Johan schreef:Update:
Heb dit weekend de motorkap bij een oom opengetrokken, wat blijkt: an de zijkant van het blok is goed te zien hoe koelvloeistof gelekt is en op het hete blok verdampt is.
En ja hoor… wat zien we: de koppakking is lek
So far voor het “is normaal” verhaal
Morgenochtend staat ie bij de garage, last chance Citroën Cuijk
Is het aan de versn.bak kant dat je opgedroogde koelvloeistof ziet? Dan kan het namelijk ook een lekkend thermostaathuis zijn. Heb ik vaker gezien bij 1.6 16V motoren. simpelweg waterhuis eraf halen en nieuwe vloeibare pakking erop doen. en het probleem is weg. Verklaart in zekere mate ook het koelvloeistofverlies.
Het ratelende geluid wat je opschrijft kan ook iets speling zijn op het hart van de koppelingsplaat. Aangezien je zegt dat het geluid verdwijnt bij intrappen koppeling. Druklager lijkt me sterk aangezien deze vrij draait als je de koppeling NIET intrapt. Als je de koppeling intrapt komt er dus juist belasting op het druklager en meestal maken ze dan lawaai.