chevrons,
Nieuw op het forum en gelijk al aan de vragen
Ik ga deze maand eindelijk mijn rijbewijs halen als het goed is. Hier ben ik 10 jaar te laat mee maar ja had nooit geld en tijd en prioriteit (student ).
Anyhoe, ik ben altijd al gek geweest van Frankrijk en haar auto’s. Nu overweeg ik dan eindelijk een franse auto te kopen, en het liefst een Citroen. Heb de keuzes al een beetje ingedikt maar twijfel nog over een x aantal modellen. Enkele factoren die meespelen zijn o.a. tijd, geld, sleutelen en ruimte.
In mijn ogen heb je een paar opties gerelateerd aan het budget:
- spotgoedkoop: of je moet je suf sleutelen, ding is niet gewild, of valt half uit elkaar, etc.
- aardig bedrag: lekker rijden, niet te veel gezeur
- duur: goed tot concours staat
ander factoren
- tijd: moet je hebben
- sleutelen: doen of laten doen?
- ruimte: waar laat je zo’n auto downtown utrecht
Het liefste zou ik een bak geld opzij zetten en dan een goede (lees: niet concours staat maar wel een geen gezeik auto) citroen kopen. Ik heb al bedacht dat ik die wens even paar jaar uitstel.
Kortom: voor nu wil ik een citroen om mee te rijden en die deuken/roest/etc pak ik aan mocht ik daar zin in hebben en anders niet.
Ja maar je kan niet voor een dubbeltje op de 1e rij!! Klopt ook
Waar ik dan op compenseer is staat van de auto. Again: dat maakt me vooralsnog even niet uit.
Kun je dan klaar zijn voor een schandalig laag bedrag?
Ik heb geen idee, dat is dus deels mijn vraag. Ik ben behoorlijk technisch, maar heb nog geen ervaring met auto’s. Daar ben ik niet bang voor en heb er alleen maar zin in. Zo heb ik dat jaren met klassieke racefietsen gedaan. Alles uit boeken en fora en dan maar inlezen en proberen tot je het beheerst. Nu dus een treetje hoger. Ik mis echter wel veel ruimte (anders dan de parkeerplaats voor de deur). Dat zou een issue zijn.
Dan de modellen. Ik heb al een eerste filtering gedaan op onrealistisch anders zou ik uitkomen bij DS, ID, Ami, SM, etc.
Ik zit te denken aan:
- een a type. Dus 2cv, dyane, acadiane, etc. Desnoods een oude C15. Vooral die besteleenden in de breedste zin des woords spreken me erg aan. (Schuld van CitroenAZU met zijn foto’s!!!).
- een CX (ooit 220 gereden met een laatste jaargang CX 25 turbo, compleet in zwart leer ))
- een GS(A) (wellicht niet realistisch voor weinig geld)
- een XM (schitterend, snap alleen niet waarom die bij bosjes voor onder de 500 euro te koop zijn. Wat is daar mee? Te zwaar? Allen Type I? iets anders?)
- een BX (hate or love them. Voor mij het laatste :p)
- eventueel ook nog Xantia
grofweg 2 categorieen als ik het zo zie, hoewel daar de meningen over zullen verschillen
- auto’s die ik ook zou gebruiken voor dagelijks zoals xm, cx, bx
- auto’s voor het ‘weekend’ zoals de a types
Om ‘in te komen’ zou ik denk ik gaan voor een 2CV en dan het liefst de bestelvariant (of acadiane). Dan kan ik ook al spelend het sleutelen leren. Again: ik ben er van overtuigd dat ik daar wel uitkom als ik maar genoeg onderdelen en documentatie kan vinden.
Maar nu de hoofdvraag. Kun je met geduld & geluk voor tussen de 250 en 750 euro (kan ook iets meer) een citroen vinden die APK gekeurd is en die nog enigszins wil rijden?
Dat de lak slecht is, dingen door beginnen te roesten etc vind ik voor deze eerste auto niet erg. Ook snap ik het principe dat een auto van 2000 euro op langere termijn wellicht goedkoper is dan een van 500 waar nog 3000 euro kluskosten overeen komen. Ook snap ik dat je geen verwachtingen moet hebben, maar toch… iets zegt me dat je toch iets rijdbaars moet vinden? Op marktplaats, autotrack, diverse fora etc kom ik ze niet veel tegen anders dan mensen die mazzeltjes hebben (zoals die besteleend voor 75 euro die ik ergens iemand gevonden zag hebben).
Benieuwd naar jullie ervaren meningen!
(ps. ik heb hopelijk genoeg open deuren ingetrapt om dat gedeelte te kunnen laten skippen :p)
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Om te beginnen, verkijk je absoluut niet in de enorme sleuteluren die een oude auto opslokken. Hierbij valt een A-type wel mee, maar die vind je niet voor een bedrag tussen de €250 en €750. Althans, geen goed exemplaar. En al helemaal geen Acadiane of besteleend. Dit zijn ondertussen zeldzaamheden!!! (enkele honderden nog in NL)
Een GS/A is een enorm sleutel-onvriendelijke wagen. Mijn advies; niet aan beginnen met weinig geld en weinig sleutelkennis.
Een CX, tsja, eigenlijk het zelfde verhaal, + dure onderdelen.
En voor al deze oldies geld natuurlijk dat ze erg roestgevoelig zijn.
Kortom, de aanschaf hoeft niet eens zo’n probleem te zijn, maar daarna…
Een XM, ja, die zijn duur in de belasting, en vandaar dan ook de lage prijzen. Tel daarbij een flinke onderhoudskostenpost op en het is ineens een bijzonder ongeschikte wagen voor jou.
Sorry, ik kom in jouw geval niet verder dan een BX. Goedkoop in aanschaf, redelijk simpel sleutelbaar, veel goedkope onderdelen voorhanden en ze rijden ook nog lekker!
Eventueel kun je een Xantia ook overwegen. In mijn ogen een wagen met veel minder karakter, maar wel erg degelijk.
Succes met je keuzes!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Re: zoektocht naar 1e oude citroen: overpeinzingen…
Guerilla schreef:Maar nu de hoofdvraag. Kun je met geduld & geluk voor tussen de 250 en 750 euro (kan ook iets meer) een citroen vinden die APK gekeurd is en die nog enigszins wil rijden?
Welkom!
Het antwoord is “ja”, een BX! Misschien een Xantia, maar dat is toch anders…
Een xm kan je aanschaffen maar je maandlasten zullen vele malen hoger zijn. Voor al het andere moois dat je noemt zal je bij aanschaf al meer neer moeten tellen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Je bent nog een factor vergeten. Mensen die net een rijbewijs hebben, kunnen eigenlijk nog niet rijden. Sommigen leren het zelfs nooit, kijk maar naar mij (zo, nu komen daar geen grappen meer over, hoop ik ...). En als jij een prachtig mooie AK400 voor een prikkie vindt, wil jij die dan gebruiken als auto om in te leren rijden en waar je geheid nog wat deuken in zult rijden ? Ik heb mijn Eend al 2 keer total-loss gereden (voorwielohanging krom en later het chassis krom + nog een stapeltje schade).
Schijt aan originaliteit.
hmm dan had ik het wel een beetje goed bedacht
Wat jullie zeggen sluit wel aan wat ik zo links en rechts al zo las.
Nogmaals, ik had niet de pretentie om voor zeer weinig geld op de 1e rang te zitten :p
maar ik hoopte dat je voor rond de 500 euro wel een 2cv of acadiane kon scoren die APK waardig was. Maar dat is zelfs al te optimistisch?
qua XM had ik ook een vermoeden dat het in het gewicht zou zitten.
ik wist niet dat die CXen ook al zo gevoelig waren. Wel qua roest misschien maar dus ook de rest? Jammer. Vind die look van die wagens echt geweldig. Soort niet agressieve agressie (kan het niet anders verwoorden).
Als ik moet kiezen tussen Xantia of BX zou het BX worden. Alleen al om menig medemens maximaal te irriteren. Ik vind het geweldige wagens maar het lijkt voor niet francofielen wel dé auto you love to hate…
Ergo: BX, mazzel-eend of toch een CX? of dream on of doorsparen
edit: @lelijke eend: wie weet. Pik het so far wondersnel op. Het lijkt (met de nadruk op lijkt) dat het me redelijk goed af gaat dat rijden. Maar ben met je eens dat ik ervaring ontbeer en als zo’n auto ook nog eens lastig rijd het er niet handiger op wordt. Ben ook geen halve puber meer (eind 20) dus onverantwoord gedrag loopt ook wel los.
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Beetje doorsparen Dan heb je ook nog wat poen over voor wat werkzaamheden die zeker nodig zullen zijn !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BX leuk om mee te beginnen, vaak wel achterstallig onderhoud
Vergeet de ZX niet, over het algemeen erg betrouwbaar.
qua looks niet de mooiste natuurlijk, maar ook geen slechte beginners auto. Kan je ondertussen zoeken naar je droom auto
Xantia, wat zwaarder dus ook duurder als een BX. qua betrouwbaarheid ligt het meestal wel weer wat hoger dan een BX.
XM mooie en comfortabele auto, erg zwaar dus ook duur. Onderdelen zijn ook erg duur. V6 zal je waarschijnlijk zelf niet eens verzekerd krijgen als je daaraan dacht
Vooral bij de oudere types, let op voor roest!
Veel auto’s zijn helaas niet geschikt om in de winter ook altijd maar buiten te staan
2CV CX GS(A) DS vallen hier natuurlijk allemaal onder
Succes met zoeken!
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
XM heeft ook zijn reputatie tegen, de eerste jaargangen waren slecht, dat werkt ook door op de navolgende jaren. Die lang zoveel problemen niet hadden, schijnt.
Voor jouw budget: een BX, voor 750 euro moet je toch wel een goeie kunnen vinden volgens mij. En het rijdt niet eens verkeerd.
Een behoorlijke CX voor dat bedrag is onmogelijk.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een eendje met APK voor €500,- is misschien wel te doen. Maar je moet je afvragen of je dat wel wil. APK is bij een eend een nietszeggend iets. Voor de APK mogen er geen gaten in het chassis zitten. Maar die dingen roesten van binnenuit. Een gat-vrij chassis kan zo krokant zijn als de bodem van een Iglo-pizza, en toch onder een voertuig zitten met een verse APK.
Mijn advies is dan ook, neem een kenner mee als je zoiets van plan bent. Maar… je kunt soms mazzel hebben! Als je zoiets wilt, blijf dan vooral goed rond kijken, ik ken genoeg verhalen van mazzelaars die het toch gelukt is.
Op dit moment staat er ook een hele leuke blauwe BX te koop op het forum. Dit is een type 1, dus met een prachtig dashboard. Daarnaast heeft ze een gekanteld 1.4-tje, wat erg leuk sleutelen is. Dit, in combinatie met de carburateur, en dus het gemis van allemaal elektronische en dus storingsgevoelige componenten, maakt het een hele leuke beginnerswagen die ook nog eens veel karakter heeft.
Stiekem tip ik nog even de Ax van de eerste serie: bijzonder eigenwijs karretje, leuk dash. Voor 750 koop je echt een hele leuke, voor mij de ideale startersauto. Makkelijk op te waarderen en makkelijk om zelf te sleutelen, zelfs met twee linkerhanden. Plaatje:
dit gaat niet goed. Ik krijg dezelfde onrust als de afgelopen jaren met mijn retro racefietsen. Zo heb je er 1 zo heb je er 10
Ik denk dat een XM gewoon niet haalbaar is nu. Of ik zou er veel geld tegenaan moeten gooien.
Ik zal me in ieder geval eens goed verdiepen in de uitvoeringen van de BX.
Die AX weet ik zo niet. Zit wel wat charmants aan, maar ben nog niet om
bedankt voor het meedenken, allen!
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Wat voor uitvoering/motorisering zoek je precies.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
het enige juiste antwoord:
ik zou het werkelijk niet weten
zoals een citroenfan ooit zei: elk voordeel heb zijn nadeel.
ik neem aan dat een bx sport of gti of hoe die hippe versies heten ook gelijk meer dorst hebben en duurder in de verkerering zijn etc. Of is dat niet zo?
Ook qua types. Die Type 1 BX heeft een eigenwijzer (whats in a name) dashbord maar type 1 klinkt ook gelijk als kinderziektes/onbetrouwbaar (vooroordeel alert!).
Ik heb ook op AXjes gekeken. Het eerste type is tot 1991 toch? en wat is daar leuker aan? Als ik de nieuwste AXjes vergelijk met die van de foto hierboven vind ik de oudere wat ‘stoerder’.
keuzes keuzes! maar wel leuk dat speuren en inlezen. Got to love it!
edit: oh ja qua kleur ben ik ook redelijk uitgesproken
Geen eenduidig antwoord maar als het aanbod groot genoeg is speelt dat zeker een rol! Zo hoef ik niet snel een grijze, zilveren, witte of citroen-rode BX. No offence naar eigenaren daar van overigens. Puur mijn smaak.
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
ik denk dat kleur je laatste twijfel moet zijn, eerst kijken of je een goed iets kan vinden…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een type 1 is inderdaad minder degelijk, ze zijn roestgevoeliger, de knopjes zijn fragieler, slechtere geluidsisolatie, enzovoorts…. Maar zeker niet zoals b.v. een GS!
Hoe dan ook, succes met het verdiepen in de verschillende types. Kijk daarbij ook eens op onze wiki !
Guerilla schreef:
Ik heb ook op AXjes gekeken. Het eerste type is tot 1991 toch? en wat is daar leuker aan? Als ik de nieuwste AXjes vergelijk met die van de foto hierboven vind ik de oudere wat ‘stoerder’.
Voorbeeldje van het interieur van een eerste serie ax, is inderdaad tot ‘91:
Charmanter en stoerder in vergelijking met de latere types, doordat men daar geprobeerd heeft het oorspronkelijke ‘hoekige’ ontwerp wat af te ronden.
Het is echter totaal iets anders dan een bx. Een bx heeft natuurlijk veel meer comfort, maar is in het gebruik ook een heel stukje duurder.