Slecht nieuws!! Eindelijk mijn DS voor elkaar (o.a. ophangrubbers, startmotor) neem ik vanavond bij het parkeren een scherpe bocht naar links, hoor ik een knal! Rechtervoorwiel blokkeert, motor niet meer in zijn achteruit te krijgen en enorm gegrom/gebrom/geschud. Alsof blok er los in ligt. Het was donker dus ik weet niet wat er aan de hand is. Auto laten staan en morgen de schade maar eens opnemen en naar huis laten slepen. Vrees voor de versnellingsbak of iets met de aandrijfas/ophanging. Auto was nl. rechtsvoor ook ingezakt.
En vanavond de wasmachine doorgebrand. Het was gisteren toch de 13e?!
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
wat is er nu gebeurd ? met je wagen is er een defect in de versnellings bak.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aandrijfasje vastgelopen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Of losgeslagen en vervolgens de boel kapotgeslagen en geblokkeerd?
Citroen!
Of: een gebroken remschijf?
Heb ik eens gehad, de boel blokkeerde meteen omdat het remblok achter de breuk in de schijf bleef hangen.
Ik gok op losgeslagen cardan.. haal de ligarex maar boven.. succes!
Hee Marcel, laat eens wat van je horen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vikingo schreef:Ik gok op losgeslagen cardan.. haal de ligarex maar boven.. succes!
Ik gok op losgetrilde spoorstang…
Waar blijft die gast?
Ligt hij met zijn kussen over zijn kop te grienen?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Marten schreef:Waar blijft die gast?
Ligt hij met zijn kussen over zijn kop te grienen?
Druk aan het sleutelen
Hier ben ik.
Even een weekendje weggeweest om van de schrik te bekomen. Gisteravond snel bij DS geweest - staat een paar kilometer van hier. Ik weet de termen allemaal niet precies. Maar wat ik zo snel kon zien was dat de rechterafandrijfas, aan de zijde van de versnellingsbak, eruit was geknald (tripo?) - een van de drie pootjes waar die kogels op zitten, stak door het rubberen omhulsel. Hoe en waarom zoiets kan, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het niet zo best is. En waar dat schudden en trillen van het blok vandaan komt, weet ik ook niet. Voor vanavond een ambulance geregeld om haar op te halen. Slepen leek me niet goed, wil niet nog meer kapot maken. Dat worden weer heel veel avondjes sleutelen
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aandrijf assen van de DS zijn links en recht NIET GELIJK! Er is een korte as gemonteerd waar een lange as moest OF en dat gebeurde vroeger vaker, Er is een SM as gemonteerd! Die zit kwa lengte tussen de DS kort en lang in!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat schudden is logisch: als je blijft rijden met een van de pootjes van de tripode half uit het huis, zal dit pootje bij het draaien iedere keer tegen het tripodehuis komen en zo het diff en alles dat er aan vast zit (bak, motor) laten schudden.
Citroen!
Mmmm… Klinkt wel aannemelijk en enigszins geruststellend!
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Er zijn sinds modeljaar 66 3 soorten tripoidehuis op de ds geleverd:
aluminium, en twee soorten stalen: hoge en lage.
De lage zijn in de tweede helft jaren zestig geleverd op de eenvoudigere uitvoeringen.
Een veel voorkomend euvel met de lage was dat bij maximale wieluitslag en vlot accelereren (tegelijkertijd dus) de aandrijfas met driewegstukje en kogels los kwam uit het lage huis. In de loop der tijd zijn de lage vervangen door hoge, waar ze niet uit glippen.
Check dus of je een hoge hebt ( vergelijk met de andere kant).
De lage zijn wel geschikt voor de HY.
De dame staat gelukkig weer veilig in de garage. Vanavond opgehaald met de ambulance. Een korte inspectie leerde me dat de as er finaal uit ligt aan de zijde van de versnellingsbak. Een van de kogels lag eronder. Nu eerst maar eens op zoek naar een nieuwe as (vrees ik) en toebehoren (kogels etc). Heeft iemand toevallig een setje liggen?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: