Hey iedereen
Weet er iemand hoe het juist zit met de wetgeving rond winterbanden in Duitsland? Sommige sites zeggen dat dit alleen voor de in Duitsland geregistreerde voertuigen geldt en andere sites zeggen dan weer voor iedereen en dat er niet expliciet vermeld wordt dat er winterbanden moeten zijn, maar dat je auto wel moet aangepast aan de weersomstandigheden.
Hoe zit het nu juist? Want ik geraak uit het internet niet echt wijs.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dat is nou juist het verneukeratieve; De banden moeten afgestemd zijn op het weertype. Dus jij rijdt met een stralend zonnetje D binnen. Niks aan de hand. In de avond wordt het wat koud, het vriest wat, er valt een vlokje sneeuw. Heb je een probleem.
Neem geen risico. Van Nov. t/m Feb. te allen tijden winterrubber erop als je naar D gaat. Ze zijn daar heel strikt mee.
Oké bedankt. Mijn ouders en ik gaan met kerst een weekje naar ginder, dus ze zullen dan best zulke banden maar aanschaffen.
Zelf ga’k 1 dagje naar ginder rijden om een kerstmarkt te bezoeken, maar ‘k vind het een beetje dom om zoveel geld uit te geven aan winterbanden voor een dagje kerstmarkt precies :s
Als je nergens tegenaan rijdt, loopt het allemaal wel los. Als je ergens tegenaan rijdt is het gewoon verzekeringswerk plus een kleine boete wegens zomerbanden. Ik dacht zelfs maar een paar tientjes.
Ze mogen best strikt zijn in Duitsland, maar dat wil niet zeggen dat ze je het vel afstropen. Zeker niet als er niets is gebeurd.
Als je betrokken raakt bij een aanrijding en zelfs als het jouw schuld niet is ben je op zomerbanden mede verantwoordelijk en heb je grote kans dat de verzekering niet alles of zelfs niets vergoed.
+platzak+
Als je betrokken raakt bij een aanrijding en zelfs als het jouw schuld niet is ben je op zomerbanden mede verantwoordelijk en heb je grote kans dat de verzekering niet alles of zelfs niets vergoed.
+platzak+
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daffodil31LE schreef:Als je nergens tegenaan rijdt, loopt het allemaal wel los. Als je ergens tegenaan rijdt is het gewoon verzekeringswerk plus een kleine boete wegens zomerbanden. Ik dacht zelfs maar een paar tientjes.
Ze mogen best strikt zijn in Duitsland, maar dat wil niet zeggen dat ze je het vel afstropen. Zeker niet als er niets is gebeurd.
Nee, die is lekker.
Maakt niet uit hoor, dat je geen rijbewijs hebt; zolang je nergens tegenaan rijdt, loopt het allemaal wel los.
Wat is dat nou voor een redenering?
Nee, je zal wel ergens tegenaan rijden; of van mijn part buiten jouw schuld bij een ongeluk betrokken raken. Als je dan geen winterbanden hebt, heb je een behoorlijk probleem. Zoals Platzak ook al meldde. Zeker wanneer de situatie zo is, dat de weers- of wegomstandigheden mede oorzaak van het ongeval (of aanrijding) zijn, zijn ze daar juist wel heel streng op en zullen ze je mede aansprakelijk stellen. En dan trekken ze je dus weldegelijk het vel over de oren.
het is simpel.
in de winter is winter rubber verplicht in D.
neem je de gok dan kun je problemen verwachten.
en D inrijden op zomer rubber, om aldaar een wintersetje eronder te laten zetten, is de goden verzoeken.
als je bv een kerstmarkt gaat bezoeken, kun je er gif op inemen dat er een parkeerwachter rondloopt, en zelfs al heb je betaald, hij zal zien welk rubber er onder je auto zit.
zeker al omdat je kentekenplaat een ander kleurtje heeft.
en wat er dan gebeurd? tja probeer het, en achteraf zul je denken,, poeh poeh, had ik toch maar…....
maar dat is zovaak..als het kalf verdronken is…..
mvgr wupke
+platzak+ schreef:Als je betrokken raakt bij een aanrijding en zelfs als het jouw schuld niet is ben je op zomerbanden mede verantwoordelijk en heb je grote kans dat de verzekering niet alles of zelfs niets vergoed.
+platzak+
Vraag het dan maar eens na bij je Nederlandse verzekering. Die MOGEN je namelijk niet in de stront laten zakken omwille van regels die enkel in het buitenland gelden.
Dat is dezelfde kwakkel als zou je niet meer verzekerd zijn als je op de Autobahn met 250 per uur een ongeluk zou maken.
Als jij de NL/D grens overgaat is het gewoon hetzelfde weer als in NL. Uiteraard heb je wel wat aan winterbanden als je op wintersport gaat. Maar als jij naar pakweg Keulen rijdt voor een kerstmarkt, is het overkill om er winterbanden op te leggen voor die ene dag.
Daffodil31LE schreef:+platzak+ schreef:Als je betrokken raakt bij een aanrijding en zelfs als het jouw schuld niet is ben je op zomerbanden mede verantwoordelijk en heb je grote kans dat de verzekering niet alles of zelfs niets vergoed.
+platzak+
Vraag het dan maar eens na bij je Nederlandse verzekering. Die MOGEN je namelijk niet in de stront laten zakken omwille van regels die enkel in het buitenland gelden.
Dat is dezelfde kwakkel als zou je niet meer verzekerd zijn als je op de Autobahn met 250 per uur een ongeluk zou maken.
Als jij de NL/D grens overgaat is het gewoon hetzelfde weer als in NL. Uiteraard heb je wel wat aan winterbanden als je op wintersport gaat. Maar als jij naar pakweg Keulen rijdt voor een kerstmarkt, is het overkill om er winterbanden op te leggen voor die ene dag.
Dat kan allemaal wel wezen, maar A boetes en B het gezeik als je staande word gehouden, en C het onprettige gevoel, dat je fout buzzy bent…...tja…. prima rijd vrolijk op je zomerbanden D in…
zeker als je Mp afstruint, heb je voor niet al te veel geld, een setje winterslofjes op je tuut zitten…
maar wup lult weer uit zn nek…dus have fun..ik neem het risico niet n als ik D in moet, dan houd ik rekening met een investering in die slofjes…dat gedoe wil ik niet, dus dan maar netjes mezelf aan de regels houden.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dan ga jij maar lekker naar de kerstmarkt op je zomerrubber, Daffodil31LE. De TS vraagt om advies en dat geef ik’em.
Als iemand vraagt of het nodig is om de gordel om te doen, zeg je dan ook van: Zolang er niks gebeurt is er niets aan de hand, of voor een klein stukje is het zonde van al het werk om de gordel om te doen.
Nee waarschijnlijk.
Waarom zou je dan iemand adviseren om iets te doen wat tegen de regels is. In D geldt nou eenmaal dat je winterrubber moet hebben. Doe die dan erom of ga niet naar D. Makkelijk toch?
Of zeg jij onder aan die bergpas ook: Och om voor die 5 km. naar boven helemaal die sneeuwkettingen erom te leggen is overkill. Immers zolang er niets gebeurt is er niks aan de hand.
vreemde redeneringen houd jij er op na… :
Nu was ik toevallig onlangs bij familie in duitsland…
Het is eigenlijk heel simpel.
Wanneer de gemiddelde dagtemperatuur onder de 8graden is zijn winterbanden al verplicht…
In het geval van een aanrijding/ongeval ben je gewoon schuldig als je geen winterbanden hebt.
In grote delen van duitsland komt het er op neer dat men ergens eind oktober z’n winterbanden monteert en daar tot zeker halverwege maart mee blijft rijden.
Dekking in het buitenland is dekking volgens de regels van dat buitenland.
De duitsers worden overigens ook gewoon steeds strenger in het handhaven van die regel.
Natuurlijk, je kunt het risico nemen…. en velen doen dat ook.
Maar, zoals gezegd, in geval van een ongeluk heb je een serieus probleem omdat de bestuurder zonder voor de weersomstandigheden aangepaste banden in principe gewoon schuldig wordt verklaard.
Bovendien… iemand die een beetje slim is neemt sowieso niet het risico in conflict met een verzekeringsmaatschappij te geraken, die doen er alles aan om niet uit te hoeven betalen.
Winterbanden
Ik snap het hele gedoe niet helemaal. Je moet niet alleen winterbanden monteren omdat je toevallig in Duitsland moet zijn, ook gewoon in Nederland is het een stuk veiliger bij nat en koud weer. Ik heb ze gewoon gemonteerd voor mijn eigen veiligheid.
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Net iets te laat, aan je avatar te zien!!
Nee, serieus. Je hebt natuurlijk volledig gelijk. Ook hier in NL of B zou je begin Nov. eigenlijk die dinger eronder moet frotten. Is het niet voor jezelf, dan toch voor je mede weggebruikers en ander gepeupel.
Avatar
Avatar foto is in de zomer gemaakt, er was een vuilnisauto die niet uitkeek en op de “gok” een 80 km weg opreed. Toen had ik gelukkig mij zomer rubber er wel onder!! Volgens mij duurt het niet zo lang dat het ook in Nederland verplicht wordt.
Maar…als ik nu in de zomer in Duitsland betrokken raak bij een aanrijding en ik heb mijn winterbanden er nog onder…..hoe loopt het dan af????
Xsara 1.9TD break, Saxo 1.0
HY’67(verkocht), 2cv (ook verkocht), Xsara Chrono (verkocht) en ZX 1.9TD break (na 370.000 km verkocht)
Burstner T620 en een 74erHY
http://i295.photobucket.com/albums/mm135/Henkhy/Motorhomecaste.jpg
Je wil naar Duitsland, maar je hebt er geen geld voor over…
Je argument is typisch Nederlands, voor die ene dag is het weggegooid geld. Maar a) heb je je gewoon aan te passen aan het land waar je naar toe gaat, en b) zijn winterbanden waar dan ook ter wereld veiliger dan zomerbanden als de temperatuur 7 graden of lager is, ook in Nederland dus.
En anders: NS Internationaal heeft een schitterende aanbieding voor Keulen met de ICE. Zowel qua centen als qua tijd kun je daar niet tegenop rijden?! In ieder geval (nóg) goedkoper dan een setje winterbanden?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )