De afgelopen maand hebben we proef “moeten” rijden in een ID 19 D Speciaal (althans zo heet het volgens kenteken) om te zien of alles goed in elkaar zit.
Zelf had ik al vaker in een ID/DS gereden (of eigenlijk had ik eerder in DS’en gereden, dit was de eerste ID) maar voor mijn ega was het de eerste keer.
Tot een jaar of 10 geleden was het toch vooral de DS die op de lijst droomauto’s stond maar sindsdien ben ikzelf toch meer richting CX als favoriete Citroën opgeschoven.
Nu bleek echter dat moeder de vrouw toch stiekem wel een DS/ID droom koesterde…, wist ik niet eens.
En zo deed zich dus onlangs de mogelijkheid voor om een tijdje snoek te gaan rijden.
Deze auto was een aantal maanden geleden bij Renard binnengekomen nadat de familie die haar al tijden in bezit had besloot dat ze er waarschijnlijk nooit aan toe gingen komen om haar de aandacht te geven die ze verdiende.
De laatste 12 jaar (o.i.d.) had ze in de schuur gestaan nadat ze eind jaren 80 naar nederland was gekomen en maar een jaar of 2 à 3 gebruikt was.
Eenmaal bij Renard bleek bij het eerste voorzichtige proefritje al dat het motorisch opzich wel goed zat maar dat de koppakking z’n werk niet meer deed… ... een grote plas vloeistof op de grond als bewijs achterlatend .
Maar, omdat Nard met het oog op een aankomende grote DS ombouw operatie besloot wel tijd te hebben voor wat oefening, anderhalve maand geleden is ze voorzien van een nieuwe koppakking, grotere 2-traps carburateur, véél electrische bedrading, lekzak, ashoes, vet in nippels en andere achterbollen…..
En om te zien of er nog verdere pijnpunten zijn, want dat weet je natuurlijk nooit bij een auto die héél lang stil heeft gestaan, werd van mijn “leuk voor Grietje” (de ega dus) opmerkingen het idee gemaakt om haar gewoon een tijdje te gaan laten berijden voor ze de showroom ingaat.
En zo staat er nu dus voor het laatst deze ID, inmiddels door Grietje “Carlos” gedoopt (ze weet zelf kennelijk ook niet hoe ze op die naam kwam..), voor de deur.
Morgen lever ik haar weer in, kan ik tenminste weer eens een potje vlammen in Nigel.
Perfecte auto, Grietje genezen, 500km lol gehad, en betrouwbaar gebleken.
[edit bogaard] linkjes van foto’s gemaakt.[/edit]
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
:
Citroen!
Volgens mij vertelt 2Black over de duurtest met een ID. En dat lijkt mij hier de perfecte plaats daarvoor.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
1. Door de veel te grote foto’s duurt het heel lang voor dit topic opent.
2. “Perfecte auto, Grietje genezen, 500km lol gehad, en betrouwbaar gebleken” Lijkt me niet echt duidelijk…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
DriverD schreef:1. Door de veel te grote foto’s duurt het heel lang voor dit topic opent.
2. “Perfecte auto, Grietje genezen, 500km lol gehad, en betrouwbaar gebleken” Lijkt me niet echt duidelijk…..
Helemaal mee eens. Wazig & traag.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gjvdh schreef:DriverD schreef:1. Door de veel te grote foto’s duurt het heel lang voor dit topic opent.
2. “Perfecte auto, Grietje genezen, 500km lol gehad, en betrouwbaar gebleken” Lijkt me niet echt duidelijk…..Helemaal mee eens. Wazig & traag.
traag niet meer…
Erg wazig, dat wel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Allereerst…
toen ik het topic plaatste ging het laden van de foto’s redelijk snel, maar had de foto’s inderdaad wel wat kunnen verkleinen.
Wellicht ben ik wat onduidelijk geweest in de tekst, zou kunnen.
Maar volgens mij beschrijf ik wél duidelijk hoe we zo ineens een maandje ID/DS in de schoot geworpen kregen….
En dat we, en vooral Grietje mijn wederhelft, nu een redelijk beeld hebben van een ID.
Zoals geschreven, zij had er nog nooit in gereden terwijl het wel een auto is die ze graag ooit zou willen hebben, dacht ze.
Dus, dan maar wat verdere verheldering voor diegenen die het allemaal niet konden volgen.
In het dagelijks leven hebben wij 3 rijdende auto’s, en er staat er ook nog 1tje in een schuur.
We rijden in een AX GT carburateur, een BX 19 GTi 16v (MkI) én een CX 25 RD Break… en in een schuur staat nog een CX 25 GTi automatic.
De ID waar het verhaal over gaat staat te koop, bij Renard, maar daarvan was vanwege de langdurige stilstand niet bekend hoe goed de boel technisch was.
Je kunt wel een nieuwe koppakking gaan monteren, en een paar veerbollen en wat aan de electra stoeien… maar dan weet je nog niets over verborgen gebreken die zich weleens voordoen na lange perioden van inactiviteit.
Zodoende het idee mij een tijdje in de auto te laten rijden.
Kon Grietje gelijk eens ervaren wat zo’n auto nu eigenlijk inhoudt en of het geschikt is om ooit te bezitten.
Welnu, zeg nooit nooit…., maar de eindconclusie van haar was dat het hardstikke leuk is om in rond te tuffen.
