan een lekke koppakking.
Maw beschrijf de verschijnselen wat duidelijker.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
wbogaerts schreef:Kokende motor kan allerlei oorzaken hebben :
thermostaat die niet opengaat , te weinig water , lucht in het systeem , of te veel water bijgevuld de laatste keer .
Erger wordt het als er druk van de cilinders in je koelcirquit komt .
Maar eerst even de gewone dingen controleren .
Walter
Begin daar eerst mee voor je een drie rijen radiator gaat plaatsen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Zoek vooral eerst uit wat er aan de hand is voordat je klakkeloos alles gaat vervangen. Ik kocht mijn DS destijds met een koelprobleem. De vorige eigenaar had vrijwel alles laten vervangen (radiateur, waterpomp, koppakking), maar het ding bleef te heet worden. Ik heb de boel toen uit elkaar gegooid. Uit de onderste radiateurslang, die met een bochtje onder het stuurhuis loopt, kwam een halve liter hard geworden drap. Daarna nooit meer koelproblemen gehad…
bellenblazende radiator dop
de gewone dingen:
Wat is het nivo in de radiateur?
Thermostaat uit de slang halen die boven op de radiator uitkomt. In een pannetje met water leggen en laten opwarmen net voor het kook punt begint hij open te gaan afkoelen en je weet of hij goed is.
Nu is er toch al wat los kun je gelijk je systeem doorspoelen met lekker veel water, het mooiste is dan dat je ook het stukje slang onder de dynamo los maakt, dan komt er best viezegeit uit.
Kijk ook naar de afdichtring van de dop, is deze onbeschadigd en draait de dop lekker stevig dicht? Als dit niet zo is dan kun je de randen iets meer omzetten.
Is de thermosensor in je blok nog goed? Pas dan kan je motor koken zonder dat je lamp gaat branden.
Een lekke koppakking is wat lastiger op te sporen want die kan naar verschillende systemen lekken maar ook in de koelvloeistof en dan heb je dus drukopbouw. Check als de motor draait en op themperatuur is of de druk , als je voorzichtig de dop eraf draait ( denk om je handen) , er snel af gaat en kijk daarna in je radiator of je veel belletjes ziet, dit kan duiden op een doorslag. Ik zeg KAN maar hoeft niet. Als je het zeker wilt weten, de betere garages kunnen het meten door het systeem op druk te zetten gedurende een nacht en dan kijken of er druk verlies optreedt zonder dat er sprake is van lekkage.
succes. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Dag mede-forumgebruikers,
hartelijk dank voor al deze tips en adviezen. Hier kan ik mee vooruit . Dit forum werkt perfect !
Helaas staat mijn DS nu ± 5 maanden in de winterstalling, en in die stalling kan ik niet “op onderzoek” uit. Ik zal een printje maken van al jullie reacties, en ik zal zeker niet ondoordacht aan de slag gaan (met andere woorden: onderdelen vervangen kan altijd nog, en doemdenken dat het wel de koppakking zal zijn -wat ik nu doe-, kan óók altijd nog). Eerst analyseren wat er aan de hand is. En mocht ik er zelf niet uit komen, dan heb ik altijd nog een DS-Specialist (DS-Garage) hier in de regio achter de hand.
En nu maar wachten tot het voorjaar wordt
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
JoF schreef:Dag mede-forumgebruikers,
hartelijk dank voor al deze tips en adviezen. Hier kan ik mee vooruit . Dit forum werkt perfect !
Helaas staat mijn DS nu ± 5 maanden in de winterstalling, en in die stalling kan ik niet “op onderzoek” uit. Ik zal een printje maken van al jullie reacties, en ik zal zeker niet ondoordacht aan de slag gaan (met andere woorden: onderdelen vervangen kan altijd nog, en doemdenken dat het wel de koppakking zal zijn -wat ik nu doe-, kan óók altijd nog). Eerst analyseren wat er aan de hand is. En mocht ik er zelf niet uit komen, dan heb ik altijd nog een DS-Specialist (DS-Garage) hier in de regio achter de hand.
En nu maar wachten tot het voorjaar wordt
Hoi JoF, Vervelend probleem. Ik heb ook problemen gehad, maar dit bleek uiteindelijk te komen door een te arm afgestelde LPG installatie. Kijk ook eens naar dit draadje : . Ik wil niet zeggen dat je meteen met een electro-fan aan de slag moet, maar er staan ook nog wat andere aandachtspunten op.
Zo struinend, kwam ik ook langs een draadje waarbij iemand gedestilleerd water met anti-vries gebruikt ipv. koelmiddel. Dit heeft een hogere calorische waarde waardoor het dus warmte van de motor trager opneemt.
Overweeg tevens eens een thermometer te plaatsen, dit neemt je wat zorgen uit handen als je tijdens het rijden de temperatuur in de gaten kan houden. Als het lampje op je dashboard aan gaat, is het vaak al te laat.
Suc6, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Bartjes,
ik heb hier een mooie temperatuurmeter liggen, maar volgens de DS-Specialist waar mijn DS in onderhoud is, past die niet in het systeem. Ik ben óók zo iemand die wat prettiger rijd als ik de watertemperatuur in de gaten kan houden, want als het rode temperatuurlampje gaat branden, is dat meestal aan de late kant. Overigens heeft het lampje geen enkele keer gebrand, maar ook dat zegt blijkbaar niet alles. Helaas moet ik nu even een paar maanden wachten vóór ik op onderzoek uit kan.
P.S.: je hebt een PB
Groeten, Jo F
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Hoezo, “past niet in het systeem….?