Inhoud benzinetank
C4 Berline
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 06 november 2007 10:28 PM

Zijn er nog C4 rijders die niet zeker zijn over hun tank inhoud?
Al een aantal keer heb ik geprobeerd een +/- 58 liter (60 liter tankinhoud)te tanken maar meer dan 51/52 geraak ik niet.
De moment dat ik op reserve kom onthoud ik de afstand tot de tank leeg zou zijn.
Ik ben over die afstand al over geweest en niet met een paar kilometer, en als ik dan tank gaat er maar een liter of 52 in. Dat is nog 8 liter of een dikke 100 Km.

Ik wil gewoon de correctheid van de boordcomputer te achterhalen Twisted Evil

Profiel  

C4 2.0 HDI fan
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229

- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Gepost: 07 november 2007 10:15 AM
  [ # 1 ]

inhoud

ben een tijd geleden doorgereden totdat het laatste streepje niet meer zichtbaar was. Ernaast stond dat ik geen enkele km. meer zou kunnen rijden. (voor de critici; ik weet dat het slecht is om de tank helemaal leeg te rijden!)

+/- 15 km door gereden, het resultaat was dat ik 58 liter heb getankt.

Het grote probleem is dat de tankinstallatie van het tankstation iedere keer weer anders reageert, temperatuur e.d. zou van invloed zijn (?) Hierdoor slaat het tankpistool iedere keer weer op een ander moment uit. Ik hou bijvoorbeeld aan dat ik na 3 keer uitslaan van het tankpistool stop met tanken, maar ik weet dan dus niet of de tank helemaal vol is of dat ook de vulhals gevuld is of niet, dat schijnt ook weer een liter te kunnen schelen.

Ben dus ook benieuwd wat de andere ervaringen zijn.

Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

Gepost: 07 november 2007 12:52 PM
  [ # 2 ]

Ik heb soms twijfels bij de correctheid van de tellers van de pomp in het tankstation. Heb zo eens meer getankt dan er theoretisch in de bak gaat, en ik heb mijn wagen echt niet tot daar geduwd Shocked
Bij die oplichter tank ik dus niet meer ...

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 07 november 2007 02:58 PM
  [ # 3 ]

Ik heb al een paar keer 60 liter gehaald bij verschillende tankstations. Hierbij sloeg de pomp vanzelf meerdere keren af maar de hals was nog steeds niet tot het randje vol.

C4sohier schreef:

Ik heb soms twijfels bij de correctheid van de tellers van de pomp in het tankstation. Heb zo eens meer getankt dan er theoretisch in de bak gaat, en ik heb mijn wagen echt niet tot daar geduwd Shocked
Bij die oplichter tank ik dus niet meer ...

Het zal wellicht voorkomen dat de tellers niet helemaal kloppen maar ze worden wel ééns per zoveel tijd geijkt. Ik weet niet hoe de controle precies in z’n werk gaat maar het lijkt me sterk dat de pomphouder vlak voor controle zijn pompen weer goed zet om niet door de mand te vallen…

Overigens, mijn ervaring met “meer-tanken-dan-het-theoretisch-gaat” heeft betrekking niet alleen op mijn C4 maar ook op meerdere andere merken en modellen.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6502

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 07 november 2007 03:09 PM
  [ # 4 ]

Interessant. Ik heb laatst de XM voor het eerst volgegooid en in de tank van 80 paste 82 liter en er zat nog wat in… Nou ja, in e folder staat ook “tankinhoud: ongeveer 80 liter”... Helemaal kloppen doet het volgens mij nooit, mar om dat nu meteen te wijten aan ongeijkte pompen…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 november 2007 05:38 PM
  [ # 5 ]

Ik tankte vroeger normaal zo’n 54-55 liter (tankinhoud ongeveer 60 liter). Als je eens 62 liter kunt tanken terwijl het gemiddeld verbruik en het aantal afgelegde km niet echt verschillend waren vergeleken met andere tankbeurten, kan je toch beginnen vermoeden dat er iets niet klopt met de betreffende pomp ... (maar ik wil dit zeker niet veralgemenen).

Maar om on-topic te blijven : vroeger zette ik na elke tankbeurt de teller van de computer weer op nul om het verbruik dat de computer aangaf, te kunnen controleren. Conclusie was dat er bij mij weinig afwijking was met het verbruik volgens de computer.

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 473

Gepost: 07 november 2007 05:45 PM
  [ # 6 ]

hangt gewoon van de druk van de pomp af waar je tankt, en je evt boordcomputer klopt nooit 100%

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 07 november 2007 07:32 PM
  [ # 7 ]

(Ik geloof eigenlijk dat hierover al een keer een topic was…)

Hoeveel men erbij kan tanken hangt van vele factoren af. Zo bijvoorbeeld ook van de helling vóór de pomp, naast de hierboven genoemde factorren natuurlijk.

Profiel  

C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 november 2007 11:04 AM
  [ # 8 ]
ice96 schreef:

Hoeveel men erbij kan tanken hangt van vele factoren af. Zo bijvoorbeeld ook van de helling vóór de pomp, naast de hierboven genoemde factorren natuurlijk.

Klopt, en ook de belading van de wagen kan een rol spelen.

Verbruik volgens boordcomputer zal inderdaad waarschijnlijk nooit voor 100% kloppen, maar gezien bovenvermelde factoren denk ik niet dat het zelf berekende verbruik a.h.v. het aantal getankte liters meer nauwkeurig is.

Profiel  

rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203

Gepost: 08 november 2007 09:14 PM
  [ # 9 ]

Bij mijn vorige auto, een Xsara Picasso kon ik ook nooit het maximale aantal liters tanken, terwijl alle blokjes van de benzinemeter uit waren en de boordcomputer alleen maar streepjes liet zien. In mijn huidige auto lijkt het nauwkeuriger te zijn: gisteren getankt -alle blokjes waren uit en de boordcomputer stond op nul - er ging 59 ltr in.

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  

remind
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82

Gepost: 09 november 2007 08:52 PM
  [ # 10 ]

gewoon op tijd tanken, links of rechts om, vol is vol.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook