Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
hallo,
ik heb sinds maandag een bx voor weinig gekocht. rijdt opzich heerlijk maar gister toch wat problemen met het koelvloeistof lampje. brandt af en toe. ik heb dus even het hele forum afgezocht naar oplossingen. vandaag ook wat vloeistof erbij gegooid. ging niet zo heel veel bij (0.3 liter) en met wat testritjes door de straat bleek het lampje toch af en toe weer aan te gaan. ik heb dus uitgesloten dat er te weinig vloeistof is. nu wilde ik de sensor controleren omdat die nog wel eens wat ranzig kan worden, las ik. maar nu: hoe krijg ik die sensor eruit en loopt dan het hele koelsysteem leeg door dat gaatje? is het vervolgens dan een kwestie van sensor schoon schuren, terug prikken, systeem bijvullen en ontluchten?
groeten
peter
Controleren of het de niveausensor van de koelvloeistof is, doe je als volgt. Trek de stekker los die er op zit. Met losse stekker zou het lampje voortdurend moeten branden op je dashboard.
Verbind de twee kabels van het stekkertje met elkaar. Nu moet het lampje uit zijn. Als dit correct werkt en met aangesloten stekker niet, dan is dus de niveausensor stuk, danwel vervuild. De sensor, die overigens aan de zijkant halverwege in de radiateur zit, kun je eruit draaien. Een stukje draaien en dan trek je de sensor eruit.
Schoonmaken doe je door de metalen staafjes licht op te schuren.
Ook kan het ‘kastje’ waar de sensor op is aangesloten, defect zijn of los contact maken. Dit ‘kastje’ is te vinden bij de rechterkoplamp.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
gutst de koelvloeistof er dan uit zodra ik die sensor eruit draai?
bx-cannes schreef:gutst de koelvloeistof er dan uit zodra ik die sensor eruit draai?
Ja, totdat de koelvloeistof het niveau bereikt heeft net onder de opening van de sensor. Vandaar ook mijn tip om eerst via het stekkertje te kijken of het wel aan de sensor ligt.
Overigens kan sterk vervuilde koelvloeistof hetzelfde effect geven. Dus check dit ook even.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
vanmiddag even de sensor check gedaan. stekker eruit, lampje aan, paperclip in de stekker lampje weer uit. systeem werkt dus, dan zal de sensor wel kuren hebben. vandaag heeft ie niet gebrand overigens.
wel begaf de ruitenwisser het, er was een pen losgeschoten die het vorkje van de ruitenwisser bedient. bij de citroen garage hadden ze geen losse onderdeeltjes. heb er nu maar een schroef met plate kop en een borgmoer opgezet. werkt als vanouds.
iig bedankt voor de tips mbt de sensor.
bx-cannes schreef:vanmiddag even de sensor check gedaan. stekker eruit, lampje aan, paperclip in de stekker lampje weer uit. systeem werkt dus, dan zal de sensor wel kuren hebben. vandaag heeft ie niet gebrand overigens.
Dat is niet bepaald “waterdicht” want de elektronica hoort de geleidbaarheid van de koelvloeistof te meten. Die is iets minder goed dan een stukje ijzerdraad. Een “kortsluiting” zal ie allicht wel herkennen ja, maar het is pas een “test” als je bijv. 2 paperclips neemt en deze in een bakje water oid houdt. Gaat ie dan zonder aarzelen uit dan is de elek verder ok.
Overigens, als je een doekje oid erin propt, of even “een assistent” zijn dikke duim erin laat drukken terwijl je de sensor schoonkrabt is het best wel te doen. Je zult een beetje koelvloeistof morsen maar het is niet in 1 klap helemaal leeg…
Ich bin ein Breaker