Op zoek naar Voorgloeier????
priest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 11 februari 2005 07:54 PM

Hallo daar

Zelf rij ik al tiental jaren met Citroên, heb die onbegrensde liefde voor het automerk eigenlijk van mijne pa meegekregen.  Die is nu 72 jaar en heeft echt alle modellen gehad die Citroên ooit heeft uitgebracht. Maar allez, das een andere story.
Een vriend van me heeft een 2500D camionette gekocht,Bwj. 1981, omgebouwd tot een mobilhome, maar er is één probleem. Hij start niet meer. WAAROM? Het stuk dat zorgt voor de voorgloeing? (kweet nie of da juist is) is kapot.
Hier bij mijn citroên verdeler aan de maaskant, kan ik het niet meer krijgen en hijzelf zegt dat ik het niet meer ga vinden ook.
Nu is mijn vraag aan iemand van jullie, die daar verstand van heeft, of dat waar is. Ik ken de juiste benaming van het stuk niet, maar het is zo een klein vierkant blokje met twee of drie aansluitpunten op (zo van die fiechkes)=Vlaams! Wink
Het is voor of van 14 volt en de nummer 130427 DTS staat erop vermeld en het zit langs de batterij geplaatst. Dat is zowat de info die ik jullie hierover kan geven. Vermits ik begod niet weet hoe men dat ding nu echt noemt. Misschien weet iemand waar ik dat stuk zeker ga vinden.
Kan mij iemand hier wat goede hoop geven of is het echt zo dat hij nu met een mobilhome zit die nooit of te nooit hem ergens brengt?
Graag advies please

Stefan Crying or Very sad

Profiel  

jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 591

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 13 februari 2005 12:34 AM
  [ # 1 ]

heb je er ook foto’s van ?
zou het voorgloei relais kunnen zijn.
waar komen die draadjes vandaan?

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 13 februari 2005 01:28 AM
  [ # 2 ]

Ik ken niet veel van dieselmotoren (dus ga ik de reactie krijgen ‘zeg dan niks’),
maar is hij na lang doorstarten ook niet aan te krijgen?

In elk geval:
dat dat onderdeel moet nog wel te krijgen zijn,
Die motor zat niet alleen in de C25, maar ook in de CX en de Jumper als ik me niet vergis,
Misschien loont het ook de moeite om eens bij peugeot (type J5) en Fiat (type ducato) te informeren?

Profiel  

priest
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 februari 2005 05:23 PM
  [ # 3 ]

Awel, ik geloof dat het die voorgloei RELAIS kunnen zijn, hoe jij ze noemt.
Ik meen dat ik eens gehoord heb tijdens mijn zoektocht naar dat ding.
Er zitten zelf geen draadjes aan, maar er zitten van die platte fieskes op, gelijk ze dat hier zeggen. Ze worden ook wel eens mannenkes en vrouwkes genoemd en komen heel vaak voor in elektro-apparaten.
Dus, vermoed ik, dat van ergens een ander stuk, wel zo kabeltjes naar toe komen.
Weet je ook waar ik daar nog aan zou kunnen geraken?
Bedankt al voor je interesse tot nog toe
Exclamation Stefan

Profiel  

priest
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 februari 2005 05:33 PM
  [ # 4 ]
rocco schreef:

Ik ken niet veel van dieselmotoren (dus ga ik de reactie krijgen ‘zeg dan niks’),
maar is hij na lang doorstarten ook niet aan te krijgen?

In elk geval:
dat dat onderdeel moet nog wel te krijgen zijn,
Die motor zat niet alleen in de C25, maar ook in de CX en de Jumper als ik me niet vergis,
Misschien loont het ook de moeite om eens bij peugeot (type J5) en Fiat (type ducato) te informeren?

Het is dus zo dat bij lang doorstarten, hij ook niet aan de praat te krijgen is. Nu heb ik nog niet gedacht aan wat je daar zegt, dat het in de CX of de Jumper misschien ook zit. Dan moet het zeker nog te vinden zijn.
Dat ga ik alleszins de komende dagen eens opzoeken.
Hei, Rocco ... bedankt voor je antwoord hé ...
:headbang
Stefan

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7098

Gepost: 13 februari 2005 05:44 PM
  [ # 5 ]

Als het inderdaad het relais is dan helpt doorstarten ook niet.. De motor wordt dan ook niet een heel klein beetje warm…omdat ze ze helemaal niet gloeien…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 13 februari 2005 10:09 PM
  [ # 6 ]

Dat doorstarten was maar een idee, zoals ik zei ken ik niks van diesels,
maar ik kon me wel inbeelden dat de motor door de hoge compressie wel wat warm werd ofzo…

Voor de minder Belgisch-taalkundigen hier;
‘fiechkes’ zijn ‘stekkertjes’  Wink

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7098

Gepost: 13 februari 2005 10:17 PM
  [ # 7 ]
rocco schreef:

Ah, bedankt Joos…
Dat scheelt een stuk Surprisedops: , snap ik ten minste ook weer wat priest bedoelde Surprisedops:

edit by rocco: het is leuk om moderator te zijn, dan kan je onmiddelijk ingrijpen als ze je naam verkeerd schrijven. ‘t is Joos zonder T Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

priest
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2005 12:31 PM
  [ # 8 ]
Simpele Ziel schreef:
rocco schreef:

Ah, bedankt Joos…
Dat scheelt een stuk Surprisedops: , snap ik ten minste ook weer wat priest bedoelde Surprisedops:

Ja sorry voor dat hoor Moderator, maarja…Het wereld-vlaams is ook zo een moeilijke taal hé.(hmhm) :43
Maar ik heb ook alweer geleerd dat fiechkes eigenlijk stekkertjes zijn.
Want ik kon toen geen ander woord bedenken, ben dan ook een echt slechte mekanieker hoor.
CiaoCiao
Stefan

Profiel  

JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 10 maart 2005 02:05 PM
  [ # 9 ]

Weet je zeker, dat er geen lucht in de hoge druk brandstofleidingen zit? Dan kun je starten wat je wilt, maar lucht is samendrukbaar en dus gaat hij het echt nooit doen.
Als dat zo is moet je de brandstofleidingen aan de verstuivers een beetje losdraaien (ongeveer een halve omwenteling) en dan doorstarten tot er een regelmatig beetje brandstof uit de leiding komt. Vastdraaien moet je doen tijdens het doorstarten, anders komt er weer lucht in de leidingen. Niet schrikken als de motor tijdens die procedure aanslaat, gewoon doorgaan met vastdraaien.

Om te controleren of het ligt aan het voorgloeien moet je een amperetang om de massa van de accu hangen en de voorgloeiprocedure laten lopen. Er moet dan een hoog amperage te zien zijn (>20A).

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 13 mei 2005 11:30 PM
  [ # 10 ]

Ik stap laat in met reageren, maar wat hier als laatste geopperd wordt is waarschijnlijk de oplossing. Een keer gehad met een Mercedes van een collega-taxibedrijf, (was toen nog monteur op een taxibedrijf), ze hadden het ding al afgeschreven, ik rommel wat aan de leidingen op de verstuivers, iemand anders starten, en lopen als een trein dat ding.

Test

Profiel  

DennisTerpstra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 05 februari 2008 11:27 PM
  [ # 11 ]

En als je zelf een draad maakt van het voorgloeirails naar de pluspool van de accu, doe voor de zekerheid een stekkertje aan het uiteinde van de draad…

even (10 sec ) stekkertje tegen de pluspool houden en dan los en starten maar… misschien krijgt de motor het dan wel behagelijk warm en start ie…

Cool

16trs,16tgi-break, 14re, 19GTI, 19TGD-break een 16TZI(of moet ik zeggen een 20TZI) en nog een 16 TZI…. thans een TZD turbo en een 405 GRE Diesel

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27934

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 februari 2008 11:30 PM
  [ # 12 ]

Had je wel gezien dat dit topic inmiddels 3 jaar oud is? Rolling Eyes Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook