Binnenkort ga ik het subframe vóór van m’n BX vervangen, en nou vroeg ik me af: wat raden de geoefende sleutelaars me aan om meteen mee te nemen in mijn reparatieklus? Kan zelf al wel de silent-blocks bedenken, maar sta open voor alle nuttige tips!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik zo zeggen, gebruik de gelegenheid om alles er weer als nieuw uit te laten zien. Dus alles vetvrij maken en het blok een beetje poetsen enzo
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Maar geen tips over slijtage-gevoelige onderdelen waar ik op dat moment toch schitterend bij kan?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Silentbloks hangen niet aan je subframe .
Ik zou je octopussen goed inspecteren en bij twijfel vervangen.
Kan je nu een klein beetje beter bij .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Euhm… ik neem aan dat oudelut met silentblocs de draagarmrubbers bedoelt, die zitten wel degelijk aan je subframe vast.
Eveneens ben ik tevens ook.
Kijk meteen even hoe de spoorstanghoezen er aan toe zijn.
Uhuh, uhuh, octopussen, uhuh, uhuh, draagarmrubbers inderdaad (klopt Knäckör). Uhuh, uhuh…
En verder nog tips?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Hou wat boutjes en moertjes (M7 en M9) op voorraad voor als er iets knapt. Met name M9 is slecht te vinden. Al moet ik toegeven dat ik alleen M9 schroefdraad heb gevonden op de LHM pomp. Anderzijds heb ik nog niet zoveel sleutelervaring met de BX.
Schijt aan originaliteit.
Afgezien van de motor heb ik ook niet zoveel ervaring met een BX, maar het lijkt mij dat een onderdeel als een subframe wel met wat grotere bouten dan speelgoedspul zoals M7 en M9 vastzit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is dan ook niet het geval, hoe kom je daarbij? Maar enig bout- en moermateriaal op reserve is uiteraard altijd handig.
Zit een subframe van een BX met klein spul zoals M7 en M9 vast :
Verder heb ik wel enig idee wat voor een bout er voor welke kracht/gewichtsklasse word gebruikt.
Ik heb dan nooit echt een goede blik onder een BX geworpen, wel Xantia, XM, etc, dat is enkel groot spul.
Wat boutjes en moertjes betreft, gooi dat spul als je een wagen sloopt nooit weg, dankzij Xsara_Coupe heb ik een zak vol van dat (speciale) spul
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ZX1.4i schreef:Zit een subframe van een BX met klein spul zoals M7 en M9 vast :
Nee dus.
Omdat ik ten tijde van de geplande BX-operatie geveld was door een stevige griep, is het er nog niet van gekomen. Gezien de decembermaand én de werkdruk bij mijn werkgever, zie ik het mezelf ook niet op korte termijn doen.
Toch maar eens de Hegru gebeld, en wat blijkt? “een subframe-wissel kost ongeveer € 130”. Daar ga ik dus niet eens moeite voor doen?!
Kortom: de auto gaat naar Veldhoven, ik vraag bovendien om de draagarmrubbers te laten vervangen, octopussen worden geïnspecteerd en -indien nodig- vervangen, en ik zal ook vragen de silent-blocs te inspecteren (en zonodig vervangen).
Hartelijk dank voor jullie meedenken, ik ga er van uit dat de Hegru voldoende boutjes, moertjes, schroefjes en nippeltjes achter de hand heeft?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wow! Daarvoor worden wagens naar de sloop gereden! Laat je het even weten hoe het uiteindelijk gegaan is?
Sure, ik meld me zodra ik alsnog € 1000 heb kunnen aftikken!
Geintje, ik meld me, maar dan wel in ‘mijn’ BX-topic, deze kan volgens mij wel op slot?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat mij betreft blijft hij open. Als je een terugmelding hieronder zet, is het topic compleet en kunnen vele subfram-slachtoffers er plezier van hebben.