Dat zeg ik, je kan niet lezen en correct vertalen wat er staat, lees het nog eens wat ze schrijven
Ze hebben het over een alternatief voor klepseals, alternatieven die gebruikt worden op grote diesels zoals op me werk, waar lees jij dat ze zeggen dat het van toepassing is op jouw motor :. Dit naar aanleiding van “knäckor” zijn opmerking hoe het kan zonder klepseals, waar Emiel een duidelijk antwoord opgeeft.
Okee, doen we het op jouw manier ...
Sorry dat ik niet direct en onmiddelijk blindelings op je af ging hoor !
Schijt aan originaliteit.
Geeft niet, je kan het beter 4x vragen dan met een vraag blijven zitten
Je wil net als mij het beste voor je auto, het scheelt dat we op dat punt bijna identieke motoren hebben. Ik draag de BX dan wel geen warm hart toe, maar de 1.9D in welke auto ook wens ik een warm hart toe, deze trouwe werkpaarden hebben een reputatie om hoog te houden
Aiaiai.
Zoals gisteravond ook via MSN gemeld, ben ik niet 100% zeker van mijn zaak, ik zeg alleen dat het ZOU KUNNEN dat er iets anders dan een klepseal de afdichting bewerkstelligt, ik heb eerder gezien bij andere merken dat de afdichting van de klepsteel ook gedaan kan worden door een bus met een bepaalde legering (koper??) met nauwe passing, en de afdichting met een oliefilmpje maakt het dan af.
Dit was meer mijn theorie maar nogmaals ik heb nog nooit een cilinderkop van een BX-diesel uit elkaar geplukt, vandaardat het een gokje is.
Verder vind ik ook dat je niet altijd 100% op de man moet afgaan wat tips/ideeën en uitspraken betreft, het lijkt al snel aannemelijk als je zelf er niet zoveel vanaf weet om de eerste de beste conclusie maar als de waarheid in te zien, ZX14i bekijkt het weer van een andere kant dan bijvoorbeeld ik, vanuit de grotere scheepsmotoren zo heb ik vernomen.
Ik zie het vanuit mijn ervaring met meerdere merken motoren en auto’s.
Als blijkt dat via de link van ZX14i dat er toch klepseals inzitten is dat een mooie informatiebron waar we veel van kunnen afplukken en leren, wellicht kunnen we daar later wat meer over schrijven.
Emiel
Gisteravond even bij Emiel geweest. Boel kletsen en bellen, beetje sleutelen.
Emiel kon zich niet inhouden en heeft het spatbord linksvoor gepoetst. eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat wel erg mooi glanst, ondanks de deuken en krassen die onder de laag vuil zitten ...
Verder heeft hij m’n wieldoppen vervangen door die van een TZI geloof ik (die 2 halve wieldoppen per wiel zeg maar). Best grappig en het is weer eens wat anders.
Verder heeft Emiel ook gewerkt aan de kachel (die vent is echt top!) dus de ventilator draait weer. Het defect was een kapotte kachelweerstand. De kachelkraan is nog steeds het oude, maar het is wel warmer in m’n BX !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lelijke Eend schreef:Verder heeft Emiel ook gewerkt aan de kachel (die vent is echt top!) dus de ventilator draait weer. Het defect was een kapotte kachelweerstand. De kachelkraan is nog steeds het oude, maar het is wel warmer in m’n BX !
Zowel weerstand als de kraan zijn idd standaard BX kwalen
Arjan Verkade schreef:Lelijke Eend schreef:Verder heeft Emiel ook gewerkt aan de kachel (die vent is echt top!) dus de ventilator draait weer. Het defect was een kapotte kachelweerstand. De kachelkraan is nog steeds het oude, maar het is wel warmer in m’n BX !
Zowel weerstand als de kraan zijn idd standaard BX kwalen
Inderdaad, de kachelweerstand (zit in het kachelmotorhuis) was overleden, aangezien in twee van die apparaten op voorraad had kon ik hem zo vervangen.
De kachelkraan was een ander verhaal, die werkt ongeveer 75% van de slag die hij kan maken prima, de laatste 25% naar warm toe blokkeert de kraan ergens binnennin, ik kan hem handmatig of met een schroevendraaier niet verder krijgen dus dat word vervangen.
LE kan nu tenminste weer een beetje warm naar z’n werk rijden en zijn ruiten ontwasemen!
De TZx wieldoppen staan goed! alleen lijkt het volkomen belachelijk dat de hele auto goor is en het linker voorspatbord glimmend, ach het was weer een hint richting LE
Emiel
alle PSA motoren hebben seals…. punt comma uitroepteken…einde verhaal.
andere merken hebben in 95% van alle gevallen ook seals.
degene waar je wat anders kunt verwachten zijn de motoren die ceramic based parts hebben..
Oring afdichtingen kom je alleen bij laagtoerige motoren tegen.
dus idd scheepsmotoren ed..
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:alle PSA motoren hebben seals…. punt comma uitroepteken…einde verhaal.
andere merken hebben in 95% van alle gevallen ook seals.
degene waar je wat anders kunt verwachten zijn de motoren die ceramic based parts hebben..
Oring afdichtingen kom je alleen bij laagtoerige motoren tegen.
dus idd scheepsmotoren ed..
mvgr wupke:
Oké duidelijk!!
kreazyV8wuppo schreef:alle PSA motoren hebben seals…. punt comma uitroepteken…einde verhaal.
andere merken hebben in 95% van alle gevallen ook seals.
degene waar je wat anders kunt verwachten zijn de motoren die ceramic based parts hebben..
O-Ring afdichtingen kom je alleen bij laagtoerige motoren tegen.
dus idd scheepsmotoren ed..
Dat heb ik ook al op 5 verschillende manieren geroepen
M.u.v. het ceramic based parts verhaal.
Dat is waar ZX14i alleen word het niet altijd goed ontvangen, maar dat is een algemeen probleem op het forum merk ik…
Ik doelde niet op jouw hoor, jij en Wuppo zijn vakmensen uit de praktijk
Ik bedoelde meer de eigenaar, ik ben dan geen vakman uit de praktijk, maar heb inmiddels toch genoeg ervaring en duidelijk laten zien hoe het wel zit. Dit zou toch geloofwaardig mogen overkomen, zeker omdat ik deze seals onlangs zelf vervangen heb.
Maar je heb gelijk hoor, iets aannemen en accepteren is soms ver te zoeken op het forum.
ZX1.4i schreef:Ik doelde niet op jouw hoor, jij en Wuppo zijn vakmensen uit de praktijk
Ik bedoelde meer de eigenaar, ik ben dan geen vakman uit de praktijk, maar heb inmiddels toch genoeg ervaring en duidelijk laten zien hoe het wel zit. Dit zou toch geloofwaardig mogen overkomen, zeker omdat ik deze seals onlangs zelf vervangen heb.Maar je heb gelijk hoor, iets aannemen en accepteren is soms ver te zoeken op het forum.
Juist dat laatste doelde ik ook op.
Bij een BX gti gaan ze volgens mij wel een verdrogen/verharden waardoor het olieverbruik stijgt maar daar heb ik nog nooit wat over gehoord bij een BX diesel en nogmaals ik heb nog nooit zo’n cilinderkop uit elkaar geplozen, vandaar dat het van mijn kant ook een gok was.
Het rommelt en borrelt hier soms wat en dat is soms leuk om te lezen maar soms worden dingen ook verkeerd begrepen, LE is ook een “beetje” eigenwijs dus die zul je ook niet zo snel ergens van overtuigen, maarja zo is die fijne kerel nou eenmaal
Emiel
diesel seals gaan wel degenlijk lekken.
echter vanwege het onderdruk vrije inlaat circuit, heb je minder last van olie verbruik..
daarnaast..
de orginele (of oude) hoe je wilt, ZWARTE seals,, zijn de beruchte olieboot af fabriek seals..
tegenwoordig krijg je of zie je , alleen nog rode of groene.
de witte TEFLON seals, vind je in de 150A/B/C blokken,, CX,GS/A en ik dacht zelfs in de ID/DS..
het feit dat ik even benadrukte wat Sohail al keurig uitgelegd had, was om verwarring van seals/non seals te voorkomen..
vandaar de explicatie waar welke seals gebruikenlijk zijn.
niks afdoende aan Sohails kunde en kennis,, ik had het niet beter uit kunnen leggen.
vermoedelijk ook minder geduld gehad
mvgr wupke
BX19trs schreef:LE is ook een “beetje” eigenwijs dus die zul je ook niet zo snel ergens van overtuigen, maarja zo is die fijne kerel nou eenmaal
Wat zeg je, een beetje , verder is het een prima kerel met het hart op de goede plek
Ik denk dat diesels veel meer kilometers maken waardoor de seals niet zo snel uitdrogen als bij een benzine slurpende GTI. Mijn seals waren met 9 jaar en 215K nog best wel soepel, ze verbrokkelden niet, maar ze waren wel uitgelubberd.
Denk dat Elmer nog de oude type zwarte seals heeft waar Wuppo het over heeft.
Zeg Wuppo, heb je enig idee tot welk jaar die beruchte zwarte seals zijn geleverd af fabriek ?
PS: Wat de DS betreft, daar zitten dezelfde groene seals in, ik liet ze aan een collega zien die een DS rijd en hij bevestigde dat het dezelfde seals zijn.