Eindelijk is het zover. Na lang overwegen ruilen we (einde mei) onze 6 jaar oude xsara 1.9Td Exclusive in voor het nieuwe Picasso model. Onze keuze omtrent de motorversie en uitvoering stond reeds vast alvorens de showroom binnen te stappen. Het zou een Fulminator grijze 1600 HDi Exclusive worden daar er geen nieuwe 2 liters HDi meer geproduceerd worden in de gefacelifte Exclusive uitvoering.
Als bijkomende opties hebben we gekozen voor de achteruitrijsensor de lederen bekleding en het electrisch open dak in glas. Prijs van het totaalpakket met korting: € 22.677,44 (redelijke prijs toch?)
Met de overname condities van onze huidige wagen zijn we echter niet zo gelukkig. Slechts € 4300 voor de overname. Daar bij de onderhandelingen veel meer was beloofd. Tja….
Het is nu dus ongeduldig aftellen tot de levering die voorzien is einde mei. Ik hou jullie alvast op de hoogte.
Zijn er punten waar we extra aandacht moeten aan besteden bij de levering van de wagen? (fabricage fouten,...)
Heeft er al iemand reeds ervaring met het nieuwe Picasso model?
‘k Ben benieuwd naar jullie reacties.
->Xsara 19TD Exclusive ‘99
Verbruikt die 2-liter versie dan meer of minder?
Die 2.0 levert 90 pk zeker?
en de 1600?
Mijn dealer rijdt ermee,
en vind hem veel vlotter dan de 2.0 waar hij mee gereden heeft.
Erik de Jong schreef:
‘‘Op de rit die ik gemaakt heb zat stads verkeer, polderwegen en snelwegen. Gemiddeld verbruik was 5,9 liter op 100 kilometer weet wel dat je dat niet haalt met een 2.0HDI’‘
Vind ik niet echt zuinig komt neer op 1:16,9 met mijn ZX diesel rijdt ik op woon werk afstand zowel snelweg als binnen wegen gemiddeld tussen
1:17 en 1:19
Alleen snelweg km met volle bepakking in de vakantie van Boedapest naar Groningen met ca 140-150 km/h 1:16.
Is mijn auto dan zo extreem zuinig of is dit normaal voor een 1.9 70pk diesel?
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Overboost… ???
De nieuwe HDI-motoren zijn door PSA en Ford ontwikkeld. De hier genoemde 1.6 vindt zijn basis in de 1.4 (bekend uit C2 en C3). De 1.6 HDI 16V ontwikkeld 110 pk bij 4000 toeren, en 240 Nm al bij 1750 toeren. 70% van het koppel is al beschikbaar bij 1250 toeren. Door de overboost functie kan er nog eens 20 Nm aan worden toegevoegd.
Het gehele blok bestaat uit gegoten aluminium, waardoor het gewicht aanzienlijk beperkt wordt. De turbocompressor met variabele geometrie is speciaal ontworpen voor dit blok en zorgt voor optimale souplesse. De motor zou volgens Citroën gemiddeld 4,9 l/100km moeten verbruiken (tegen 5.5 voor de oude 2.0 HDI).
bron: CITROExpert 1/2004