Ik ben bang dat je probleem toch echt electronisch is en te wijten is aan een verkeerd aangesloten radio. Bij alle citroëns na ongeveer ‘96 is geen tellerkabel meer aanwezig maar werkt het via een sensor, dus ook bij jouw auto. .
Voor alle duidelijkheid: de wijzers (km+toeren) trillen ook als de radio helemaal niet is aangesloten. Het lijkt meer op een slechte kwaliteit wijzer of pulsenteller. Ik moet ook van een mug geen olifant maken, ze trillen slechts lichtelijk. Misschien ga ik d’r nog eens een filmpje van maken. In vergelijking met mijn vorige auto staan de wijzers (ook de temperatuurmeter) volop in beweging. En de benzinemeter is ook niet echt nauwkeurig te noemen.
wat jij nu gedaan hebt is: de sony radio aansluiten op datadraden en een VAN+ (netwerk voeding) die bedoelt zijn voor een fabrieksradio.
Een fabrieksradio is niks anders dan een een door Citroen massaal ingekochte radio bij een reguliere autoradiofabrikant, waarvan ze de merknaam weghalen.
Is erg goed mogelijk dat dat het geluid wat jij beschrijft veroorzaakt doordat je Sony radio een spanning zet op 1 of meerdere datadraden en zo het systeem verstoord.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Alleen de antenne aansluiting geeft bij mijn weten een spanning af vanuit de radio om de spriet uit te sturen. Accoord, als de radio slecht ontstoort is zou hij hoogfrequente signalen op de datakabel kunnen zetten die de boordcomputer in de war stuurt.
Eigenlijk moet je het volgende doen: alleen de constante voeding en de massa gebruiken uit de zwarte ISO conector van de radio en zelf een geschakelde plusdraad leggen.
Wie geeft mij de garantie dat deze geschakelde plusdraad niet hetzelfde is als VAN+, alleen afgetakt op een ander punt? Waarom zouden de evt hoogfrequente storingen op deze manier niet de boordcomputer bereiken?
Nee, nog steeds heb ik mijn radio op het isoblok aangesloten omdat
a) het zo in de handleiding staat
b) citroendealer Nizet uit Sittard mij dit ook zo adviseerde, ook na navraag van de hier besproken problemen
c) een heleboel forumbezoekers/dealers/specialisten een verloopstekker adviseren en dit niet anders is dan een verwisseling van de schakel en de permante voedingslijn (te wijten aan een Frans opgevatte Duitse norm?).
reneke schreef:
Voor alle duidelijkheid: de wijzers (km+toeren) trillen ook als de radio helemaal niet is aangesloten. Het lijkt meer op een slechte kwaliteit wijzer of pulsenteller. Ik moet ook van een mug geen olifant maken, ze trillen slechts lichtelijk. Misschien ga ik d’r nog eens een filmpje van maken. In vergelijking met mijn vorige auto staan de wijzers (ook de temperatuurmeter) volop in beweging. En de benzinemeter is ook niet echt nauwkeurig te noemen.
Kan zijn, maar ik heb onlangs een dergelijk probleem gezien bij een berlingo. Ook daar was de radio afgekoppeld, maar probleem bleef eerst. Pas na de accuklem losgenomen te hebben en zo dus het systeem te resetten was het probleem weg. Het systeem houdt de storing namelijk in sommige gevallen vast. (Bij afkoppelen wel een minutt wachten tot het systeem in rust is en ook weer als de klem erop gedaan wordt).
Een fabrieksradio is niks anders dan een een door Citroen massaal ingekochte radio bij een reguliere autoradiofabrikant, waarvan ze de merknaam weghalen.
FOUT. Deze radio’s zijn namelijk speciaal ontworpen voor dit systeem, want ze werken op DATA draden en niet zoals een normale radio werkt. Deze radio’s worden geprogrammeerd op de auto waar ze in zitten (op chassisnr.) Zijn dus ook niet door iedereen uit te wisselen van auto naar auto. Een normale radio (bijv. pioneer) gaat aan en uit doordat de geschakelde plus wegvalt. De fabrieksradio gaat uit doordat hij een commando ontvangt via de data draden.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Alleen de antenne aansluiting geeft bij mijn weten een spanning af vanuit de radio om de spriet uit te sturen. Accoord, als de radio slecht ontstoort is zou hij hoogfrequente signalen op de datakabel kunnen zetten die de boordcomputer in de war stuurt.
De achteraf gemonteerde radio zal de datastromen verstoren die lopen over de datadraden en zo het systeem ontregelen.
Wie geeft mij de garantie dat deze geschakelde plusdraad niet hetzelfde is als VAN+, alleen afgetakt op een ander punt? Waarom zouden de evt hoogfrequente storingen op deze manier niet de boordcomputer bereiken?
Het verschil met VAN+ draad en een geschakelde plusdraad kun je herkennen aan het volgende:
De geschakelde plus valt direct weg bij uitzetten contact. VAN + blijft nog minimaal 30 seconden actief na uitzetten contact en wordt weer geactiveerd bij bijv. drukken op afstandsbediening.