Echter, niet dagelijks, niet in deze wel heel erg basis uitvoering….
Ze is een CX gewend, daar rijt ze 6-700km per week mee.
En een ID is toch wel heel erg stenen-tijdperk qua geluid, windgeruis, zitcomfort…., vergeleken met onze CX.
Maar verder…. als we er het geld voor hadden, en een schuur om een ID/DS droog in te kunnen stallen… dan zouden we er best 1 willen hebben om in de zomer wat over de dijk te zweven. Aandacht krijg je er zeker wel in….
Nu duidelijker?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Duidelijk!
Maar.. om de ID te verdedigen, Ze werd vergeleken met wel heel rap nieuwer citropower!
De kracht van zo’n spartaanse langzame dame is dat je volkomen je haast kwijtraakt! Erg tot rust komt. Mischien moet grietje in de zomer nog eens een maandje rijden en dan langer dan 500km…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, maar…
Zitcomfort in een CX beter dan in een DS? Lamenielache (persoonlijk natuurlijk, maar ik heb in een CX niet eens ruimte om goed te zitten: Zit meteen met mijn hoofd tegen het dak. Bovendien: In een DS zit je, in een CX lig je….)
Citroen!
bogaard77 schreef:Duidelijk!
Maar.. om de ID te verdedigen, Ze werd vergeleken met wel heel rap nieuwer citropower!
De kracht van zo’n spartaanse langzame dame is dat je volkomen je haast kwijtraakt! Erg tot rust komt. Mischien moet grietje in de zomer nog eens een maandje rijden en dan langer dan 500km…
Een CX 25 RD Break? Heel rap citropower? Hahaha…
Het is gewoon de optelsom…
Onze CX Break is minder lawaaierig dan de GTi automaat en véél minder lawaaierig dan zo’n ID 19.
Daarnaast is “Witje” voorzien van toch wel redelijk high-end audio, doet de verwarming het een stuk efficiënter dan die van een ID, zet nu ook niet bepaald tot scheuren aan… en inderdaad… je LIGT er lekker in.
DriverD schreef:Ok, maar…
Zitcomfort in een CX beter dan in een DS? Lamenielache Very Happy (persoonlijk natuurlijk, maar ik heb in een CX niet eens ruimte om goed te zitten: Zit meteen met mijn hoofd tegen het dak. Bovendien: In een DS zit je, in een CX lig je….) Cool
Let wel, dit is een ID19… geen DS23ie Pallas ofzo ...
en wij zijn niet zo groot, én we vinden dat liggen allebei wel lekker.
Heb zelf ook in andere DS’en gereden, met een 21 of 23 motor in luxere uitvoeringen én met 5 bak (of hydraulique) en dat scheelt al een stuk natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Niet van plan zijnde om hetzij de ID of de CX te verdedigen, maar je vergelijkt wel appels met peren…
De ID is dan wel basic, maar een prima auto voor dagelijks gebruik.
Windgeruis vind ik persoonlijk best wel meevallen in een 35+ jarige dame, al is de kachelcapaciteit inderdaad ondermaats.
Zitcomfort zit op een heel ander niveau dan die van de CX, en de voorkeur gaat qua zitcomfort toch echt wel uit naar de IDDS… hoewel een CX echt niet slecht zit/ligt.
Zoals al aangegeven: misschien voor herhaling (en dan wat langer) vatbaar?
‘Spirit of avant-garde’
Als ik een DS23ie Pallas met een ID 19B moet gaan vergelijken dan zijn dat ook appels en peren… wat mij betreft.
Maar als ik moet vergelijken in de zin van “waar ga ik 600km per week mee rijden” dan vergelijk ik gewoon 2 auto’s waarmee ik al dan niet zoveel zou moeten rijden, en dan is het criterium in beide gevallen dus appel/appel of peer/peer want het aantal kilometers is dan het fruit… niet de auto.
Hoe dan ook, er staat bij Renard een leuke ID (met iets grotere carburateur) te koop….
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik denk dat niemand hier het sterk zou aanbevelen om 600 km per week met een ID te gaan rijden… Ik rijd altijd in mijn DSuper maar wel een stuk minder kilometers.
Frederik
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja… Maar ik haal heel geregeld 500 km op 1 dag hoor. Niet per Snoek trouwens. Maar wel per 31 jaar oude BMW. Over lawaai gesproken… 120 in 4 = 4500 rpm = lekker veel rumoer/middenoorvergiftiging…
Mijn punt is - in het licht van haar tijd is een DS een berefijne reiswagen! Niets op aan te merken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
driver d, ik denk dat je het anders moet benaderen, als ik in de bijrijdersstoel van mn cx zit want mijn chauffeursstoel is doorgelegen dan zit ik vrij perfect en fantaseer ik over hoe het zou zijn met een nieuwe chauffeursstoel echter in de ds die denk ik technisch gezien minder goed zit is de entourage zodanig beter ondanks slechtere comfortnivos van wind geluid en warmte dat je dat het gevoel geeft als een vorst(zeker in de winter) te zitten, dus fysiek gezien zit de cx beter, psychisch de ds.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mijn punt is - in het licht van haar tijd is een DS een berefijne reiswagen! Niets op aan te merken…
Daar ben ik het volkomen mee eens!