Wiel raakt wielkast binnenin
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 november 2007 05:37 PM

Met mijn Xsara uit 2001 hoor ik dat de wiel de wielkast raakt als ik over een verkeersdrempel ga of met 4 man in de auto snel door de bocht ga. Er zitten nu 17” onder ipv 15”. Maar de bandengrootte is exact gelijk gebleven, wie weet waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt voor jullie medewerking, Richard

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 november 2007 05:59 PM
  [ # 1 ]

Zijn de velgen niet breder dan standaard? Dat moet haast wel met 17 inch. Hier zou dan een deel van de problematiek aan te wijten zijn..

Ik heb indertijd 205/50R16 gemonteerd gehad op 7J breed lichtmetaal (ET met spacers omgerekend 14) en dat liep ook aan. Dit werd nog iets versterkt door de te hoge banden. De ET komt vrij nauw.

Wat bij mij soelaas heeft geboden was een setje hulpveren. Hierdoor zakt de koets wat minder diep bij drempels en/of zware belading waardoor de wielen niet of nauwelijks meer aanliepen.

Er zijn ook mensen op het forum die de torsieveer een standje hoger hebben laten zetten, dit zou een soortgelijk resultaat moeten bieden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 november 2007 06:07 PM
  [ # 2 ]

Ik had eerst 195/55R15 en nu 205/40R17 ...

Hoe kan ik die veer een standje hoger laten zetten? Is dit ook zelf te doen? En wat kosten anders nieuwe veren incl montage enz?

Bedankt alvast, Richard

Profiel  
 
Patrick
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-2004

Gepost: 11 november 2007 01:13 AM
  [ # 3 ]

omtrek van je banden scheelt niets (0,1%) volgens deze site
 

BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 11 november 2007 12:49 PM
  [ # 4 ]

De omtrek van de banden scheelt mss niets, maar de breedte wel! Bij max wieluitslag kan het wel degelijk aanlopen aan de binnenzijde van het spatbord.

Profiel  
 
Gepost: 11 november 2007 02:12 PM
  [ # 5 ]

De topicstarter verteld ook niets over de et waarde van de vervangvelgen. Als deze niet klopt zullen alle andere oplossingen eerder lapmiddeltjes zijn…

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 11 november 2007 02:28 PM
  [ # 6 ]
graddus schreef:

De topicstarter verteld ook niets over de et waarde van de vervangvelgen. Als deze niet klopt zullen alle andere oplossingen eerder lapmiddeltjes zijn…

Et waarde is 18. Deze velgen hebben ook eerder onder een Xsara gezeten… Dus ik snap het probleem niet… Ik kan wel een foto plaatsen van hoe het wiel eruit ziet, want hij lijkt ingezakt…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 november 2007 10:46 AM
  [ # 7 ]

Hulpveren kosten 150 euro en als je een beetje handig bent kun je die er zelf in een uurtje of twee onder leggen. Reken op 200 euro bij een garage inclusief monteren. Ze voorkomen diep inveren en bij mij zorgden ze voor ongeveer 2 centimeter meer lift wanneer de auto onbeladen was.

Torsie omhoog zetten is een flinke klus en je hebt er ervaring en het juiste gereedschap voor nodig. Zou ik altijd aan een garage uitbesteden. Ik heb geen idee wat dat zou moeten kosten.

Een ruilas laten plaatsen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 12 november 2007 12:48 PM
  [ # 8 ]
peusjoo306 schreef:

als de boel er ingezakt uit ziet…zul je wel aan een achteras revisie toe zijn…komt veelvuldig voorbij dit type citroen, as is idem aan 306/zx.
quote]

Is dat een gevolg van slijtage op de licht meesturende achteras?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook