Vorig weekend heb ik de achterdraagarmen van mijn dame (DS23 - 1973)gedemonteerd. Volgens het garagehandboek zit de draagarm vast met 3 kraagmoeren en moeten deze kraagmoeren gemonteerd worden zonder sluitringen.
Bij mij zat de draagarm vast met 3 gewone M9 moeren + sluitringen…
Wie heeft er nog 6 stuks kraagmoeren M9 liggen of weet waar ik deze kan kopen?
Totaal aantal Berichten: 11737
- Xantia TD SX
M9??? Is dat niet M8, of M10? Of zelfs Engels (dat zou heel vreemd zij in een Franse auto )? Want zelfs de Fabory catalogus vermeldt geen M9. Als die het niet hebben, durf ik aan het bestaan ervan te twijfelen…
Overigens, zelf bouten & moeren zoeken?
http://catalogue.fabory.com/nl/catalog.asp
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het zijn toch echt M9 moeren, staat ook zo in het onderdelenboek.
Overigens komt M9 op wel meer plaatsen in de DS voor, de versnellingbak zit viol met M9 bouten.
“Gewone” M9 moeren zijn overigens te koop bij bv http://www.burtoncar.com , maar ik zoek dus M9 kraagmoeren (=flensmoeren).
Dat kan wel in de boeken staan maar het is niet uitgesloten dat ze origineel met gewone moeren werden gemonteerd. Hoe groot is de kans dat bij jou de draagarmen er al eens uitgehaald zijn?
Ik zou gaan voor de moeren die er op zaten, uiteraard WEL met het juiste moment vastgezet.
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ubogaart schreef:Het zijn toch echt M9 moeren, staat ook zo in het onderdelenboek.
Overigens komt M9 op wel meer plaatsen in de DS voor, de versnellingbak zit viol met M9 bouten.
“Gewone” M9 moeren zijn overigens te koop bij bv http://www.burtoncar.com , maar ik zoek dus M9 kraagmoeren (=flensmoeren).
Ja is wel degelijk M9 , kraagmoeren zal niet eenvoudig zijn .
Ofwel Harry Martens ( Limmen ) anders zou ik ze monteren met NORDLOCK ringen met grote diameter ; komt ook NOOIT los van zichzelf .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
probeer eens te googlen op boutencentrale rotterdam, wie weet
- Xantia TD SX
M9? Sheesh. Dus die bestáán? Wat exotisch - ik heb ze zelf nog nooit in handen gehad. Maar dat gaat dan binnenkort komen… Ik zal er maar zuinig op zijn!!
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tja ik ben ook eens bij fabory langs geweest voor een M9 bout. Dat bestond niet. Maar de schuifmaat vertelde toch anders. In de eend wordt ook veel M7 gebruikt ook al zon lastige maat.
- Xantia TD SX
M7 is ook lastig idd, daarvan zitten er bosjes in ouwe Hashpuchies. Ik heb er toen maar eens een paar doosjes van gekocht…
M9 heb ik niet alleen ff snel op internet naar gekeken. Ik heb in die handel gezeten en ze ook dáár nog nooit gezien. Dus zo vreemd is dat niet hoor. Ik ben wel van de google-generatie, maar daar is gelukkig niet álles mee gezegd
Derk
Eigenlijk is het heel logisch.
Wat bij bv. duitse auto’s vastzat met M6, M8 en M10,
zat bij Citroen vast met M5, M7 en M9. Is sterk genoeg,
en door de kleinere kop waren ze in staat om net wat minder lompe
constructies te maken.
probeer Biesheuvel in Eindhoven eens.
en in de hydrauliek wereld komt M9 en M7 vaker voor.
Kraagmoeren…
de functie van de kraag is, een groter druk oppervlak te cree"en.
leuke van die moeren is, dat je ze niet Contra vast hoeft te houden met montage en demontage .
de moer draaid niet mee, door het grotere raak oppervlak.
als je geen kraagmoeren aan kunt komen, kun je volstaan met dikker vulringen (plaatringen) oftewel een dikke revet.
gebruik eventueel loctite draadborging om loslopen tegen te gaan.
en dus niet loctite lagerborging !!! want dan krijg je het nooit meer fatsoenlijk los.
mvgr wupke
Dank voor alle reacties en suggesties.
Een bevriende Méhari sleutelaar (hij heeft m.i. de mooiste Méhari 4x4 van NL) kwam gisteren met 6 flensmoertjes M9 aanzetten. Zitten bij de Méhari in de buurt van de bak.
Ik zal ze, zoals kreazyV8wuppo aangaf met Loctite 243 vastzetten.
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik denk dat de 2pk versies met schijfremmen zulke moeren gebruiken om de aandrijfassen vast te zetten tegen de versnellingsbak.
WURTH heeft NIETS van M9 bouten of moeren .
Harry Martens leverd deze dan weer wel .
Walter
Meten is weten , gissen is missen