motortype ID uit 66
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 15 november 2007 04:16 PM

dag allen,

ik ben benieuwd welke types motoren in een ID uit ‘66 liggen.
en past daar elke 5-bak uit de ID en DS scala daarachter?

mvg, Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
Gepost: 15 november 2007 05:08 PM
  [ # 1 ]

Zit daar al het korteslagblok in, of nog het lange, in het laatste geval passen die bakken volgens mij niet zomaar, maar ik word graag gecorrigeerd als ik mis ben.

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 15 november 2007 05:23 PM
  [ # 2 ]
graddus schreef:

Zit daar al het korteslagblok in, of nog het lange, in het laatste geval passen die bakken volgens mij niet zomaar, maar ik wortd graag gecorrigeerd als ik mis ben.

ich habe auch keiner ahnung… Laughing

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 15 november 2007 06:28 PM
  [ # 3 ]

Ik heb zelf een ID19P Confort uit 1966: langeslag

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 15 november 2007 09:45 PM
  [ # 4 ]
Jorikl schreef:

Ik heb zelf een ID19P Confort uit 1966: langeslag

dus geen 4-bak?
da’s wel boaln…

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 15 november 2007 09:46 PM
  [ # 5 ]

Vwb de motortypes staat op http://www.koolhaas.demon.nl/ds-dutch.htm het volgende:

tot september ‘66 motortype DE, langeslag
vanaf september ‘66 motortype DV, korteslag

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 november 2007 09:59 PM
  [ # 6 ]

Volgens Hèt Boek van Jan zijn inderdaad alle modellen tot 9/66 voorzien van de 1911 ‘lange slag’ (dat zijn dus de DM en DE modellen), vanaf de ID19B (9/66 ->) de 1985 korte slag-blokken voorzien.

De 5-bak(-ken, maar ik zou voor de 5-bak van de DSuper gaan,type 108)
kan niet achter een 1911, wel achter een 1985 (..uiteraard).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 16 november 2007 12:07 PM
  [ # 7 ]

Klopt inderdaad. De ‘19P’ heeft de 1911cc langeslag motor mét 4-bak. De ‘19B’ heeft de korteslag motor.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Gepost: 16 november 2007 08:31 PM
  [ # 8 ]

Nou ga ik eens even een slimme vraag stellen hoor, de langeslagblokken in de idds zijn van oorsprong dezelfde als in een traction. In een traction zit er een driebak aan, deze worden soms vervangen door de vierbak van een id. Is de vierbak die aan een korteslagblok zit anders dan de vierbak aan het langeslagblok, of is alleen het koppelingshuis anders? In dat geval zou je toch met het koppelingshuis van een langeslagmotor een vijfbak uit een latere ds in een vroege idds moeten kunnen lepelen? (en zelfs in een traction, ware het niet dat je dan wat lengte tekort zou kunnen komen)

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 18 november 2007 07:24 PM
  [ # 9 ]

hele aandrijflijn is anders.

Andere remschijven, andere remklauwen, andere aandrijfassen, andere lagerblokken, ander velgen.

.komma

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 18 november 2007 07:42 PM
  [ # 10 ]

Als je van origine 5-gaats velgen hebt zou er geen probleem mogen zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook