Heeft iemand ervaring met het achteraf laten inbouwen van parkeersensoren aan de VOORzijde?
Ik heb dat bij bestellen niet gedaan omdat ik de pakketprijs waar ze in zaten te hoog vond. Ik (en mijn vrouw) vind dat achterf toch wel jammer.
Welke opties zijn er en wie heeft welke ervaring?
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Dacht dat dit onderwerp al eens aan bod was gekomen ; originele sensoren achteraf laten inbouwen zou niet kunnen (zit in een pack samen met AFIL en zijdelingse afstandsmeting dat op het display getoond wordt)
Toch vraag ik me af of het echt niet mogelijk zou zijn om het systeem met sensoren achteraan op de wagen (biepjes die steeds sneller volgen naarmate je dichter bij het obstakel komt - weet niet hoe het bij een exclusive werkt) ook vooraan in te bouwen (dus zonder AFIL of afstandsmeting).
Je kan sowieso sensoren kopen in de autoshop of op het internet, een buur van mij heeft er achteraan ingebouwd in zijn Chrysler Voyager en heeft een extra schermpje die de afstand weergeeft - als je het mij vraagt, niet echt mooi.
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
en wel in dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182618&highlight;=
mvg
Achteraf inbouwen moet mogelijk zijn!
Bij de levering van mijn auto is er helaas iets fout gegaan waarbij twee optiepakketten verwisseld zijn bij de bestelling. Dit betekende dat bij de levering geen sensoren voor geplaatst waren (wel de standaard achter). Als oplossing is (op kosten van de dealer) voorgesteld om alsnog sensoren te plaatsen. Dit kan op twee manieren:
1. eenvoudige montage met alleen geluidjes als waarschuwing. Dit is altijd mogelijk en kan zelf met magneetstrips onzichtbaar in de bumper worden ingebouwd.
2. originele sensoren in de bumper met aansluiting op de park-distance computer, waardoor ook op het display de afstand tot een obstakel te zien is. Dit kan alleen wanneer je al sensoren achter hebt.
Optie 1 is relatief eenvoudig en betaalbaar. Optie 2 kost al snel twee dagen werk en is niet bepaald goedkoop.
Mijn dealer regelt aankomende week optie 2, om de fout in de bestelling te corrigeren. Prima service zou ik zeggen! Ik weet alleen niet hoeveel dit exact kost, maar dat is bij je eigen dealer te informeren.
Mocht je aan geluid genoeg hebben, adviseer ik je optie 1. Wil je het volledig met display en heb je er veel geld voor over, dan moet optie 2 ook uitvoerbaar zijn.
Ik laat aan het eind van de week nog wel even weten hoe de ervaringen zijn.
sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.
Ben erg benieuwd.
Visueel op het centrale scherm zou wel erg mooi zijn.
Kan me overigens niet voorstellen dat dat 2 dagen (!) werk is.
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
ligt eraan hoe snel ze werken he
de positie bepalen van de sensoren en gaten boren in de bumper ed kost wel tijd
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Waarschijnlijk is het 2 dagen om op dag 1 te kijken wat er voor extra kabels nodig zijn en het dan besteld kan worden. Dag 2 alles inbouwen .
Bekabeling in de auto is naemlijk per uitvoering soms weer verschillend, bij de 1 ligt er al een deel van de bekabeling bij de ander misschienw el niet.
En dan is het ook nog de vraag of de computers in de auto allemaal gelijk zijn of er toch hardware of software verschillen zijn tussen een auto emt alleen achter parkeerhulp en de uitgebreide uitvoering met voor en achter en inparkeerhulp e.d. Dus het is niet altijd zomaar stekker erin en klaar, wat veel mensen denken.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Als de wagen achteraan al sensoren heeft, dan zal de computer en dergelijke wel al in orde zijn veronderstel ik!
Enkel de sensoren in de bumper zetten en de bekabeling trekken, en waarschijnlijk een extra deeltje software activeren.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Klopt allemaal!
Er moet echter een nieuwe bumper op, met geintegreerde sensoren (achteraf inboren is niet mooi); nieuwe bekabeling trekken, aansluiten op computer en software activeren.
sinds 26-10-2007: Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive Automaat.
Burlat / beige bekleding; panoramisch dak; pack anti agression; pack detection; blue tooth.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
bertbldr schreef:Klopt allemaal!
Er moet echter een nieuwe bumper op, met geintegreerde sensoren (achteraf inboren is niet mooi); nieuwe bekabeling trekken, aansluiten op computer en software activeren.
Inboren is ook te doen zunne, kameraad van mij heeft dat gedaan toen hem zijnen auto (geen citroën) tunede en andere bumpers erop zat. Is perfect gedaan!
En wat dat werk is, als het bovenstaande klopt, dan is dat in theorie maximum een half dagje werk.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Bij zo’n ingreep (uitgebreide correctie van eigen fout) speelt de dealer op safe door langere tijd ervoor in te plannen. Zo heeft hij speling voor het geval dat… en hoeft hij de klant niet nog een keer teleurstellen mocht er iets tussen komen. Dus al met al, voor mij is het begrijpelijk dat de dealer in dit geval 2 dagen zegt wanneer werkelijk slechts voor 1/2 of 1 dag werk is.