winnetou schreef:..En vinden jullie de BX ook niet vooral een ontzettend KARAKTERISTIEKE auto?
Inderdaad. Er zijn mensen dat ik m’n BX(‘en) niet mooi vind, maar er zijn toch voornamelijk momenten dat ik ze bloedmooi vind. En dat komt puur vanwege de karakteristieke lijnen van de BX. Daar hou ik van. Zo vind ik bepaalde andere auto’s, zoals de Renault 21 ook geweldig… Maar laten we het hier nou maar lekker over de BX hebben
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Een BX heeft een zo extreem saai, functioneel en hoekig ontwerp dat ie daardoor juist weer apart is! Dat wil niet zeggen dat ik ‘m mooi vind trouwens, maar apart is ie zeker, helemaal in het huidige straatbeeld.
Dat verhaal over dat plastic - wat verdampt uit kunststoffen zijn de weekmakers. Hierdoor kan het op den duur hard en bros worden. Ook type 1’s hebben daar na 20 jaar echter nog steeds geen last van, voor zover ik hun kunststof plaatdelen (met name de motorkap) beetgehad heb. Misschien dat de laklaag helpt bij het “binnen houden” van de weekmakers.
Over die rokerige aanslag binnen - dat heeft toch elke auto? Dat is gewoon de luchtvervuiling die op je ruiten neerslaat. Heeft mijn BX ook, maar zeker niet meer dan mijn vorige auto. Gewoon evenveel. Ik denk dus niet dat er een substantieel aandeel van het kunststof bij zit.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: controversieel !!
M&M schreef:rocco schreef:Maar da’s niet bij alle merken zo,
getuige mn zure gezicht wanneer er een b*w voorbijvliegt.Maar BMW maakt nu wel spraakmakende modellen , je vindt ze lelijk of niet
Ik vond de oude BMW’s eigenlijk ook best mooi. Ik bedoel, zo’n oude 5 serie van midden jaren “70 heeft toch best wat (maar dan wel zonder vieze spoilers etc.). Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je als Citroen liefhebber heus niet eenkennig hoeft te zijn. Eigenlijk kan ik mijn Citroen er alleen maar meer om waarderen.
Alleen het type mens dat BMW rijdt zouden ze wat mij betreft standaard psychotherapie moeten aanbieden, ze rijden soms echt als @#$%^& . Maar dat kun je de auto niet verwijten, puur de chauffeur…
Re: controversieel !!
winnetou schreef:...Alleen het type mens dat BMW rijdt zouden ze wat mij betreft standaard psychotherapie moeten aanbieden, ze rijden soms echt als @#$%^& . Maar dat kun je de auto niet verwijten, puur de chauffeur…
Helemaal mee eens.
Re: controversieel !!
winnetou schreef:M&M schreef:rocco schreef:Maar da’s niet bij alle merken zo,
getuige mn zure gezicht wanneer er een b*w voorbijvliegt.Maar BMW maakt nu wel spraakmakende modellen , je vindt ze lelijk of niet
Ik vond de oude BMW’s eigenlijk ook best mooi. Ik bedoel, zo’n oude 5 serie van midden jaren “70 heeft toch best wat (maar dan wel zonder vieze spoilers etc.). Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat je als Citroën liefhebber heus niet eenkennig hoeft te zijn. Eigenlijk kan ik mijn Citroën er alleen maar meer om waarderen.
Alleen het type mens dat BMW rijdt zouden ze wat mij betreft standaard psychotherapie moeten aanbieden, ze rijden soms echt als @#$%^& . Maar dat kun je de auto niet verwijten, puur de chauffeur…
Haha.. Ik heb zelf in een BMW 316 gelest. Het type van 1993. Zoeen met 1800 motor en dan op LPG. Niet bijzonder pittig, genoeg voor een lesauto (naar BMW begrippen duidelijk een instapmotor). Wat mij is bijgebleven is dat het ding ontzettend precies was op zijn bediening (beetje zoals mijn BX dat ook is). Dat kon ik best waarderen. Ook het ontzettend soepele en precieze schakelen. Toch wel echt een rijdersauto (natuurlijk voor zover ik dat kon beoordelen op dat moment). Wat nadelig werkt is natuurlijk zijn prijs t.o.v. de uitrusting. Had je in die tijd voor hetzelfde geld ong. een BX gti 16v met alles erop en eraan die rondjes op die BMW kon draaien, bij de BMW moest je de raampjes nog met de hand openzwengelen. Er zat “nog wel” stuurbekrachtiging, ABS en CV op. Voor zo’n auto moest je dus echt stevig in de buidel tasten, maar dan had je ook wel wat: dat moet ik BMW toch nageven. Over het uiterlijk zal ik het maar niet hebben. Hoewel het interieur mij best kon bekoren, vond ik met name de achterkant toch wat te plomp. De voorkant vind ik nog steeds best geslaagd.
