Hallo allen,
gisteren opeens rood lampje voor oververhitte motor. Temperauur liep op naar 110 graden dus ben ik gestopt en heb wegenwacht laten aanrukken. Volgens hem was het de thermostaat die kapot was. Hij heeft deze verwijderd en met het vervangen ervan zou het opgelost zijn. Mijn garagehouder echter zegt dat het de voeler(s) van de radiator betreft aangezien de van niet aansloeg.
Grappig dat twee specialisten er zo anders over kunnen denken. Heeft iemand nog een mening.
Bedankt, Mischa
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het gebeurde terwijl je niet (hard) reed zoals in een file zou ik de sensor verdenken. Als het tijdens gewoon rijden gebeurt meer de thermostaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kan allebei. Maar de wegenwacht heeft wel een punt. Met een niet goed werkende thermostaat zal de radiateur niet warm worden en gaat de fan ook nooit aan. Dus EERST de werking van de thermostaat controleren en pas daarna het thermocontact verdenken.
Ik vind het weglaten van de thermostaat geen goed plan van de wegenwacht. Het is wellicht hufterproof tegen oververhitting, maar gevolg is dat de motor nooit meer op temperatuur komt, met alle gevolgen voor je verbruik (je rijdt dan altijd met half koude motor) en risico’s op bijv. een carterventilatiesysteem dat dicht komt te zitten met sludge omdat het nooit eens lekker op temperatuur komt.
Bedankt voor waarschuwing. Ga vanmiddag naar (Citroën) garage. Is kilometer verderop, dus veel schade zal ik niet oplopen, toch?
Zal is informeren wat het kost, anders thermostaat én voelers maar vervangen lijkt me. Zijn niet de kosten (hoop ik)
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mischa van Oss schreef:Zal is informeren wat het kost, anders thermostaat én voelers maar vervangen lijkt me. Zijn niet de kosten (hoop ik)
dat is het beste.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
CiXa schreef:Aan het type en leeftijd te zien is het je thermocontakt…..zoals bij meerdere op het Xantiaforum….makkelijk zelf te testen…haal de stekker van je thermocontakt los…zet er een direkte stroomverbinding op ( dmv draadje op accu ) gaan de fans draaien..is het iig niet je Fan die kapot is..
Dan is het meestal dus je thermocontakt…ook zelf makkelijk te repareren…ongeveer 15 min werk!! en dus alleen kosten aanschaf thermocontakt ( € 18,- )
Succes ermee,
Maurice
ik vind dit wel grappig, zelfs voor een paar tientjes, word en hele text en uitleg gegeven, om toch maar vooral niet iets te hoeven vervangen.
in dit geval, en overigens alle andere, van zowel een was’termostaat, als een termocontact, hebben geen van beiden het eeuwige leven.
deze 2 moeten samen werken, en als of de een of de ander het minder doet ,word de ander zwaarder belast.
bij directe storing, zoals van de TS, is het dus wijsheid, om beide te vervangen door nieuwe.
dit kost werkelijk de wereld niet, en je bent verzekerd van een fijn goed werkend koelsysteem.
pak em voor de vuist weg ff,, maar voor minder dan 100 euro zou het gemaakt moeten zijn.
mvgr wupke
Erg vermoeiend idd.. Maar bovenal zou ik zeggen!! Eerst kijken en dan pas gaan schroeven. Iets zonder meer aannemen is pas echt stompzinnig.
En voordat je uitgebreid gaat doormeten of het thermocontact werkt, zul je eerst de goede werking van de thermostaat moeten hebben aangetoond, anders ben je sowieso zinloos bezig. First things first.
@Wupke: bij een oude bak kun je idd voor de zekerheid besluiten om ze allebei preventief te vervangen. Maar dat vind ik om eerlijk te zijn iets te rigoureus om als algemeen middel te adviseren tegen dit soort kwaaltjes (laat de mensen eerst maar eens nadenken voor ze dingen vervangen).
Hello allen,
heb beiden laten vervangen, want testen termostaat was kwa tijd net zo duur als een nieuwe plaatsen. Thermocontacten ook vernieuwd. Totale kosten 50 euri.
Alles nieuw en dat voelt inderdaad ook wel goed.
Bedankt voor reacties
niet geheel beneven de waarheid, edoch, het is niet in alle gevallen zo.
daarnaast, het is gewoon wijsheid om beide onderdelen, welke werking hebben op de motor temperatuur tegelijk te vervangen, en het electrische circuit van de Fan’s te controleren.
levensduur van beide onderdelen, is nagenoeg gelijk.
beide werken nm op wax uitzettingscoefficient.
dus nagenoeg gelijk qua levensduur.
waar de electro termostaat ook nog eens met corrosie en extra weerstand van doen heeft.
vandaar dus,
controle Fan’s en werking, en beide termostaten gewoon gezamelijk vervangen..
je motor leeft er langer door, en je bent een kopzorg kwijt..
mvgr wupke