Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Met ops: ops: ops: moet ik bekennen dat ik gistermiddag alleen de rechterkoplamp van de V6-12V heb weten te vervangen.
Links (vanaf bestuurder gezien!) zit er een superdikke, stugge elektrakabel/bundel/stekker/octopus/... zodanig dat ik niet eens de beschermkap eraf krijg. De slag draaien gaat prima, maar aan de bovenkant krijg ik de kap geen mm eraf getrokken.
Is dit een bekende - wat en hoe moet je bij zo’n Serie2/V6 uitbouwen om dat simpele kapje te openen en je te vervangen :
Bij de Serie1/TD12 ging dat ooit heeeeeel snel en simpel (net als bij GSA en CX, Xantia was ook crime door rottige airco-plaatsing).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Koplampunit er misschien even uit schroeven? Dat is zo gepiept…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Xsara Coupe schreef:Koplampunit er misschien even uit schroeven? Dat is zo gepiept…
Xsara Coupe
Dank, wijst zich dat vanzelf? Straks anders ff prutsen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Schroef eerst de grille er af. onder de motorkaprand 3 of 4 torx schroefjes.
Klik vervolgens van binnenuit de stadslichtjes er uit en draai daar achter de 2 boutjes er uit. Nu zitten er in de luchthapper vna de grille, naast de koplampen of 2 kruiskopschroeven of 2 plastic drukdoppen. Zitten hier de kruiskopschroeven, draai deze er dan uit. Zit er een drukdop, pak dan de grille vlak naast die dop beet en trek er met beleid aan. Je trekt dan zo de grille los.
Als je grille er af is, ben je al een heel eind. Op de sluitrand van de motorkap zitten twee zwarte knoppen. Trek de knop(pen) bij de koplamp die je wil demonteren gewoon naar boven er uit. Dit zijn stelknoppen voor de hoogte.
Vervolgens zitten er in het zicht 2 boutjes die met dopje 10 los kunnen. Dan is er nog 1 iets moeilijker te vinden. Die zit achter de bumper onder de koplamp. Met een kleine ratel of een steeksleuteltje wel goed bereikbaar. Voor het zoeken is het makkelijk de claxon aan die kant te vinden. Het beugeltje van de claxon zit namelijk met hetzelfde boutje vast.. Als die ook los is kan je de koplamp er zo uittillen…
Succes!
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb dezelfde auto (V6 12v serie 2) en geen probleem met het verwijderen van het kapje aan beide kanten. Gewoon nog een keer rustig proberen, maar vooral niet je auto gaan demonteren!
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Harm schreef:Ik ben daarnet eens bij mij gaan kijken hoe ‘t nou zat, en het zit zo:
Ik kan niks ontdekken wat echt zo in de weg zit dat de hele koplamp eruit moet… kun je die kabelboom niet een eind aan de kant duwen?
Merci Harm!
Tja, dat “ronde plastic ding” linksboven op je foto is inderdaad het probleem. En die is niet echt van het flexibele soort. Volgend weekend ofzo nogmaals proberen, heb wel ff daglicht erbij nodig en ‘s avonds is dat nu zo zeldzaam
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Dat ronde plastic ding is de stekker van de koplampunit, die kun je aan het geribbelde randje gewoon losdraaien en even aan de kant duwen?
Precies, maar daarna krijg je m er met geen mogelijkheid meer op door die stugge kabels waar TS het over heeft….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
wel man, gewoon ff wat douwen ik krijg hem met alle gemak weer vast. Misschien even de kabels wat verleggen ofzo
Ouwe mopperkont
Harm schreef:Dat ronde plastic ding is de stekker van de koplampunit, die kun je aan het geribbelde randje gewoon losdraaien en even aan de kant duwen?
Nee, dat is zeer zeker geen stekker. Alleen een afdichtkap. Naar links draaien en naar achter afnemen. En dan zie je pas de stekkertjes aan de halogeen lamp.
Het wordt waarschijnlijk wat makkelijker te doen als de zaak wat warmer is. Plastic wordt soepeler. De motor even laten draaien :
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Linksboven is wel degelijk een stekker, iets meer richting het midden is idd de dop van de koplamp
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Linksboven is wel degelijk een stekker, iets meer richting het midden is idd de dop van de koplamp
Oh, die . . . ops: ops:
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Laatst rustig onder de carport bij mijn ouders er even 15min aan staan klussen. De bewuste stekker net ver genoeg omhoog kunnen trekken (blijft niet “staan”, veert meteen terug dus goed vasthouden) om erbij te kunnen. Daarna was de grootste uitdaging nog om het nieuwe lampje tussen alle zooi door te monteren zonder het lampglaasje aan te raken. Kapje er weer op ging makkelijker dan verwacht. DONE dus
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005