Zover ik weet is het klokkenspel van een T2 Xm electronisch aangestuurd. Wat ik nu de laatste tijd merk is dat de benzine meter vreemd doet.
nadat er met een volle tank een km of 3-400 is gereden en de motor word afgezet en na een korte tijd weer gestart wordt, die meter echt aan het zoeken is. De wijzer danst dan wat rond op d eplek waar het om en nabij zou moeten zijn en stabiliseerd zich dan na een minuutje ofzo.
Ik was gewend dat dat ding per direct de juiste stand in nam. is dit fenomeen een aankondiging van mogelijk overlijden ?
Nee, niet persé. Heeft mijn dame ook al heel lang. Zeker als de auto op een helling met de neus naar beneden staat, komt dit bijna altijd voor. Geen zorgen maken dus…
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
...
kan de vlotter zijn ...
die van mij doet ook raar,,,\\gat na het tanken naar rechts en dan langzaam naar links
Ik ben aan mijn tweede XM en allebei deed/doen ze ongeveer wat jij verteld als de tank nog ongeveer voor een vierde gevuld is. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt en heb er na 6jaar xm’en ook nog nooit problemen mee gehad dus… Trouwens destijds schommelde de benzinemeters van de ID19 van 67 en die van de DSpecials van 73 waar ik mee rondgereden heb constant. Maar ja daar zal op de metertjes nog geen demping gezeten hebben veronderstel ik.
Dirk
Mmmm… Misschien ergens een vuil contactje?
Ik kan bevestigen dat de type-2 iig wat betreft de branstofmeter een stukje electronica bevat. Heb m’n brandstofvlotter eruit gehad en als ik die dan van de laagste stand naar de hoogste tilde duurde het een kwartier - eh, in ieder geval erg lang - voordat de wijzer aangaf dat de tank vol was. Op snelle bewegingen in de vlotter reageert de meter helemaal niet. Bovendien gaat het brandstoflampje op een gegeven moment knipperen als je de vlotter/brandstofpomp loshaalt.
Dus: Als je snelle schommelingen in de wijzer hebt zit het probleem ergens voorbij de electronica, als hij langzaam schommelt zou het ervoor kunnen zitten.
Electrische componenten worden warm als er stroom doorheenloopt, vooral daar waar weerstand is, al is het maar een klein beetje, en iets wat warm wordt zet uit, dat is dan misschien net genoeg om het slechte contact te laten verdwijnen. Dat zou de reden kunnen zijn dat het alleen de eerste minuut problemen geeft. ‘t Is weinig materiaal, dus het koelt ook zo weer af. Maar ik redeneer maar wat.
Ik zou beginnen met de stekkers van het klokkenspel eens schoon te maken. Verder weet ik niet welk kastje voor de demping van het wijzertje zorgt, maar als die in de buitenlucht zit kan die ook wel eens vieze stekkers hebben.
Het is maar raar spul, dat electronica. Vandaag had ik een stekker in m’n handen (van een electrische takel) die had lopen vonken en knetteren, en daar is zo’n koolstoflaag in ontstaan dat er sluiting in twee pennen zat, via het plastic wat ertussen zat, hehe…
Groetjes Erik!
Dat fenomeen hebben wij ook in onze XM.
Die heeft vaak een minuutje of zo nodig voordat de benzinemeter weer op de juiste stand staat en vooral als je net de tank vol hebt gegooid heeft hij wel ff nodig om op de juiste plek te komen.
Ook als de auto schuin op de stoep heeft gestaan heeft de meter ook weer ff nodig.
Is zeker geen voorteken voor “voortijdig overlijden van je auto”
Groetjes