Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben al wezen zoeken, en heb dit topic ook bekeken, maar ik kom er niet helemaal uit.
Wat is het geval? Een tijdje terug vond ik de Rode Dame erg trillerig rijden, zelfs met lagere snelheden begon ze nogal te wiebelen. Nu is ze wel familie van de Eend, maar dit gedrag was ik toch niet van haar gewend. Ik besloot toen maar wat eerder mijn winterbanden te monteren, zodat ik de zomerbanden aan een nadere inspectie kon onderwerpen. Alles bleek in orde te zijn, behalve de band linksachter….. Die was scheef afgesleten en vertoonde een flinke ei op het loopvlak. Mooi op tijd gewisseld dus.
Met de winterbanden is de rust weer teruggekeerd, maar boven de 120 km/u blijft er toch een vibratie aanwezig die ik niet kan plaatsen, voelbaar door de hele auto, dus volgens mij komt het van achteren.
Het enige wat ik kan bedenken is een versleten draagarm(lager). En inderdaad staat het linkerachterwiel een klein tikkie minder recht dan de rechterachterband. Nu vraag ik me af: hoe lang gaan draagarmlagers normaliter mee? Toen ik de auto 5 1/2 jaar geleden kocht heb ik die dingen preventief laten vervangen. In de tussentijd heb ik er ruim 90.000 km mee gereden. Er wordt vrijwel nooit iets mee getrokken (trekhaak), en vaak hard rijden doe ik niet (dus de overlast wat het trillen betreft is beperkt).
Heeft iemand eventueel nog een idee wat anders een oorzaak zou kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om te beginnen zou ik de winterbanden eens laten balanceren. De kans is groot dat de trilling er dan uit is.
Adals kunnen tussen de 1 > 1,5 ton flink versleten raken. Mijn 16TRS zit nu op 140K en moet nodig nieuwe adals hebben. Eigenlijk zonde dat ik er nieuwe bandjes onder heb gedaan. Maar ja, de verse adals liggen al klaar, nu nog even tijd vrij maken…