Ik dacht zaterdag middag even snel een carkit in te bouwen. Alles verliep naar wens. 12 volt afgetapt van de radio, microfoon naast de binnenverlichting geplaatst, speaker rechts van de middenconsole en de
telefoonmute van de radio met de telefoon verbonden.
Voordat ik alles weer dicht maakte toch nog even alles getest. En ja, de radio gaat zachter als de telefoon gaat, geluid is prima en praten gaat perfect. Vervolgens de radio ingebouwd en alles dichtgemaakt.
Toen ik even een rondje wilde gaan rijden begon het met de radio die niet werkte. Het lampje voorgloeien werkte niet meer. De auto wilde niet starten maar maakte een vreemd ratelend geluid, de display bleef leeg en ga zo maar door.
Vervolgens de buurman met de startkabels erbij en voila de auto startte.
Tijdens het rijden begon alles te piepen en te branden. Airbag, ABS, Remmen. Bij het inschakelen van de lampen ging alles vanzelf weer uit.
Het lijkt erop of de dynamo niet werkt en daardoor de accu leegblijft en er niet voldoende stroom opgewekt wordt echter op een nieuwsgroep las ik ook dat het wel eens aan de bsi kan liggen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand wat zo’n reparatie gaat kosten?
Het betreft een 1.9D coupe uit 2001.
ZX-Cruiser schreef:Heb je een nieuw model Xsara??
Zo ja, dan is het er een met multiplexbedrading… Dat betekent dat er over 1 draad in principe meerdere stuursignalen voor apparaten in de auto lopen. En dat systeem kan niet zo goed tegen aftakkingen voor dit soort dingen
Dan kan je dus fouten krijgen in het systeem die lijden tot jouw klachten.
Het eerste type Xsara heeft dit volgens mij nog niet.
Het is inderdaad het nieuwe type, die met de grotere koplampen.
Bedankt voor je reactie.
haal je plus van de sigarettenaansteker dan heb je waarschijnlijk geen last meer
koossie schreef:haal je plus van de sigarettenaansteker dan heb je waarschijnlijk geen last meer
Dit heb ik bij mijn berlingo gedaan met multiplex bedrading… werkt, behalve dat als de telefoon er niet in zit en je haalt de contactsleutel eruit dat de radio en de binnenverlichting een 30 seconden aan blijven, in die tijd kun je de auto ook niet op slot doen. Zit de telefoon in de carkit dat doet alles het wel perfect.
Laten inbouwen vond ik echter echt te duur (190 euro bij de dealer)
gr. Rogier
Je mag bij dze nieuwe auto’s (zoals al is gezegt) geen draden aftakken van de originele bedrading achter de radio!!! De enige draden die je wel mag gebruiken voor bijvorbeeld een carkit of niet originele (fabrieks) radio zijn de massa en constante plus in de zwarte ISO connector. De rest zijn datadraden en een voeding voor het netwerk, deze draden moet je afblijven anders krijg je de meest rare storingen.
Een geschakelde plus moet je zelf leggen vanaf een sigarettenaansteker of contactslot.
O ja, rogier. Ik denk dat jij dus ook draden op plaatsen hebt aangesloten wat niet mag. In laten bouwen kan dan duur zijn, maar een defect instrumentenpaneel door verkeerd aansluiten is vele malen duurder. En de kans is erg groot dat dat gebeurt na verloop van tijd als je de carkit/radio verkeerd aansluit.
Toch even verstandig om dit te controleren.
Yeps idd zoals mr. Blade et zei…. niet aftakken van de radio!
K’heb et zelf ook de ‘hard way’ ondervonden…. aka mijn centrale vergrendeling die niet meer wilt werken
Maar €60 en een inzichzelf mompelende citroen-garagist later was mijn problem weer opgelost…
Korte les dat het me geleerd heeft… zelf er ni meer aan prutsen en beter dan e beetje meer betalen om het ‘correct’ te laten doen.
K’ga later mss nog wel een rammelbakske overkopen om ermee te prutsen
O ja, rogier. Ik denk dat jij dus ook draden op plaatsen hebt aangesloten wat niet mag. In laten bouwen kan dan duur zijn, maar een defect instrumentenpaneel door verkeerd aansluiten is vele malen duurder. En de kans is erg groot dat dat gebeurt na verloop van tijd als je de carkit/radio verkeerd aansluit.
Toch even verstandig om dit te controleren.
Bedankt voor de tip! Ik zou inderdaad niet willen dat er iets kapot gaat.
Voor de carkit heb ik slechts 2 draden in gebruik, de massa en de voeding. Kan ik die dus gewoon op de iso stekker aansluiten van de radio? weet iemand zo welke kleur die hebben? Zwart en rood denk ik? Op zich kan ik dit nl best zelf doen, even solderen, maar helaas moet ik dan wel ergens bij iemand op bezoek die niet in een flat woont.. (stroom)
Gr. Rogier
moderne autoelektronica is trouwens ook nogal allergisch voor startkabels tegenwoordig
dus ook daarmee oppassen, als je tenminste geen peperdure schades aan diverse modules wilt oplopen.
ik heb begrepen dat zelfs starthulp GEVEN al problemen kan opleveren.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:moderne autoelektronica is trouwens ook nogal allergisch voor startkabels tegenwoordig
.
Mits je de startkabels er goed op zet kan dit geen kwaad!
Eerst de plus op de starthulp, dan de plus op jouw auto die gestart moet worden, dan de min van de starthulp en dan de min op jouw auto.
En als je klaar bent in dezelfde volgorde eraf halen!
Eerst de plus en dan de min!
En als jouw starthulp een accu van een andere auto is. Dan moet je die auto uitlaten als je de startkabels aan brengt! Als alles erop zit de hulp auto starten en dan jouw auto!
Als je de startkabels aansluit terwijl de hulp auto aan is dan kan jouw auto een grote opdonder krijgen qua stroom.
Toch wel fijn dat ik mijn carkit gewoon aan kon sluiten op de spannings draden van de radio! kheb al die “nieuwe"electronica niet.
Mvg Joost
NoisemakeR schreef:En als je klaar bent in dezelfde volgorde eraf halen!
Eerst de plus en dan de min!
:
Volgens het boekje van de Xsara, blz. 131 (en in iedere andere manual die ik gezien heb ook trouwens) in omgekeerde volgorde losnemen. Eerst min auto, dan min starthulp, dan plus auto en tot slot plus hulpaccu.
Voor zover ik weet altijd plus als eerste aansluiten en als laatste verwijderen.
Vroem
inmiddels heb ik mijn car-kit perikelen opgelost
Ik heb gewoon een plug-in geval gekocht van nokia zelf, met ingebouwde speaker en microfoon. De gsm zit in een cradle. Geluid is perfect, verstaanbaarheid ook, en geen last meer van rare storingen. (wat op zich vreemd is omdat de carkit die ik al had op dezelfde sigaretten aansteker was aangesloten) Ik denk dat de plug-in op een of andere manier beter ontstoord is of zo? :
Voordeel is ook dat als je em ergens neerzet wat je niet geheel vertrouwd er alles zo uit kan nemen.