Beste forummers,
Gisteren heb ik na een maand stilstand weer in mijn DS gereden, nu bleek dat de luchtblazer het niet meer doet. In het dashbord zit een schakelknop, die reageert niet meer. Ontwasemen moet ik nu doen d.m.v. hard rijden en/of raampje open, verre van ideaal.
Hoe kan ik dit het beste nakijken en oplossen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Spanning meten bij de blower. Zit de aarde draad er nog aan?
Geen spanning? Zekering?
Wel spanning, blower slecht… Zit de papieren slang te diep in het huis?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Waarschijnlijk slecht contact; mijn schakelaar weigert soms ook dienst..
‘Spirit of avant-garde’
de draadjes gaan stuk op de plek waar ze in de blower verdwijnen, maken eventueel een kortsluiting en paf, daar gaat je zekering..
even zekeringen checken dus, en de draadjes ook natuurlijk
Nee hoor, gas heeft er niks mee te maken.
Het is gewoon een waardeloos motortje dat nog slechter gaat draaien als het wat kouder wordt.
Probleem bij mij is al opgelost, ik heb eerst de 2 draadjes die vanuit de kap komen bij de motor direct op de accu gezet, toen was er niks aan de hand. Dus ergens in de bedrading. DToen de dashboardschakelaar los gehaald, beetje frotten en hij deed het weer. Terug gezet en hij deed het niet meer. Weer los, weer wat frotten aan de draadjes en goed terugbouwen en nu is het probleem voorbij. Nou nog door de APK heenkomen van de week…..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.
Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dit soort problemen ontdek je alleen door met de DS km’s te maken. Als je weinig of niet rijdt, krijg je ook nooit een perfecte auto
Gewoon lekker blijven rijden dus, en dit soort simpele probleempjes oplossen
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.
Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…
en in welke toestand zijn die er uit gekomen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper1963 schreef:bogaard77 schreef:Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.
Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…
en in welke toestand zijn die er uit gekomen?
NEST gevonden. geen muizen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien - terwijl hij draait- een snotje siliconenspray aan de inlaatkant (dus bij de slang) spuiten?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marten schreef:Misschien - terwijl hij draait- een snotje siliconenspray aan de inlaatkant (dus bij de slang) spuiten?
Dat helpt niet. Je moet de lagertjes van het motortje smeren met bijv wd40 of zo. Maar daar kan je niet bij!
Succes erato! Begin maar met het hele slakken huis uit je auto te schroeven!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Erato schreef:Toevallig vandaag ook problemen met de kachelaanjager. Het motortje maakt een enorme herrie, en lijkt afentoe een tandwieltje over te slaan, als die er al inzitten, maar zo klinkt het en het piept zo erg dat het lijkt of ik een rattennest onder de motorkap heb zitten..
Dit was ook de eerste klus die ik ooit aan mijn DS deed. Bij mij hetzelfde lawaai. Het asje van de elektromotor hangt in een glijlager dat zelf ook weer beweeglijk is opgehangen. Bij mij zaten glijlager en as aan elkaar vast en draaide dit geheel zijn rondjes met veel lawaai en slijtage als gevolg. Bij mij was het uiteindelijk niet meer te redden en moest er een nieuw (oud) motortje in. Wellicht als je snel bent kun je hem weer op de goede plek gangbaar maken. Bij het slakkenhuis losmaken let op je kachelkraan: die zit nogal kwetsbaar vast. Het slakkenhuis zit vast met drie boutjes en rubber silent blokjes aan de onderkant. Verder lekker prutsen om die te pakken te krjigen.
Balen: ik dacht de kwaal opgelost te hebben, maar was schijn, hij doet het niet meer. GIsteren nog eens goed nagekeken en het is de voedingsdraad die het slakkenhuis ingaat, zoals bogaard al had aangegeven. Om die draad te fixen, moet het hele slakkenhuis er dan af of kan ik het motortje eruit halen? Zal wel het eerste worden, niet?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet je slakkenhuis splitsen om bij het motortje te komen en daarvoor moet ie eraf. ( je kan wel van buitenaf de bevstigingsboutjes van het motortje losdraaien…..)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@boogaard77:
Welk type lagering hebben die motortjes? Gewone kogellagers of buslagers?