1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
blower / aanjager kapot
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 12 november 2007 04:33 PM

Beste forummers,

Gisteren heb ik na een maand stilstand weer in mijn DS gereden, nu bleek dat de luchtblazer het niet meer doet. In het dashbord zit een schakelknop, die reageert niet meer. Ontwasemen moet ik nu doen d.m.v. hard rijden en/of raampje open, verre van ideaal.

Hoe kan ik dit het beste nakijken en oplossen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 november 2007 04:50 PM
  [ # 1 ]

Spanning meten bij de blower. Zit de aarde draad er nog aan?

Geen spanning? Zekering?
Wel spanning, blower slecht… Zit de papieren slang te diep in het huis?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 12 november 2007 06:46 PM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk slecht contact; mijn schakelaar weigert soms ook dienst..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 12 november 2007 08:03 PM
  [ # 3 ]

de draadjes gaan stuk op de plek waar ze in de blower verdwijnen, maken eventueel een kortsluiting en paf, daar gaat je zekering..
even zekeringen checken dus, en de draadjes ook natuurlijk Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 19 november 2007 03:04 AM
  [ # 4 ]

Nee hoor, gas heeft er niks mee te maken.
Het is gewoon een waardeloos motortje dat nog slechter gaat draaien als het wat kouder wordt.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 19 november 2007 11:48 AM
  [ # 5 ]

Probleem bij mij is al opgelost, ik heb eerst de 2 draadjes die vanuit de kap komen bij de motor direct op de accu gezet, toen was er niks aan de hand. Dus ergens in de bedrading. DToen de dashboardschakelaar los gehaald, beetje frotten en hij deed het weer. Terug gezet en hij deed het niet meer. Weer los, weer wat frotten aan de draadjes en goed terugbouwen en nu is het probleem voorbij. Nou nog door de APK heenkomen van de week…..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 november 2007 12:00 PM
  [ # 6 ]

Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.

Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 november 2007 02:02 PM
  [ # 7 ]

Dit soort problemen ontdek je alleen door met de DS km’s te maken. Als je weinig of niet rijdt, krijg je ook nooit een perfecte auto Very Happy
Gewoon lekker blijven rijden dus, en dit soort simpele probleempjes oplossen Cool

Citroen!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 19 november 2007 03:33 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.

Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…

en in welke toestand zijn die er uit gekomen? Laughing

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 november 2007 04:50 PM
  [ # 9 ]
Blooper1963 schreef:
bogaard77 schreef:

Het is van origine een heel mooi motortje dat lang mee ging. Maar 35 jaar is best wel lang… Er zitten idd geen tandwielen in.

Ik heb btw wel eens een muizennest in de dikke luchtslang gehad…

en in welke toestand zijn die er uit gekomen? Laughing


NEST gevonden. geen muizen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 20 november 2007 10:42 AM
  [ # 10 ]

Misschien - terwijl hij draait- een snotje siliconenspray aan de inlaatkant (dus bij de slang) spuiten?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2007 11:17 AM
  [ # 11 ]
Marten schreef:

Misschien - terwijl hij draait- een snotje siliconenspray aan de inlaatkant (dus bij de slang) spuiten?

Dat helpt niet. Je moet de lagertjes van het motortje smeren met bijv wd40 of zo. Maar daar kan je niet bij!

Succes erato! Begin maar met het hele slakken huis uit je auto te schroeven!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 20 november 2007 12:03 PM
  [ # 12 ]
Erato schreef:

Toevallig vandaag ook problemen met de kachelaanjager. Het motortje maakt een enorme herrie, en lijkt afentoe een tandwieltje over te slaan, als die er al inzitten, maar zo klinkt het en het piept zo erg dat het lijkt of ik een rattennest onder de motorkap heb zitten..

Dit was ook de eerste klus die ik ooit aan mijn DS deed. Bij mij hetzelfde lawaai. Het asje van de elektromotor hangt in een glijlager dat zelf ook weer beweeglijk is opgehangen. Bij mij zaten glijlager en as aan elkaar vast en draaide dit geheel zijn rondjes met veel lawaai en slijtage als gevolg. Bij mij was het uiteindelijk niet meer te redden en moest er een nieuw (oud) motortje in. Wellicht als je snel bent kun je hem weer op de goede plek gangbaar maken. Bij het slakkenhuis losmaken let op je kachelkraan: die zit nogal kwetsbaar vast. Het slakkenhuis zit vast met drie boutjes en rubber silent blokjes aan de onderkant. Verder lekker prutsen om die te pakken te krjigen.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 23 november 2007 10:20 AM
  [ # 13 ]

Balen: ik dacht de kwaal opgelost te hebben, maar was schijn, hij doet het niet meer. GIsteren nog eens goed nagekeken en het is de voedingsdraad die het slakkenhuis ingaat, zoals bogaard al had aangegeven. Om die draad te fixen, moet het hele slakkenhuis er dan af of kan ik het motortje eruit halen? Zal wel het eerste worden, niet?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 november 2007 11:52 AM
  [ # 14 ]

Je moet je slakkenhuis splitsen om bij het motortje te komen en daarvoor moet ie eraf. ( je kan wel van buitenaf de bevstigingsboutjes van het motortje losdraaien…..)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 november 2007 05:44 PM
  [ # 15 ]

@boogaard77:
Welk type lagering hebben die motortjes? Gewone kogellagers of buslagers?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook