Enig idee van wie die rode BX 16V nu is?
Hint: hij rijdt op LPG en de eigenaar zit hier op het forum
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
citrofiel!ik? schreef:En hoe zijn deze. (eerste keer photoshop)
Ik heb precies de zelfde velgen onder mijn 16v zitten, ik vindt ze iig prachtig staan.
Het past precies bij het hoekige van de BX, en ze zijn nog eens uit de zelfde tijd ook
Ajeto!!!
vortex schreef:Age Hartsuiker schreef:Als ik onder onze BX1.9TZI break bredere banden wil plaatsen en LM velgen hoe zit het dan met de ET-waarde? Welke breedte kan er maximaal onder de BX en bij welke ET-waarde? Wie weet hoe dit allemaal in elkaar steekt?
onder een bx kan je zonder aanpassingen 7½J*17” kwijt, met ET20 en 1 tot 1,5 cm spoorverbreders. berline of break is geen verschil.
maximale bandenmaat is voor 225 en achter 205.alleen een 16V kan achter breder omdat deze bredere wielkasten heeft.
Onzin een 16v heeft helemaal geen bredere wielkasten achter, kijk maar eens heel goed en dan zal je zien dat het een normaal achterscherm is waar een verbreder overheen is gekit.
Ajeto!!!
Volgens mij heeft mike gelijk, en zijn alle bxen wat dat betreft gelijk.
Zeg mike, ik zou wel wat foto’s willen zien van die 16v van jou.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
citrofiel!ik? schreef:Volgens mij heeft mike gelijk, en zijn alle bxen wat dat betreft gelijk.
Zeg mike, ik zou wel wat foto’s willen zien van die 16v van jou.
Heb een foto van mijn 16v met de velgen eronder, alleen is ze onder gesneeuwd.
Wil je een duidelijke foto dan moet je even wachten tot het voorjaar dan komt ze namelijk weer uit de winterstalling.
Nu nog uitvinden hoe je er een foto op krijgt…. ops:
Ajeto!!!
mike schreef:
Nu nog uitvinden hoe je er een foto op krijgt…. ops:
JE foto ergens uploaden op het internet.
En de link ervan in een berichtje zetten met daar voor de html code van een foto .
heel makkelijk dus.
mike schreef:vortex schreef:Age Hartsuiker schreef:Als ik onder onze BX1.9TZI break bredere banden wil plaatsen en LM velgen hoe zit het dan met de ET-waarde? Welke breedte kan er maximaal onder de BX en bij welke ET-waarde? Wie weet hoe dit allemaal in elkaar steekt?
onder een bx kan je zonder aanpassingen 7½J*17” kwijt, met ET20 en 1 tot 1,5 cm spoorverbreders. berline of break is geen verschil.
maximale bandenmaat is voor 225 en achter 205.alleen een 16V kan achter breder omdat deze bredere wielkasten heeft.
Onzin een 16v heeft helemaal geen bredere wielkasten achter, kijk maar eens heel goed en dan zal je zien dat het een normaal achterscherm is waar een verbreder overheen is gekit.
dat klopt, de verbredingen zitten er inderdaad gewoon overheen gekit. maar de gehele breedte van de wielkast is toch echt ietsjes breder !!!!! zo krijg je bij een 16V 215 banden eronder achter, en dt lukt je met een andere bx toch echt niet achter, mits je flink gaat kloppen en verbouwen e.d.
onder mijn blauwe BX GTi had ik die 8J velgen zitten met 205/40/17.
dit paste dan ook alleen maar nadat ik het buitenscherm naar buiten heb gehaald, en het binnenscherm naar binnen heb geklopt !!!!
bij mijn rooie 16V kan ik ze er zo onder knallen zonder aanpassingen…..ra ra hoe kan dat dan ???
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:mike schreef:vortex schreef:Age Hartsuiker schreef:Als ik onder onze BX1.9TZI break bredere banden wil plaatsen en LM velgen hoe zit het dan met de ET-waarde? Welke breedte kan er maximaal onder de BX en bij welke ET-waarde? Wie weet hoe dit allemaal in elkaar steekt?
onder een bx kan je zonder aanpassingen 7½J*17” kwijt, met ET20 en 1 tot 1,5 cm spoorverbreders. berline of break is geen verschil.
maximale bandenmaat is voor 225 en achter 205.alleen een 16V kan achter breder omdat deze bredere wielkasten heeft.
Onzin een 16v heeft helemaal geen bredere wielkasten achter, kijk maar eens heel goed en dan zal je zien dat het een normaal achterscherm is waar een verbreder overheen is gekit.
dat klopt, de verbredingen zitten er inderdaad gewoon overheen gekit. maar de gehele breedte van de wielkast is toch echt ietsjes breder !!!!! zo krijg je bij een 16V 215 banden eronder achter, en dt lukt je met een andere bx toch echt niet achter, mits je flink gaat kloppen en verbouwen e.d.
onder mijn blauwe BX GTi had ik die 8J velgen zitten met 205/40/17.
dit paste dan ook alleen maar nadat ik het buitenscherm naar buiten heb gehaald, en het binnenscherm naar binnen heb geklopt !!!!bij mijn rooie 16V kan ik ze er zo onder knallen zonder aanpassingen…..ra ra hoe kan dat dan ???
Behoorlijk kort door de bocht deze theorie, ik zal het eea uitleggen.