Groet,
Marten
zeker wordt de BX een KLASSIEKER.die mooie scherpe lijnen van bertone. tijpe 1 zeker maar ik vind een tijpe 2 beter geschikt om dagelijks mee te rijden vooral bepaalde tijpes uit de tweede helft jaren 80 waren kwalitatief heel goed of naar een goede auto te modificeren en verkijk je niet op een 1400, die is heel goed geschikt als je veel regiocverkeer rijdt.hoewel een 1600 of 1900 wel wat meer gepast is voor de grotere afstanden. maar mn 1400 voldoet prima,zelfs steeds beter
reacties?graag!
de citroen-liefhebber
Inderdaad, niks mis met een 1400’tje
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Inderdaad, niks mis met een 1400’tje
en met lpg is het iedere keer lachen bij de total benzinepomp
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Absoluut een klasieker, een ideale auto voor dagelijks gebruik die erg fijn rijd!
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Absoluut een klasieker, een ideale auto voor dagelijks gebruik die erg fijn rijd!
welk tijpe bx,welke motor welk modeljaar rijd jij dan dagelijks??
wat doe jij om deze auto optimaal te kunnen berijden?
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Dagelijks rijd ik in een bx 19 tzd ongeveer 25.000km per jaar. Erg fijne wagen met mooi verbruik van 1 op 19-20 gemiddeld. Wat in deze tijd erg fijn is gezien de brandstofprijzen.
Qua onderhoud doe ik alles zelf. Om de 10.000 beurtje en alles wat vervangen moet worden vervang ik. Heb ook een donor bx staan waar ik vaak een onderdeel af pluk zodat het betaalbaar blijft. En moet zeggen, de bx diesel is gewoon super betrouwbaar.
Wat je met een nieuwe auto per jaar afschrijft, rijd ik meer dan 3 jaar bx voor .
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
nu de eerste type´s belastingvrij aan het worden zijn wil ik best weer in een BX gaan rijden ja ..
maar ja probleemloos zijn ze natuurlijk niet, ook al ver voordat ze de klassiekerstatus hebben bereikt. Maar ach, ik rij toch niet zo heel veel dus dat neem ik zeker op de koop toe
Ja een belastingvrije bx op lpg dat lijkt mij wel wat hoor ...
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
OscarTZDTurbo schreef:nu de eerste type´s belastingvrij aan het worden zijn wil ik best weer in een BX gaan rijden ja ..
maar ja probleemloos zijn ze natuurlijk niet, ook al ver voordat ze de klassiekerstatus hebben bereikt. Maar ach, ik rij toch niet zo heel veel dus dat neem ik zeker op de koop toe
Ja een belastingvrije bx op lpg dat lijkt mij wel wat hoor ...
MIjn GT is voor 82 euro per jaar verzekerd… ideaal toch?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ja klopt ik maak er zelf ook gebruik van met mijn Saab .. maar die is net zoals jouw GT nog niet belastingvrij ... en dat wil ik ook nog om het plaatje compleet te maken
Citroën D Special 1970
Ja, de BX word zeker een klassieker. Men moet de auto in zijn tijdsgeest zien. Het gebruiken van nieuwe materialen in en op een auto, zoals kunststof, was toen erg nieuw. De afwerking op sommige modellen daargelaten. Het hoekige, rechte design was ook erg modern. Het was ook de eerste Citroen die de niet-citrofiel over de streep trok toch een BX te kopen. Sommige zijn blijven hangen bij Citroen, andere hebben zsm weer een ander merk gekocht. Een ding staat vast. Dankzij de BX heeft Citroen, en dus PSA, goede zaken kunnen doen en denk dat ze het zonder het type niet hadden overleefd!
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!