die zwarte seals zijn ergens in 94 (gokje) uit de smurven handel gehaald..
zal het dadelijk aan de wandelende ensxlobedie vragen, die kumt ff bieren….
Assitsch zal dat wel weten..
@DS—- hehe,, NOT,,,,, in de DS zitten officieel de witte teflon based seals, maar de Neopreen seals passen daar ook in, en worden ovr het algemeen als beter ervaren en beschreven..
ik vergat nog een motor waar de witte teflon seals in zitten, en in het bijzijn van LE is dat een Doodzonde,,, de 2CV blokjes hebben ze ook..
ook in deze motor kan en worden de Neopreen seals verwerkt..waar officieel dus toch de Teflon seals in thuis horen…
persoonlijk vind ik het moeilijk om aan te geven welke beter zijn..
maar zolang ze niet zwart zijn, monteer ik wat voorschrift is
mvgr wupke
Je zou denken dat als het in de DS goed werkt, dat het in de 2CV ook goed zou werken.
O wacht, ik vergeet dat Elmer voor de 2CV een originaliteitsfreak is, doe maar de witte
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Ik denk dat diesels veel meer kilometers maken waardoor de seals niet zo snel uitdrogen als bij een benzine slurpende GTI. Mijn seals waren met 9 jaar en 215K nog best wel soepel, ze verbrokkelden niet, maar ze waren wel uitgelubberd.
Niet alleen bij GTi hoor
Volgens mij is dat bij alle 16 en 19 TGi/TZi’s ook zo
Bij de oudere modellen weet ik niet.
Voordat jij gaat twijvelen, jij heb ook gewoon klepseals van het nieuwe type (rood) in je Xsara zitten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ZX1.4i schreef:O wacht, ik vergeet dat Elmer voor de 2CV een originaliteitsfreak is, doe maar de witte
Vergeet dan maar weer snel, want dat is absoluut niet het geval!
Patrick heeft opgelet.
Schijt aan originaliteit.
Aangezien een trillend motorblok niet gezond is en ik toch dagelijks met Criezel rijd (ik moet toch op mijn werk komen), heb ik besloten a.s. zaterdag de motorsteun te vervangen in de hoop dat het trillen dan weg is. Volgens mij moet dat zo:
1) BX op de brug rijden en op de handrem zetten
2) versnellingsbakolie aftappen
3) voorkant op b(l)okken zetten (b(l)okken op de brug laten steunen zodat deze probleemloos omhoog en omlaag kan)
4) wiel rechts voor er af
5) moer die de aandrijfas vast zet er af (ik weet hoe deze geborgd zit)
6) moer van de fusee (aan de punt van de driehoek van de mac pherson wielophanging) er af
7) driehoek van de mac pherson vering naar beneden duwen
moertjes/haakjes van het tussenlager los maken
9) aandrijfas uit de veerpoot, versnellingsbak en tussenlager trekken
10) bouten van de motorsteun loshalen (vraag: moet ik de motor ook extra steun geven ofzo? Of blijft de motor wel netjes in de juiste positie hangen?)
11) oude motorsteun er af halen (flikkert volgens mij vanzelf op de grond als de bouten los zijn)
12) nieuwe motorsteun er op zetten en vast schroeven (vraag: met hoeveel Nm moet ik die bouten vast draaien? Ik heb de beschikking over een tros goede momentsleutels)
13) aandrijfas terug plaatsen
14) moer van de fusee (aan de punt van de driehoek van de mac pherson wielophanging) terug monteren (vraag: met hoeveel Nm moet ik die moer vast draaien?)
15) moer van de aandrijfas terug plaatsen en borgen (vraag: met hoeveel Nm moet ik die bmoer vast draaien?)
16) moertjes/haakjes van het tussenlager terug monteren (vraag: met hoeveel Nm moet ik die moeren vast draaien?)
17) controleren of ik alles goed heb gedaan
18) olie-aftapplug van de versnellingsbak terug monteren met een vers koperen ringetje
19) olie in de versnellingsbak gieten (heb ik al gehaald! 75W80)
20) controleren of de olie niet spontaan weer uit de versnellingsbak loopt
21) wiel terug monteren
22) voorwielen terug op de brug plaatsen
23) proefritje maken
24) controleren of de versnellingsbakolie er nog allemaal in zit + controle van alle werkzaamheden
25) handen wassen en wegwezen
Klopt dat een beetje ? Eventuele aanvullingen en opmerkingen zijn zeer welkom !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Auto starten voordat je gaat rijden
Oh en niet vergeten te voorgloeien bij die diesel
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Lelijke Eend schreef:Aangezien een trillend motorblok niet gezond is en ik toch dagelijks met Criezel rijd (ik moet toch op mijn werk komen), heb ik besloten a.s. zaterdag de motorsteun te vervangen in de hoop dat het trillen dan weg is. Volgens mij moet dat zo:
1) BX op de brug rijden en op de handrem zetten
2) versnellingsbakolie aftappen
3) voorkant op b(l)okken zetten (b(l)okken op de brug laten steunen zodat deze probleemloos omhoog en omlaag kan)
4) wiel rechts voor er af
5) moer die de aandrijfas vast zet er af (ik weet hoe deze geborgd zit)
6) moer van de fusee (aan de punt van de driehoek van de mac pherson wielophanging) er af
7) driehoek van de mac pherson vering naar beneden duwen
moertjes/haakjes van het tussenlager los maken
9) aandrijfas uit de veerpoot, versnellingsbak en tussenlager trekken
10) bouten van de motorsteun loshalen (vraag: moet ik de motor ook extra steun geven ofzo? Of blijft de motor wel netjes in de juiste positie hangen?)
nee blijft zo goed hangen
11) oude motorsteun er af halen (flikkert volgens mij vanzelf op de grond als de bouten los zijn)
12) nieuwe motorsteun er op zetten en vast schroeven (vraag: met hoeveel Nm moet ik die bouten vast draaien? Ik heb de beschikking over een tros goede momentsleutels)
gewoon hand vast dus goed vast draaien
13) aandrijfas terug plaatsen
14) moer van de fusee (aan de punt van de driehoek van de mac pherson wielophanging) terug monteren (vraag: met hoeveel Nm moet ik die moer vast draaien?)
zelfde goed vast draaien (er zal wel waarden voor zijn maar ik draai het gewoon vast en nooit probleem gehad) alles wel goed schoon maken en geen vet gebruiken op contact gedeelte van de fesee kogel
15) moer van de aandrijfas terug plaatsen en borgen (vraag: met hoeveel Nm moet ik die bmoer vast draaien?)
de sleutel die ik gebruik (gewoon er op gaan staan net zolang dat het niet meer wil draaien
16) moertjes/haakjes van het tussenlager terug monteren (vraag: met hoeveel Nm moet ik die moeren vast draaien?)
gewoon vast
17) controleren of ik alles goed heb gedaan
18) olie-aftapplug van de versnellingsbak terug monteren met een vers koperen ringetje
19) olie in de versnellingsbak gieten (heb ik al gehaald! 75W80)
20) controleren of de olie niet spontaan weer uit de versnellingsbak loopt
21) wiel terug monteren
22) voorwielen terug op de brug plaatsen
23) proefritje maken
24) controleren of de versnellingsbakolie er nog allemaal in zit + controle van alle werkzaamheden
25) handen wassen en wegwezenKlopt dat een beetje ? Eventuele aanvullingen en opmerkingen zijn zeer welkom !
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Bedankt voor de tips/aanvullingen Roel !
Schijt aan originaliteit.
Zo, de nieuwe motorsteun zit er in. Helaas helpt het geen ene zier tegen het trillen. Dit had ik al een beetje verwacht, maar nu is het vermoeden bevestigd en hoeft die steun voorloipig niet meer vervangen te worden (vertaling: ik ben gewoon eigenwijs en heb het toch gedaan).
Maar even een klein verslagje.
Om +/- 9:30u kom ik aanwaaien op m’n werk. Om m’n collega’s wat te paaien had ik pepernoten met snoepgoed meegenomen en aangezien het om 9:30 koffiepauze is, kon ik gelijk een gat in de voorraad vreten. Na de koffie bleek dat alle 3 de hefbruggen hefbruggen bezet waren door evenzoveel heftrucks (leuk detail: de lichtste hefbrug tilt 7.000kg, de zwaarste 10.000kg en die is lang genoeg om een BX en een heftruck ruimschoots op kwijt te kunnen). De heftruck die nog het meest rijdbaar leek werd op aanwijzing van de baas gestart (met moeite wegens slechte contactpunten) en van de hefbrug gereden, tot een collega brulde dat de motor onmiddelijk uit moest. De reden daarvan was dat er inmiddels een enorme plas olie onder de heftruck lag. De stuurcylinder van de desbetreffende heftruck was namelijk uit elkaar gehaald dus werd alle hydro-olie (geen LHM!) rechtstreeks op de vloer geloosd. Na de heftruck met de takel aan de kant gehesen/gesleept te hebben en de hydro-olie opgeruimd te hebben kon ik eindelijk Criezel de brug op rijden en beginnen met het sleutelproject.
Het sleutelen ging goed. Om de moer van de aandrijfas er af te halen heb ik een luchtsleutel gebruikt. Die moer had echt niets te vertellen. Sterker nog, ik denk dat als de borging er nog op vast had gezeten ik de moer dwars door de borging gerost had. Overigens deed ik dit met het wiel er nog op en ook het gewicht van de BX nog op het wiel steunend. Pas daarna heb ik de voorkant ondersteund met assteunen (wel die van mezelf, die op het werk zijn te groot) en het wiel er af geplukt. De rest van het demonteren ging redelijk goed. Alleen strubbelde de oude motorsteun ietsje tegen, maar niets om ongerust over te zijn. De nieuwe motorsteun zat er ook zo op, de nieuwe keerring zat er ook zo in, de aandrijfas ging er zo in, alles ging vlot. De moer van de aandrijfas heb ik aangedraaid door Criezel eerst vol op de handrem te lieren en in de versnelling te zetten en vervolgens met de takel + een strop de fusee te ondersteunen. Toen ben ik op het uiteinde gaan staan van de sleutel die Roel me geleen heeft. Als test heb ik ook nog de luchtratel er even op gezet en die kreeg 0,0 beweging in de moer. Die zat dus goed vast
Het was eigenlijk heel simpel allemaal. Het heeft wel vrij lang geduurd doordat ik niet veel ervaring heb en ik het bewust rustig aan deed (als je met sneller werken denkt 1 minuut te besparen is de kans dat je een fout maakt die 1 uur kost om te herstellen erg groot). Alleen wel erg jammer dat ik nadien ook nog een ongestelde heftruck op z’n plek moest zetten en de halve vloer van de werkplaats vrij moest maken van olie. En het is natuurlijk jammer dat het trillen er nog steeds is.
Over het trillen kan ik het volgende zeggen. Soms is het er wel, soms is het er niet. Ik heb nog niet getest of het anders wordt als ik het koppelingspedaal in trap, maar met trekkende motor was toen ik net weg reed van m’n werk het getril er nog en +/- 10 minuten/kilometer later was het een stuk minder aanwezig. Het trillen is op zijn hevigst rond de 2750 toeren en er is een kleinere piek zo rond de 3600 toeren. Waar het aan ligt is mij een raadsel.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Het sleutelen ging goed. Om de moer van de aandrijfas er af te halen heb ik een luchtsleutel gebruikt. Die moer had echt niets te vertellen. Sterker nog, ik denk dat als de borging er nog op vast had gezeten ik de moer dwars door de borging gerost had.
Dat zou knap zijn als je een dop op die moer kreeg terwijl de splitpen en borgplaat er nog opzitten
Wat het trillen betreft, het is meteen na het vervangen van de verstuivers gebeurd, ik zou het daarin gaan zoeken nu je zeker weet dat het niet de motorsteunen zijn. Tenzij je 100% zeker ben dat de gereviseerde verstuivers goed waren en erbij stond tijdens het testen.
Het kan ook zijn dat er een vuiltje in de leidingen of verstuivers is geslopen tijdens het vervangen, daarom werk ik ook bijna steriel als een chirurg aan dit soort onderdelen. De gaatjes van de verstuivertip zijn zo klein dat een klein vuiltje de boel kan verstoppen of verstoren.
Het getril was er al voor de verstuivers gereviseerd werden. Daarom ben ik er voor 99% zeker van dat het daar niet aan ligt.
Schijt aan originaliteit.
Je andere motorsteunen, die aan de D-riem kant en op de bak?
Iets met de koppeling?
Afstelling van de pomp?
Tijd voor een ander wrak :
Het enige punt is dat de motor trilt. Verder loopt de motor super. Daarbij is de onderste motorsteun verrot gegaan door inwerking val olie. Voor de zekerheid zal ik ook even naar de andere motorsteunen kijken (sluit nooit op voorhand iets uit), maar ik denk niet dat dat het probleem is omdat daar geen olie in de buurt is gekomen.
De rest kan ik niet eenvoudig controleren. Tenminste ... Ik zou niet weten hoe.
Schijt aan originaliteit.