Als een met 4 personen beladen bx heerlijk veert hoe kan het dan dat als je er alleen in zit dat het veel stugger veert?
Zijn het dan echt puur de bollen of niet? De bollen zijn nieuw maar zijn geen kleine comfort bollen.
Who knows???
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
?
Hoogteregelaar mischien smerig of vast??
Greetz Martijn
Hoe en waarom weet ik zo even niet, maar het klopt wel: hoe zwaarder een BX beladen is, hoe prettiger deze veert.
Schijt aan originaliteit.
Schijnt met en CX break ook zo te zijn.
Hoe zwaarder hoe lekkerder hij/zij veert.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nou, het is niet helemaal vergelijkbaar vind ik… Als je bij een wagen met conventionele veren de kofferbak vol stopt met b.v. tegels, dan zal hij niet meer lekker veren, als hij dat al nog doet.
Doe je dit bij een HP-auto, dan zal de kont heerlijk gaan zweven! Maar… ondanks dat de hoogte keurig begesteld wordt, blijft het een feit dat de voorwielen veel minder neerwaardse druk hebben, waardoor je (bij glad / nat wegdek) sneller rechtdoor zal gaan!
Bij een nette gewichtsverdeling is hier natuurlijk geen sprake van. Al werkt teveel gewicht natuurlijk weer in zijn adeel voor wat betreft de remweg. (ook afhankelijk van omstandigheden, soms werkt meer gewicht weer inzijn voordeel)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Lelijke Eend schreef:Hoe en waarom weet ik zo even niet, maar het klopt wel: hoe zwaarder een BX beladen is, hoe prettiger deze veert.
Daarom heb je zeker altijd spullen mee achterin ?
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
weet niet helemaal hoe een bol werkt, maar komt er dan niet meer vloeistof in ofzo, waardoor het beter veert?
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Klopt. Er is meer tegendruk om de auto op rijhoogte te houden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk dat een normale auto ook lekkerder zou veren met meer gewicht erin, puur door het hogere gewicht. Maar dat doet ´ie niet, omdat er zo´n kleine veerweg overblijft bij zware belading. Een HP-geveerde auto perst dan wat extra LHM in de veercilinders waardoor de auto weer zijn normale veerweg heeft.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
knäckor schreef:Ik denk dat een normale auto ook lekkerder zou veren met meer gewicht erin, puur door het hogere gewicht. Maar dat doet ´ie niet, omdat er zo´n kleine veerweg overblijft bij zware belading. Een HP-geveerde auto perst dan wat extra LHM in de veercilinders waardoor de auto weer zijn normale veerweg heeft.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt..
Zoals jij het zegt zou een HP geveerde auto hetzelfde moeten blijven veren bij een zwaarder belade auto, aangezien de veerweg even groot blijft.
De veerweg blijft ook even groot, maar de auto gaat toch beter veren.
Heeft dus niets met de veerweg te maken, maar doordat er meer druk is
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee, ik schrijf dat zowel een normale als een HP-geveerde auto lekker zouden veren bij zwaardere belading. Alleen de normale doet dat niet omdat hij bij elke veerbeweging in de veerstops ramt.
Door die extra druk in de veercilinder wordt het gas in de bol verder samengeperst, waardoor het dus minder makkelijk nog verder is samen te persen. Daarom denk ik niet dat die extra druk voor een soepeler veergedrag zorgt.
Maar ik zou het fout kunnen hebben
Eveneens ben ik tevens ook.
Vrijwel elke HP auto “zweeft” meer bij zware belading.
Kan redelijk vergelijken tussen m’n BX 19 GTi 16, CX RD Break, CX 25 GTi, de CX Ambulance van Renard en diverse ander exemplaren die ik heb gereden of regelmatig rijd.
Als je een bollenkar (veerbollen) zwaar belaad zal het systeem harder moeten werken, hij veert bijvoorbeeld wel degelijk verder in bij kuilen (of liever, flauwe welvingen in de weg), net als een “gewoon” geveerde auto, maar doet er ook nét iets langer over om terug te komen in de normale rijstand.
Dit is precies wat we als “zweef"gedrag ervaren.
Dit effect wordt eventueel nog versterkt door niet-standaard of comfortbollen omdat die over het algemeen meer LHM moeten verwerken om hetzelfde te doen.
Meer LHM is meer pompen, kost meer tijd.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het is simpel:
Hoe lager de eigenfrequentie van de auto, hoe comfortabeler de auto aanvoelt. Door de toegenomen massa “verzet” de auto zich meer tegen verticale hoogteverandering (massatraagheid is toegenomen). Dus reageert de auto vloeiender (lagere eigenfrequentie) op oneffenheden.
Citroen!
Da’s een heel mooie manier om het natuurkundig uit te leggen !
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mijn XM veert ook lekkerder als de tank vol is (scheelt al gauw 70 kg).
Helaas ben ik tegenwoordig meer genegen om m helemaal leeg te rijden voordat ik er weer ns een paar liter ingooi…
dit heeft weinig van doen met gasdrukken oid.
je veren zijn GEDEMPT middels schokbrekers.
die remmen de doorstroming van je LHM af.
als je die niet had, zou je vrolijk poing poing poing springend over de weg jumpen.
dus je veren worden gedempt ,,logisch is het dan, dat hoe zwaarder de auto word, hoe harder de dempers moeten werken, ergo zachter aanvoelen.
mvgr wupke