1/@ korte opmerking nog aangaande 16V,,, dat hij prima rijd, ontken ik niet.
ik geef expliciet aan dat het “mijn peroonlijke” mening is.
jullie schakelen 1/3/5 ,, ik daarentegen ben gewend om met een werk gebied TOT 2000RPM te rijden..
doe dat met een 16V en dan wil hij voor geen meter.
daarnaast dat hij pas echt zn power geeft BOVEN de 3500 RPM… daar wil ik geeneens komen!
2/turbo en lagedruk turbo..
een turbo werkt op de druk van de uitlaatgassen.
hoe meer uitlaatdruk, hoemeer hij verse lucht in de cilinders perst.
nou wil dat niet bij lage toeren, dan leverd een turbo gewoon onvoldoende druk, en moet de motor het op zijn mechanische kracht doen.
pas als de motor boven de 3000 RPM komt, begint de turbo te werken.
en krijg je die O zo bekende duw in je rug.
bij de TcT is dit ondervangen, door gebruik te maken van een lage druk turbo.
hij is dus meer ter assistentie van de motor, dan om de motor meer power te geven op hogere toeren.
doordat hij minder turbodruk levert, begint de TcT turbo al vanaf 2000 rpm druk te leveren, en dit gaat liniear omhoog met de toeren.
dus op hogere toeren komt er wel meer power vrij.
maar in lagere toeren helpt hij de motor om meer koppel op te bouwen.
een zeg maar normale turbo doet dat niet, die begint pas te helpen op hogere toeren, en klapt er dan ook in ene in.
mvgr wupke: Tip.. vergelijk de koppelkromme eens van diverse turbo motoren, tegen die van een TcT.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat is een oud verhaal van die ineens inkomende turboos, die zijn antiek.
Tegenwoordig gaat dat veel netter en is het turbogat praktisch verdwenen.
En wat die 16v betreft, natuurlijk is dat jouw persoonlijke mening maar jouw rijstijl past dan beter bij een diesel.
...en boven de 2500 toeren kom ik ook amper, veel te duur.
Rijstijl past meer bij een diesel? M’n automaat doet ongeveer hetzelfde, daar heb ik niet veel aan te kiezen - die wil ook al doorschakelen bij 2000 toeren. Tenzij ik gas geef, natuurlijk. Maar ja, het is dan wel een V6.
Maar ik kan me herinneren dat m’n oude 2.0 8v ook pas power had bij 3500 toeren, en vond die motor écht te zwak voor zo’n zware XM. Ik zou zelf verwachten dat het bij een 16v beter is, maar dat wordt her en der dus tegengesproken. Dan zou ik voor de TCT gaan, en die turbo met respect behandelen - dus af laten koelen.
...koop gewoon een V6…dan heb je vermogen, een stillere motor, geen gevoelige turbo’s, alleen wel een harder slijtende portefeuille…
Groetjes Erik!
Lampie schreef:
...koop gewoon een V6…dan heb je vermogen, een stillere motor, geen gevoelige turbo’s, alleen wel een harder slijtende portefeuille…
Dat kun je wel zeggen! Bij de sloop xm van xsara coupe er een beetje achter gekomen wara nu de zwakke en dure plekken van die uitvoering zit en wat dat kost
Nu snap ik dat een op zich goede xm op de sloop kan komen door een kapot spruitstuk oid.
Snap nu ook dat een v6-24 kopen een ding is, die uitvoering rijden en rijdend houden is een heeeeeel ander verhaal. Misschien is dat ook een reden dat ik erg blij ben met m’n 16v.
De oude 2.0 8 v was inderdaad een te zwakke motor .
Wat betreft de kantelende zuigers dat hadden alleen de eerste 16 v motoren . Een 96 er heeft daar echt geen last van , heb er zelf een geen
problemen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Het 2.0i 16V blok dat in m’n Ambiance ligt, sorry de ambiance van m’n dochter, was wat mij betreft al voldoende sterk voor de Xm. Voldoende flexibel en zuinig genoeg in combinatie met de luxe. Soepel en snel genoeg ook.
Een collega van me is een keertje meegereden en merkte op dat ze sneller optrok dan zijn Mercedes 220.
De V6 van de Exclusive heeft echter m’n ogen geopend. Dit is het blok waarvoor de auto is gemaakt. Ik ziet iedere keer weer als een idioot te grijnzen als ik het gaspedaal intrap. Dit gun je iedere liefhebber.
Met betrekking tot de turbo in de originele vraagstelling;
Turbo’s gaan meestal kapot door een gebrek aan smering (heb ik me ooit laten uitleggen). Dus als je flink hebt zitten trappen, waardoor de turbo flink snel draait, en je zet dan ineens de motor uit dan krijgt de turbo geen smering meer terwijl het draaien nog wel eventjes doorgaat.
Gevolg, lagerschade.
De keuze is dus eigenlijk gemakkelijk; wil je meer of minder PK’s en hou je budget in de gaten
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Als Turbo rijder weet je dat je de motor niet direct mag uitzetten, gewoonlijk laat ik de motor altijd nog ff 10 tellen lopen als ik stop. Na 246 000 functioneert me fluitketeltje nog prima
stel dat je fluitketel ermee stopt… aan wat voor een kostenplaatje zou je dan eigelijk moeten denken ??
een 2.0 8v blok dat eronder is in onderhoudskosten nog prima te doen, maar een turbo klinkt duur
Jongens toch, wat zijn dat nou voor verhalen, niet boven de 2000 toeren omdat het teveel gaat kosten? Koop dan het kleinste dieseltje wat je kunt vinden en ga lekker goedkoop rijden. Een XM is een duurdere automobiel, daar krijg je ontzettend veel voor maar dat kost dus wel een paar centen.
Ik rij met de Peus 206XS gewoon 6000 toeren hoor, net als met de 16kleppen XM komt het vermogen pas bij zo’n 3800 toeren echt op gang en dan gaat het als een speer, heerlijk. Als ik dan op de display kijk loopt hij een op vier, lekker belangrijk. Zo’n motortje moet af en toe eens goed doorspoelen en schoonbranden. Als je rustig en met weinig toeren en goedkoop wilt rijden, koop dan een dieseltje.
Mijn TCT loopt als een naaimachientje en trekt als een leeuw, ooit wil ik nog eens een V6 met alles er op en er in, maar de TCT is wel een heel erg prettige motor, no doubt.
Bij een TCT >bouwjaar ‘95 (automaat) wordt er rond de 2100 rpm
geschakeld. Bij snel optrekken (gas dieper intrappen) pas rond de
3400/3600 rpm.
Lekker zweven op rond de 130Km/h zit de motor op 3000 rpm ofzo.
Of die veel slurpt, ik zal het weer eens moeten meten.
Ja het is geen moderne diesel van 1:19 natuurlijk.
Reken op 1:11 ofzo, vaak iets gunstiger geloof ik.
Vervangen turbo… Tja duur, met inruil oude nog rond de 1500 euro
meen ik. Dit is glad ijs voor me. De mijne werkt nog. (234 dKm)
Maar vervangen is prijzig ja. Overigens een automaat natuurlijk ook.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
kosten beraming Motor TcT complete revisie…. 700 euro onderdelen,ex de uren .
kosten voor de automaat 4 Hp 18 ZF incluus nieuw brein,850 euro ex de uren.
voorterein, nieuwe silentcups,2 gereviseerde aandrijfassen 2 wiellagers 2 stuurkogels en 4 fusee kogels, draagarmlagers achter, uitlaat, grotere turbo andere nokkenas, 4 LM velgen en 225 banden, de + montage motor en bak, spuit job,en alles wat ik nog vergeten ben,,, tja euh hoeveel kost dan?
gewoon veel,,, maar dan heb je wel een toffe XM…...
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Daar heb je een nieuwe audi voor!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
kreazyV8wuppo schreef:kosten beraming Motor TcT complete revisie…. 700 euro onderdelen,ex de uren .
kosten voor de automaat 4 Hp 18 ZF incluus nieuw brein,850 euro ex de uren.
wow, das goedkoop, voor 700 heb je geeneens een gereviseerde turbo
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Bij van Gompel in Eindhoven zou het rond de 800e kosten om mijn turbo door een “gereviseerde” te laten vervangen.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Willem schreef:kreazyV8wuppo schreef:kosten beraming Motor TcT complete revisie…. 700 euro onderdelen,ex de uren .
kosten voor de automaat 4 Hp 18 ZF incluus nieuw brein,850 euro ex de uren.wow, das goedkoop, voor 700 heb je geeneens een gereviseerde turbo
Da’s exclusief de uren, Willem. Wup heeft nog niet gezegd hoe lang hij erover doet
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc