Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Wat rijd je liever een handgeschakelde bak of een automaat?
Ikzelf heb nooit met een automaat gereden en ben er eigenlijk wel benieuwd naar. Ik rij veel met ieksEmmu (handgeschakeld) in het drukke stadsverkeer en sta ook elke dag in de file, vandaar dus mijn vraag.
Zo begrijp ik uit diverse topics dat de olie regelmatig gecheckt moet worden en zeker bij aankoop een aandachtspunt…
Ik rij ook handgeschakeld.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar een automaat als ik een andere Citroen zou aanschaffen!
Niet omdat ik een hekel heb aan schakelen, maar omdat het me een stuk relaxter lijkt!
En mocht ik in een dusdanige positieve geld positie zijn wil ik me dan een Xm Exclusive v6 aanschaffen. Volgens mij zijn die er niet veel met een handgeschakelde bak. Dus wordt het automatisch een automaat.
Mocht ik in de tijd dat ik een andere Cit nodig zou hebben niet over het geld beschikken blijf ik bij een handgeschakelde bak!
Maar dat is allemaal voor in de toekomst.
handgeschakeld….
nog nooit een automaat gereden maar dat lijkt me ook k*t….
geen idee waarom. Krijg je een luie rechterarm van ofzo
Ook bij mij is de handbak favoriet, ik heb geen idee wat je met zo een pook met P, R, D, D1, etc standen moet doen.
Handgeschakeld blijft toch sportief rijden, een automaat vind ik persoonlijk iets voor mensen die niet kunnen rijden en/of schakelen.
Verder word je van een automaat lui en dik, kijk maar naar al die dikke Amerikanen
Automaat. Ik rijd sinds een half jaar met een C5 automaat, daarvoor altijd handgeschakeld gereden maar dit is toch wel comfortabel hoor. Ik rijd 60.000 km per jaar en sta dus veel in de file, rijd vrij vaak door de stad en moest dus veel schakelen. Omdat ik altijd Diesels rijd en die hebben toch vaak een vrij zware koppeling begon dat toch een beetje funest te worden voor mijn linkerknie.
Heerlijke combinatie, 110 PK diesel met Automaat. Het enige wat nog wel mag veranderen is dat het ding maar 4 versnellingen heeft. Als het goed is komt in de nieuwe een 6 versnellingen automaat. Ik ben benieuwd.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Handgeschakeld, dat is pas echt rijden….
Eigenlijk toch liever een Semi-automaat zoals ik vroeger in mijn DS had zitten. Toch schakelen maar geen koppelingspedaal, dat was nog veel beter
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Volgorde van vermoedelijke voorkeur:
1. IVT/CVT (infitely variable transmission en continuously variable transmission) dat is echt de beste oplossing, alleen vrijwel niet te vinden op een auto waar ik in zou willen rijden dus dat wordt klussen als ik dat wil .
2. Een goeie semi-automaat is denk ik de echte praktische favoriet kwa rijden.
Dan nu naar de wereld van wat er werkelijk mogelijk is . Liever een handbak dan een automaat, alhoewel ik mij kan voorstellen dat als ik elke dag in de file zou staan ik voor een automaat zou gaan, maar dan liever niet zo’n fragiele zoals op de XM’s zat. Vanaf de Turbo CT en de V6 PSA is daar wel beter geworden, maar die 4HP18 die in de meeste betaalbare XM’s zit lijkt mij een rampending. Maar, ik moet zeggen dat ik 2 dingen dermate storend vind aan een automaat dat ik zelfs met een mooie 5 of 6 traps waarschijnlijk niet echt blij zou zijn voor een auto waar ik voor mijn plezier in rijd, omdat je niet echt op de motor kan remmen, en niet op de motor kan starten (al dat geklooi met citroens leert dat een motor die je weer snel even kan starten door de koppeling op te laten komen errug fijn is).
Goed, in de praktijk dus handbak voor mij, tenzij ik heel veel file moet gaan rijden. Dan denk ik dat ik op den duur een combinatie diesel/automaat wel zou zien zitten. Van der Laan bouwt CX’en op naar Turbodiesel automaat, dat lijkt me dan ideaal. Alhoewel een “gewone” prestige 25 automaat ook al tamelijk ultiem (slaapverwekkend) relaxed is. De auto waar ik voor mijn plezier in rijd moet echter nu nog echt wel een handbak hebben.
Maar, als ik echt groot ben wil ik een CX met een lengterichting geplaatste Mazda Twinturbo Renisys wankelmotor en een CVT of IVT transmissie . Leuk als-ik-de-staatsloterij-win projekt denk ik dan maar.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou afremmen op een automaat werkt wel een beetje, maar het is toch echt hele andere koek dan bij een handbak. Het blijft het verschilt tussen wat vloeistof turbine bladen die eigenlijk bedoeld zijn om de andere kant op te stuwen en een harde verbinding met de motor. Je kan dus wel een beetje motoremmen, maar het is absoluut niet vergelijkbaar met een handbak.