Er is geen ene BX die de achterschermen het zelfde erop hebben zitten, er is zelfs verschil tussen links en rechts.
Ik heb vandaag eens gemeten bij drie verschilende BXen:
BX chic: 230mm tot aan de wielkuip.
BX 16 TGI 225mm tot aan de wielkuip.
Bx16V 215mm tot aan de wielkuip : : :
Er zit dus verschil tussen elke BX wat betreft de afstand.
Een robot in elkaar gelaste Bx heeft dus wel degelijk verschillen, ook is belangrijk hoe de staat is van de ADALS.
Nog veel belangrijker is de staat van de silentblocks van het subframe die de positie van het subframe ten opzichte van de chassis bepalen.
Als die aan het einde toe zijn klop er van de geometrie absoluut niks meer.
De achterschermen en body,s hebben allemaal het zelfde onderdeel nummer met uitzondering van de 4x4 en 4tc (type1 buiten beschouwing gelaten) Het is dus niet per defenitie dat alle body,s gelijk zijn. Ook zijn de aanslagrubber van zeer groot belang, bij de versteten versie heb je meer draagarm uitslag dan bij een versere versie. de versleten versie laat een velg makkelijker monteren dan een goede…. Toch? Bij mijn 16v is het een pain in the ass om de Borbets met nieuwe Pilot exalto,s te monteren. Bij een slecht draagarmlager lopen ze zelfs aan op het binnenscherm. Uiteraard heb ik de ADALS gedaan en de silentblocs van het subframe, en het gaat nu maar net. (ja met de goede ET waarde)
Dus leg dat nu maar eens aan mij uit….....
Overigens vind ik je velgen erg mooi, maar om hier nou de schermen voor te verbouwen vind ik iets te ver gaan, mijn idee zoek dan iets wat gewoon past…...
Ajeto!!!
Bij mij was het zo dat de velg ong 3mm ruimte had aan de linker kant, terwijl rechts er helemaal geen ruimte was zodat de velg aan zou gaan lopen. Deze is ietsje met de hand verbogen waardoor er iets meer ruimte is ontstaan (lees: 2 tot 3 mm) waardoor ze wel passen.
Het gaat allemaal net maar het houd niet over.
Maar dat maakt ook niets uit, als het maar past. En zolang het maar niet aanloopt.
Wanneer ik een tak ofzo ertussen zou krijgen wordt het natuurlijk een ander verhaal. Want hoe meer ruimte je hebt hoe beter het af zou lopen.
Of mischien toch ook niet omdat een tak er helemaal niet tussen zou kunnen komen. Ook zelf niet een heel klein beetje.
Wat natuurlijk wel gebeurt als je bijv 1 cm ruimte hebt.
Maar ik wil hier maar eventjes mee aangeven dat er idd verschil kan zitten tussen het linker en rechter achterscherm.
Dan zal er ook idd wel verschil in elke bx kunnen zitten, qua afmetingen.
Mvg joost
Hmmm, tijd om dit velgen-topic eens opnieuw wat leven in te blazen. Heb vandaag een setje lichtmetaal gekocht, volledig aangetast aluminuim uiteraard en vandaar ook de vraag hoe ik m’n velgen het beste aanpak .. volledig kaalschuren of zandstralen en dan spuiten/vernissen of is er een oplossing dat ik m’n aluminium gewoon kan behandelen zonder dat ik ze moet spuiten?
Velg op de foto is niet van mij maar wel in gelijkaardige staat, moet de mijne nog gaan ophalen.
SAMBXSPORT schreef:Hmmm, tijd om dit velgen-topic eens opnieuw wat leven in te blazen. Heb vandaag een setje lichtmetaal gekocht, volledig aangetast aluminuim uiteraard en vandaar ook de vraag hoe ik m’n velgen het beste aanpak .. volledig kaalschuren of zandstralen en dan spuiten/vernissen of is er een oplossing dat ik m’n aluminium gewoon kan behandelen zonder dat ik ze moet spuiten?
Velg op de foto is niet van mij maar wel in gelijkaardige staat, moet de mijne nog gaan ophalen.
om ze echt helemaal glimmend en strak te krijgen moet je ze (laten) polijsten of zandstralen.
als je ze gewoon een stukkie mooier wil krijgen -> schuren en opnieuw spuiten.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Hoi Metro,
uiteraard helemaal glimmend en strak ... schuren dan maar
SAMBXSPORT schreef:Hoi Metro,
uiteraard helemaal glimmend en strak ... schuren dan maar
schuren en polijsten geeft het mooiste resultaat. evt nog een blanke laklaag eroverheen en bling bling.
wel een pokkewerk dus weet waar je aan begint
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:SAMBXSPORT schreef:Hoi Metro,
uiteraard helemaal glimmend en strak ... schuren dan maar
schuren en polijsten geeft het mooiste resultaat. evt nog een blanke laklaag eroverheen en bling bling.
wel een pokkewerk dus weet waar je aan begint
Ik weet zeker waar ik aan begin, dit type velg is ondertussen toch al vrij zeldzaam. Ik vind het de moeite en meteen een leuke uitdaging om er nog iets moois van te maken, anders worden ze toch maar weer weggegooid
Hoi Sam,
Mooie velgen! En vergeet je niet 16 wielbouten voor die velgen aan te schaffen? Of heb je die met de velgen gekocht?
Succes met de restauratie, en wellicht zien ze er dan binnenkort uit als mijn LM’tjes:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX