Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Huub in ‘t Zand?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit gebbetje heb ik een oud-DS-rijder (turned Volvo ) ook eens horen vertellen… Gaat dat zó makkelijk, dat je aandrijfassen zegmaar eruit vallen?? Of moeten ze daar eerst sneu voor worden?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de as eigenlijk te kort is, is er mechanisch niets kapot, misschien.
Schoonmaken, ander rubber erop als dat kapot is en niet te hard in het vervolg met maximale wieluitslag/inveren en remmen tegelijk…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of de grote meenemers monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb nog geen tijd gehad om de boel open te maken. Maar gezien de knal en het feit dat het rechtervoorwiel blokkeerde, vrees ik dat er wel een en ander stuk is.
Nu heb ik ooit twee meenemers + 6 kogels op de kop getikt. Maar heb er nooit bij stilgestaan dat die kogels en meenemers onafscheidelijk zijn cq bij elkaar horen. Ik heb ze gewoon door elkaar in een doos gedaan. Is daar niet 1 goed setje van te maken bv. door goed te meten en op slijtage te letten?
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marcel Gosselink schreef:Ik heb nog geen tijd gehad om de boel open te maken. Maar gezien de knal en het feit dat het rechtervoorwiel blokkeerde, vrees ik dat er wel een en ander stuk is.
Nu heb ik ooit twee meenemers + 6 kogels op de kop getikt. Maar heb er nooit bij stilgestaan dat die kogels en meenemers onafscheidelijk zijn cq bij elkaar horen. Ik heb ze gewoon door elkaar in een doos gedaan. Is daar niet 1 goed setje van te maken bv. door goed te meten en op slijtage te letten?
Marcel
Jawel. Net zolang passen tot je een set hebt die minimale speling heeft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Moet het tripoide huis ook niet best vervangen worden,als de as er uit gekomen is? die kan toch inwendige slijtage hebben,door het euvel ,welk er gebeurd is?
Onder een “setje” versta ik de drie kogels en het tripodehuis.
Boogard, mogen de kogels in het geheel geen speling hebben? Ze hebben namelijk allemaal een heel klein beetje speling wanneer ik ze van buiten naar het centrum van het tripodehuis trek. Van link naar rechts en vice versa vrijwel niet - als je begrijpt wat ik bedoel.
Trouwens is een “meenemer” hetzelfde als een’tripodehuis”? Lastig hoor al die termen!
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Marcel Gosselink schreef:Onder een “setje” versta ik de drie kogels en het tripodehuis.
Boogard, mogen de kogels in het geheel geen speling hebben? Ze hebben namelijk allemaal een heel klein beetje speling wanneer ik ze van buiten naar het centrum van het tripodehuis trek. Van link naar rechts en vice versa vrijwel niet - als je begrijpt wat ik bedoel.
Trouwens is een “meenemer” hetzelfde als een’tripodehuis”? Lastig hoor al die termen!
Marcel
De tripoide moet soepel in en uit de meenemer(tripoidehuis) glijden. Verder mag hij in draairichting maar weinig speling hebben. Als je gas geeft, gas los, gas geven enz dan gaat de trioide heen en weer in de meenemer. als het wiel op en neer veert gaat de tripoide in en uit de meenemer.
In de meenemer mogen geen hobbels/ribbels zitten. Duidelijk(er) zo?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Duidelijk! Zal ze nog eens kritisch bekijken.
Thx. Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Ik heb de boel gedemonteerd. Twee kogels zoek en het tripodehuis is flink beschadigd.
Het tripodehuis is inderdaad een lage, stalen versie. Mijn reserve-exemplaar is hoog. Dus die gaat er op (ook aan de andere kant - heb er gelukkig twee).
Vraagje!
De grote rubberen hoes moet over de as worden geschoven Daar zit aan het uiteinde die driepoot. Kan ik daar de nieuwe met wat zeep/vet zo overheenschuiven? Of moet eerst de driepoot eraf?Hopelijk niet - lijkt geen gemakkelijk klusje.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bogaard77 schreef:Aandrijf assen van de DS zijn links en recht NIET GELIJK! Er is een korte as gemonteerd waar een lange as moest OF en dat gebeurde vroeger vaker, Er is een SM as gemonteerd! Die zit kwa lengte tussen de DS kort en lang in!
Nu werk ik voor een Frans bedrijf en merk ik dat alles waarvoor een makkelijke en moeilijke oplossing voor is, door m’n Franse collega’s vaak de laatste gekozen wordt . Dit klinkt nu ook zo,
komt dit lengte verschil doordat het differentieel niet in het midden van het blok ligt, zijn die assen op een maandag-morgen ontworpen of welke idiote Fransman heeft het in z’n hoofd gehaald hier asymetrische assen voor te maken :
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die tripoide moet eraf en dat kan HEEEEEL ERG VAST zitten. Je hebt een trekker nodig in dat geval.
Soms, heel soms, pak je em er zo af! veerklem weghalen en proberen.
De beun methode is met de moker em eraf slaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
De beun methode is met de moker em eraf slaan.
ik ben niet vies van beun methodes, maar de laatste keer dat ik hem eraf moest halen lukte het echt niet op die manier, moest een hydraulische pers aan te pas komen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
een klein weetje aangaande lagers.
lagers welke droog zijn (schoon gemaakt met remmenreiniger oid) hebben altijd een ruim voelbare speling.
als gesmeerd met olie (transmissielagers) doe er dan een drup of wat op, en controleer de beweging.
als deze soepel en nagenoeg niet voelbaar spelingvrij is, is hij (in principe) ok.
hetzelvde geld voor lagers welke gesmeerd worden met vet.
absoluut belangrijk is dan dat je het juiste voorgeschreven vet gebruikt.
ook hier dan controleren wat onbelast de speling is, als niet of nauwelijks voelbaar, dan is hij (in principe) ok.
het is wel aan te merken, dat speling met vet gesmeerde lagers ,lastiger te controleren is.
hier diend dan ook kritisch gekeken te worden naar het loopvlak van de lagers.
mvgr wupke