Nee, nog steeds heb ik mijn radio op het isoblok aangesloten omdat
a) het zo in de handleiding staat
Handleiding van de radio bedoel je waarschijnlijk. Is een universele handleiding en is dus niet bedacht op auto’s met een dergelijk systeem.
b) citroendealer Nizet uit Sittard mij dit ook zo adviseerde, ook na navraag van de hier besproken problemen
Moete ze toch nog maar eens goed in hun documentatie kijken, mag beslist niet op de manier zoals jij het hebt.
c) een heleboel forumbezoekers/dealers/specialisten een verloopstekker adviseren en dit niet anders is dan een verwisseling van de schakel en de permante voedingslijn (te wijten aan een Frans opgevatte Duitse norm?).
Verloopstekker is niet perse nodig, maar wel makkelijker. Je mag simpelweg alleen de constante en massa gebruiken uit de zwrate stekker en de positie van de constante met veranderd worden. De rest mag dus NIET gebruikt worden.
Als je toch van mening bent dat dit allemaal “onzin” is laat je het maar gewoon zo zitten en zal de toekomst het wel leren.
Werk zelf ook bij een Citroën dealer en heb al regelmatig een instrumentenpaneel vervangen om deze reden…...
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
HUH
of jou auto heeft geen multiplex of je wilt gewoon eigenwijs zijn .
spanning van de antenne kabel???
fabrieksradio een gewone radio??? probeer die maar eens in een auto zonder multiplex aan het spelen te krijgen!
de geschakelde plus van de aansteker is zeker niet gemultiplext, dus die kan je nemen.
ik denk nu dan je gewoon een storing in je dashbord hebt (is ook een “computer”)en de enige oplossing daarvoor zal een nieuwe zijn.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
FOUT. Deze radio’s zijn namelijk speciaal ontworpen voor dit systeem, want ze werken op DATA draden en niet zoals een normale radio werkt. Deze radio’s worden geprogrammeerd op de auto waar ze in zitten (op chassisnr.) Zijn dus ook niet door iedereen uit te wisselen van auto naar auto. Een normale radio (bijv. pioneer) gaat aan en uit doordat de geschakelde plus wegvalt. De fabrieksradio gaat uit doordat hij een commando ontvangt via de data draden.
Ok, weer wat geleerd.
Heb deze wagen gekocht van de eerste eigenaar. Deze heeft 90.000 km gereden met een verloopstekker (omgewisselde voeding/schakel=4/7) op een Philips radio. Dacht dat hiermee de fabrieksradio bedoeld werd.
Kan zijn, maar ik heb onlangs een dergelijk probleem gezien bij een berlingo. Ook daar was de radio afgekoppeld, maar probleem bleef eerst. Pas na de accuklem losgenomen te hebben en zo dus het systeem te resetten was het probleem weg.
Goeie tip, helaas geen resultaat. Heb de radio losgehaald, de accuklem losgehaald, een minuut gewacht, klem vastgezet, minuut gewacht, gaan rijden. Nog steeds wiebelende wijzers. Vooral op de snelweg merkbaar. Zo’n +/- 2 kilometer trilbereik. Filpmje [1.58 Mb] staat hier:
Handleiding van de radio bedoel je waarschijnlijk. Is een universele handleiding en is dus niet bedacht op auto’s met een dergelijk systeem.
Ziehier blz. iii-7 van mijn citroen xsara instructieboekje:
Een bladzijde daarvoor: ” Radioaansluiting. Verwijder het opbergvak om de bedrading en de stekkers voor de voeding van de autoradio te kunnen bereiken”
Als je toch van mening bent dat dit allemaal “onzin” is laat je het maar gewoon zo zitten en zal de toekomst het wel leren.
Nou niet gaan katten. We zaten net in een lekkere technische discussie Mijn xsara heeft al 90.000 km gereden met een via het ISO blok aangesloten Philips radio.
De geschakelde plus valt direct weg bij uitzetten contact. VAN + blijft nog minimaal 30 seconden actief na uitzetten contact en wordt weer geactiveerd bij bijv. drukken op afstandsbediening.
Kijk, dit lijkt me nou dat beetje extra dat ik nodig heb om toch de zaak maar eens anders te gaan aansluiten. Net als iemand hiervoor erger ik me eraan dat de radio niet meteen uitspringt als ik hem van contact haal. En dan ben ik meteen van het multiplex dilemma af. Hier zijn ze trouwens ook wel erg fel tegen het gebruik van aansluiting 4:
de geschakelde plus van de aansteker is zeker niet gemultiplext, dus die kan je nemen.
Zijn er nog verborgen schroefjes die ik moet weten? Hoe kom ik erbij?
Tot zover ben ik gekomen (bak eruit getrokken) En nu? alle schroeven losdraaien die ik zie? Of zit de sigarettenaansteker geklemd?
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
doe eens een foto van jou lichtschakelaar??
daaraan kunnen we zien of jou auto multiplex heeft of niet .
dan wordt de discusie al een heel stuk makkelijker
gr dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Dit is mijn schakelaar:
Om het zekere voor het onzekere te nemen maak ik nu geen geen gebruik meer van aansluiting 4 van het Isoblok, maar gebruik ik de aansteker als schakelstroom. Bijkomend voordeel: radio gaat meteen uit bij uitschakelen contact.
Voor degenen die dit ook gaan doen: je hoeft niks los te schroeven; alles zit geklikt.
Blijf ik achter met de volgende vragen:
- wat is toch dat geratel vanuit het dashboard dat ik nog steeds af en toe hoor bij het inschakelen van contact?
- zou de inbouwer van mijn gasinstallatie indertijd ook alles storingsvrij voor de multiplex hebben ingebouwd?
- Zijn de trillende wijzers afwijkend? Of is dit de bekende ‘franse slag’?
- Hoe moet ik dit lampje v/d aansteker vervangen?
dennis van der ven schreef:doe eens een foto van jou lichtschakelaar??
daaraan kunnen we zien of jou auto multiplex heeft of niet .
dan wordt de discusie al een heel stuk makkelijker
gr dennis
Dat is helaas niet waar, want jij doelt waarschijnlijk op een Com 2000 schakelaar. de eerste xsara’s met multiplex hadden nog de gewone ouderwets uitziende schakelaars, maar waren wel gemultiplexed.
Het trillen is niet normaal, maar ik dacht dat je trillen van de wijzers bedoelde bij aanzetten contact (misverstandje ).
Ik ben bang dat dit “trillen” een afwijking is van je instrumentenpaneel.
Heb ik nog niet eerder meegemaakt om eerlijk te zijn bij een auto met sensor.
Ik ben trouwens bang dat je een “oud” instructieboekje bij je auto hebt van een auto zonder multiplex. Ik snap nu wel waarom het een beetje verwarrend is.
Dat geluid wat je hoort, is dat alleen bij het op contact zetten? En waar komt het volgens jou ongeveer vandaan?
Het lampje vervang je door de grijze fitting eruit te halen (gaat niet makkelijk, maar wil wel)
Dat geluid wat je hoort, is dat alleen bij het op contact zetten? En waar komt het volgens jou ongeveer vandaan?
Het komt vanachter het dashboard vandaan, van bij de klokken. Af en toe, bij het inschakelen v/d accesoires hoor ik het. Soms duurt het kort (1/2 seconde), soms duurt het langer. Nooi langer dan zo’n 2 seconden. Dus, als de auto minimaal een minuut is uitgeweest, dwz wanneer de acc. uit zijn en ik hem dan op contact draai.
Heb me al eens laten vertellen dat het een kachelklep kan zijn maar hier twijwel ik aan omdat a) ik niks hoor wanneer ik aan de temperatuurknop draai b) de stand van de vewarming geen invloed heeft op hoe en hoe vaak ik het geluid hoor.
Het viel me ook pas op bij het inbouwen van de radio. Als je de auto met de afstandsbediening opent valt het niet op omdat het geluid al weg is als je de portieren opent.
Tja, betekend dat je de voeding van de radio uit de multiplex hebt…
Lullig als je hem hard hebt staan en je zekering knalt er uit….
Er valt dan een hoop tegelijk uit vrees ik.
Achteraf hoorde ik dat een Xsara type 1 geen multiplex heeft. Jammer dat al die multiplex experts hier op dit forum dat niet wisten; dat had me een hoop bangmakerij en geknutsel gescheeld.
Mijn radio doet het, mijn wijzers trillen en ratelen nog steeds. Het enige dat veranderd is is mijn vertrouwen/gewenning.
reneke schreef:Achteraf hoorde ik dat een Xsara type 1 geen multiplex heeft. Jammer dat al die multiplex experts hier op dit forum dat niet wisten; dat had me een hoop bangmakerij en geknutsel gescheeld.
Mijn radio doet het, mijn wijzers trillen en ratelen nog steeds. Het enige dat veranderd is is mijn vertrouwen/gewenning.
Wie heeft je dat wijs gemaakt dan??
De laatste xsara type 1 hebben wel degelijk multiplex!!!!
Dit waren de laatsten vanaf ongeveer org. nummer 8200 (weet het niet exact uit het hoofd).
De xsara type 1 met multiplex is te herkennen aan de computer met zes zekeringen (Dit is de BSI), die onder de zekeringkast hangt in het interieur.
Dus ik vraag me af waar je de wijsheid weghaald dat een xara type 1 geen multiplex heeft????
reneke, als je het zeker wil weten, stuur oldenhage even een pb’tje. Die kan het zo in zn computer zien. Moet je even je chassisnummer pb’en. Heb ik ook gedaan. Ik heb trouwens ook een hele late xsara type 1, maar multiplex rommel is gelukkig nergens te bekennnen
Xsara_Coupe