Keezx schreef:Mijn Kluwer ATH geeft voor de modellen van voor 1992 geen inspuitdruk op
Bij alle latere PSA 1,9 turbodiesels is de inspuitdruk 180 bar.
Ik ga er vanuit dat dat (misschien met wat lagere druk) ook geldt voor de vrijwel identieke 1.8 modellen.
De reden daarvoor is de hogere compressie-einddruk door de turbo , als die op toeren is.
Meer einddruk=meer luchtmassa> meer inspuiting> meer vermogen.
De motor zal best wel lopen met 130 bar, maar optimaal is het nietEdit: het verhaal van Robin bewijst dat ik gelijk heb.
Tenzij jij 118 en 180 bar door elkaar haalt zie ik hierin anders het bewijs van mijn gelijk
En dat is maar goed ook, anders had mijn BX turbodiesel mooi niet meer gelopen na de vervanging van de verstuivers door 130 bar Bosch-verstuivers, aan een Lucas pomp.
We (garagist/dieselspecialist en ikzelf) hebben het destijds nagezocht en de stempeling (een of ander nummer a la L0071) kwam overeen met verstuivers met een inspuitdruk van 125 bar. Dat is van mijn BX TZD Turbo break uit 1993 met Lucas pomp.
Vergeet niet dat de volledige motorcodering van belang is, dat het er “een beetje op lijkt” wil niet zeggen dat de inspuitdrukken in elkaars buurt liggen.
En dat is ook de reden van mijn betoog: ook al lijkt de motor er sterk op, de inspuitdruk kan volslagen anders zijn. Dezelfde fout maak jij ook door vrijwel gelijke PSA-dieselmotoren met 180 bar inspuitdruk over 1 kam te scheren met de BX diesels.
Het stukje van Robin komt uit een algemeen PSA-diesel boek; ik heb mijn BX diesels zelf onderhouden en heb alle auto-specifieke (dus niet de generieke PSA motor) documentatie geraadpleegd, alsmede de onderdeelcodes van de nog functionerende maar opgebrande verstuivers.
Ich bin ein Breaker
Onze Karel heeft absoluut gelijk. Daarnaast heb ik deAJZ nog in geen enkele bx zien liggen.
In de BX-diesels worden de drukken van 115 tot 130 bar gebruik, volgens mij klopt die waarde van 143 voor de a8a ook niet. Zoals Karel al aangeeft hoort die 125 bar te hebben bij een lucas pomp, en 130 voor de bosch. Kijk maar in je vraagbaak, daar staat het wel ergens. En het staat geloof ik gewoon ook op de verstuiver zelf, hoor…
Chinco schreef:Onze Karel heeft absoluut gelijk. Daarnaast heb ik deAJZ nog in geen enkele bx zien liggen.
In de BX-diesels worden de drukken van 115 tot 130 bar gebruik, volgens mij klopt die waarde van 143 voor de a8a ook niet. Zoals Karel al aangeeft hoort die 125 bar te hebben bij een lucas pomp, en 130 voor de bosch. Kijk maar in je vraagbaak, daar staat het wel ergens. En het staat geloof ik gewoon ook op de verstuiver zelf, hoor…
Het _zou_ die latere turbodiesel met kat kunnen zijn? Zoeentje als Knäckor bezit.
Ich bin ein Breaker
Wel leuk om uit te zoeken, inderdaad. Knäckor, wil je eens onder de motorkap duiken om de motorcode af te lezen?
Op die van mij staat 175bar gegraveerd. 1.9TD motorcode DHX, Bosch pomp en cat (1997)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Chinco schreef:Wel leuk om uit te zoeken, inderdaad. Knäckor, wil je eens onder de motorkap duiken om de motorcode af te lezen?
Een klein beetje laat, maar ik zal eens kijken. Gaat het om de motorcode op het blok zelf, of die op het plaatje?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Chinco schreef:Wel leuk om uit te zoeken, inderdaad. Knäckor, wil je eens onder de motorkap duiken om de motorcode af te lezen?
Een klein beetje laat, maar ik zal eens kijken. Gaat het om de motorcode op het blok zelf, of die op het plaatje?
Jep!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb een AJZ. Moet ik daar eigenlijk wel blij mee zijn? Wat zijn de verschillen met de A8A? Een katalysator, een dinges op mijn brandstofpomp en verstuivers die met een openingsdruk van 155 bar werken. Zijn er nog meer verschillen bekend?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik heb een AJZ. Moet ik daar eigenlijk wel blij mee zijn? Wat zijn de verschillen met de A8A? Een katalysator, een dinges op mijn brandstofpomp en verstuivers die met een openingsdruk van 155 bar werken. Zijn er nog meer verschillen bekend?
Mwah, je hebt nu iets dat ik GRAAG wil zien! Ben wel benieuwd wat het verschil is kwa rij- en loopgedrag. Ik denk dat het niet zoveel verschilt, eigenlijk. Wel erg zeldzaam. Wat is het organummer van je auto?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ach, zo bijzonder is het nou ook weer niet hoor. Ik heb eigenlijk alleen nog maar mijn eigen turbodiesel gereden, dus ik kan je geen verschillen noemen. Het organummer is als ik het goed heb 5658.
Even voor de duidleijkheid: op het zwarte typeplaatje staat type: AJZ. Op de motor zelf kon ik niet de hele motorcode zien, maar ik zag wel ‘TE’ staan, met niets erachter. Wat er voor stond kon ik niet zien.
Je mag mijn motor wel een keer komen bekijken hoor, ik heb hem al voor je schoongespoten Ben je op de technische meeting in Bunnik?
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik hoor net van mijn lieftallige vechtgenote dat we dan smiddags de verjaardag van onze dochter vieren…
Gaat niet lukken, denk ik dus. Wel jammer.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oh, dat is jammer. Kom je wel eens in de buurt van Hilversum? Je kan wel een keer langskomen om een rondje te rijden en een uitgebreide blik onder de motorkap te wepen hoor.
Eveneens ben ik tevens ook.
Help me maar onthouden, ik ben af en toe wel in de buurt.
Ok, ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat m’n Voltage gebaadt is bij een wisseltje. Zal ex baasje eens informeren of ze ooit vervangen zijn, dat zou toch wel schandalig zijn indien niet Vraag me alleen wel af, wat zou nou het totaalplaatje qua kosten zijn. Onderdelen dan. En hoe zit dat nou, gereviseerde kopen en oude retour, krijg je dan geld terug ofzo? Of oude er uit, gereviserde kopen en meteen korting…? Zit mizerabel in mijn tijd (Heb m’n waterpomp wissel zelfs al af moeten blazen ) en heb nagenoeg elke dag de auto nodig, dus ‘t zou allemaal in 1 (mid)dag moeten gebeuren.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Je moet ff bellen. Dan weet je een prijs en de voorwaarden.
Bij mij was het bestellen->rembours pakketje van ruim 200 euri. Na het klussen oude spul retour en geen geld terug.
Je hebt ook een momentsleutel nodig (vanaf 25 euro) een geschikte dop (ook iets van 22 euro) en retourslangetjes (7 euro).
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png