En helaas, ik heb teveel CX’en gekend om te weten, dat er heel soms van die obscure euvels zijn . Wat dat betreft zou ik een Xantia automaat idd minder erg vinden denk ik, die doen het bijna altijd (maar weer niet op LPG, want die heb ik ook weer meegemaakt op zo’n manier dat het toch echt een handbak moest zijn).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb zelf nooit een automaat gehad, maar er wel diverse keren mee gereden (o.a. met de Scorpio automaat die mijn zwager ooit had) en ik vind het bijzonder relaxed rijden. Misschien zou ik de volgende keer zelf ook wel een automaat willen. Hoe zijn de ervaringen qua duurzaamheid van de Citroën automaten en de Xantia in het bijzonder?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
heb nog nooit een automaat gehad, maar wel gereden, en het bevield me wel, maar ik denk als je weer een tijdje automaat rijdt dat je weer terug wilt naar een handbak
maar als ik ooit automaat gaat rijden dan wel met een hele dikke motor voorin
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als iedereen alles automatiseerd, waarom moet iedereen zo nodig met de hand schakelen? Zelfs in de formule 1 schakeld men niet eens meer met de hand.
XM V6 automaat, grandioos. Ik heb er nu 10.000 km mee gereden en ik moet zeggen dat het de auto “af” maakt. Pure COMFORT !
Volgende XM heeft weer een automaat, maar geen V6 motor
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: Automaat
M&M schreef:Bassman schreef:Hoe zijn de ervaringen qua duurzaamheid van de Citroën automaten en de Xantia in het bijzonder?
Op XCNL staan flink wat draadjes ( o.a deze ) hierover .. ff opzoeken en doorspitten
Dit CitroExpert stukje is ook wel aardig om te lezen ...
Groet Menno.
Dank; ik kom dit jaar zeker niet aan een andere auto toe (hoeft ook niet), maar het biedt wel interessante info.
[twijfelmode] ik zag een ‘97-er automaat staan met 47000 kms voor 5500 euri[/twijfelmode]
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Willem schreef:Als iedereen alles automatiseerd, waarom moet iedereen zo nodig met de hand schakelen? Zelfs in de formule 1 schakeld men niet eens meer met de hand.
Ben ik het wel mee eens maar ik vind de viscositeitskoppeling niet een goed genoege oplossing. Centrifugaalkoppelling zou ik nog wel willen, of een andere mooie echte oplossing zoals zo’n dubbele frictiekoppeling, of een IVT. Ik vind een koppelingspedaal en zo’n mechanische hendel ook maar primitief, ik vind alleen de gangbare automaat niet een prettige oplossing. Verder ben ik het helemaal met je eens, maar gut… voor mijn CX zou het nogal een klus zijn om iets automatisch te verzinnen zonder viscositeitskoppelling. Verder ben ik het helemaal met je eens dat handgeschakeld primitief is. Het heeft alleen bepaalde mogelijkheden die niet (voldoende) bij een automaat aanwezig zijn naar mijn smaak. Zodra er een automaat is die ik in m’n CX kan krijgen die de punten die ik zo belangrijk vind aan de handbak kan nabootsen, ben ik de eerste die overstapt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Automaten zijn leuke dingen, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe zo’n ding is afgesteld, en inderdaad zoals gezegd wat voor een motor er in het vooronder hangt. Ik heb in Californie een paar huurauto’s gehad met automaat. Eerst een Pontiac Grand Am met 2,4 l motor, dat ging best lekker, kon ik wel heel goed mee leven.
Maar dan het andere uiterste: een Chrysler PT Cruiser. Wat een @#$%^ding vond ik dat. Bij het minste of geringste moest dat ding terugschakelen, met een hoop motorgeloei als gevolg. En het ding reageerde als door een adder gebeten zodra je bij het stoplicht moest wegrijden, waarna er maar een zielige acceleratie uit kwam. Die had ik dus veel liever met schakelbak gehad, zou een stuk rustiger rijden zijn geweest. Hangt dus heel erg van de auto af.
Maar in het algemeen kan een automaat best lekker zijn. Edoch, schakelen blijft toch leuk, geeft toch een beetje meer gevoel voor wat er gebeurt met de techniek.
Een automaat is een prachtige vinding voor mensen die door een handicap geen schakelbak kunnen rijden. Verder is het voor lui volk. Niet voor niets dat het in amerika zo populair is. Als je geen zin hebt om auto te rijden, neem je toch lekker op de achterbank plaats
Animal triste post coitum