1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX vol: lekker zweven
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 november 2007 12:18 AM

Als een met 4 personen beladen bx heerlijk veert hoe kan het dan dat als je er alleen in zit dat het veel stugger veert?

Zijn het dan echt puur de bollen of niet? De bollen zijn nieuw maar zijn geen kleine comfort bollen.

Who knows???

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 13 november 2007 12:29 AM
  [ # 1 ]

?

Hoogteregelaar mischien smerig of vast??

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 november 2007 12:34 AM
  [ # 2 ]

Hoe en waarom weet ik zo even niet, maar het klopt wel: hoe zwaarder een BX beladen is, hoe prettiger deze veert.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 13 november 2007 01:05 AM
  [ # 3 ]

Schijnt met en CX break ook zo te zijn.

Hoe zwaarder hoe lekkerder hij/zij veert.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 13 november 2007 11:37 AM
  [ # 4 ]

Nou, het is niet helemaal vergelijkbaar vind ik… Als je bij een wagen met conventionele veren de kofferbak vol stopt met b.v. tegels, dan zal hij niet meer lekker veren, als hij dat al nog doet.
Doe je dit bij een HP-auto, dan zal de kont heerlijk gaan zweven! Maar… ondanks dat de hoogte keurig begesteld wordt, blijft het een feit dat de voorwielen veel minder neerwaardse druk hebben, waardoor je (bij glad / nat wegdek) sneller rechtdoor zal gaan!
Bij een nette gewichtsverdeling is hier natuurlijk geen sprake van. Al werkt teveel gewicht natuurlijk weer in zijn adeel voor wat betreft de remweg. (ook afhankelijk van omstandigheden, soms werkt meer gewicht weer inzijn voordeel)

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 13 november 2007 08:54 PM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

Hoe en waarom weet ik zo even niet, maar het klopt wel: hoe zwaarder een BX beladen is, hoe prettiger deze veert.

Daarom heb je zeker altijd spullen mee achterin ?  Wink

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
fiorano
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gepost: 13 november 2007 11:20 PM
  [ # 6 ]

weet niet helemaal hoe een bol werkt, maar komt er dan niet meer vloeistof in ofzo, waardoor het beter veert?

De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 november 2007 11:30 PM
  [ # 7 ]

Klopt. Er is meer tegendruk om de auto op rijhoogte te houden.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 13 november 2007 11:35 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat een normale auto ook lekkerder zou veren met meer gewicht erin, puur door het hogere gewicht. Maar dat doet ´ie niet, omdat er zo´n kleine veerweg overblijft bij zware belading. Een HP-geveerde auto perst dan wat extra LHM in de veercilinders waardoor de auto weer zijn normale veerweg heeft.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2007 11:42 PM
  [ # 9 ]
knäckor schreef:

Ik denk dat een normale auto ook lekkerder zou veren met meer gewicht erin, puur door het hogere gewicht. Maar dat doet ´ie niet, omdat er zo´n kleine veerweg overblijft bij zware belading. Een HP-geveerde auto perst dan wat extra LHM in de veercilinders waardoor de auto weer zijn normale veerweg heeft.

Volgens mij klopt het niet wat je zegt..

Zoals jij het zegt zou een HP geveerde auto hetzelfde moeten blijven veren bij een zwaarder belade auto, aangezien de veerweg even groot blijft.

De veerweg blijft ook even groot, maar de auto gaat toch beter veren.
Heeft dus niets met de veerweg te maken, maar doordat er meer druk is Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 13 november 2007 11:52 PM
  [ # 10 ]

Nee, ik schrijf dat zowel een normale als een HP-geveerde auto lekker zouden veren bij zwaardere belading. Alleen de normale doet dat niet omdat hij bij elke veerbeweging in de veerstops ramt.

Door die extra druk in de veercilinder wordt het gas in de bol verder samengeperst, waardoor het dus minder makkelijk nog verder is samen te persen. Daarom denk ik niet dat die extra druk voor een soepeler veergedrag zorgt.

Maar ik zou het fout kunnen hebben Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 14 november 2007 12:53 AM
  [ # 11 ]

Vrijwel elke HP auto “zweeft” meer bij zware belading.

Kan redelijk vergelijken tussen m’n BX 19 GTi 16, CX RD Break, CX 25 GTi, de CX Ambulance van Renard en diverse ander exemplaren die ik heb gereden of regelmatig rijd.

Als je een bollenkar (veerbollen) zwaar belaad zal het systeem harder moeten werken, hij veert bijvoorbeeld wel degelijk verder in bij kuilen (of liever, flauwe welvingen in de weg), net als een “gewoon” geveerde auto, maar doet er ook nét iets langer over om terug te komen in de normale rijstand.
Dit is precies wat we als “zweef"gedrag ervaren.

Dit effect wordt eventueel nog versterkt door niet-standaard of comfortbollen omdat die over het algemeen meer LHM moeten verwerken om hetzelfde te doen.
Meer LHM is meer pompen, kost meer tijd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 november 2007 01:39 AM
  [ # 12 ]

Het is simpel:
Hoe lager de eigenfrequentie van de auto, hoe comfortabeler de auto aanvoelt. Door de toegenomen massa “verzet” de auto zich meer tegen verticale hoogteverandering (massatraagheid is toegenomen). Dus reageert de auto vloeiender (lagere eigenfrequentie) op oneffenheden.

Citroen!

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 14 november 2007 02:02 AM
  [ # 13 ]

Da’s een heel mooie manier om het natuurkundig uit te leggen Smile !

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 november 2007 02:08 AM
  [ # 14 ]

Mijn XM veert ook lekkerder als de tank vol is (scheelt al gauw 70 kg).
Helaas ben ik tegenwoordig meer genegen om m helemaal leeg te rijden voordat ik er weer ns een paar liter ingooi…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 november 2007 05:30 AM
  [ # 15 ]

dit heeft weinig van doen met gasdrukken oid.

je veren zijn GEDEMPT middels schokbrekers.

die remmen de doorstroming van je LHM af.

als je die niet had, zou je vrolijk poing poing poing springend over de weg jumpen.

dus je veren worden gedempt ,,logisch is het dan, dat hoe zwaarder de auto word, hoe harder de dempers moeten werken, ergo zachter aanvoelen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook