Ik krijg het idee dat citroën aan het einde van de BX productie de stalen kappen “op moest maken”. Mijn progress uit ‘91 heeft een plastic kap, de progress van mijn “parkeergaragebuurman” is nieuwer en heeft een stalen kap.
ach plastic heeft zo z’n voordelen, het roest niet, is lichter en deukt niet snel in.
geef mij maar zoveel mogelijk plastic
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
zelfs de achterklep is gewoon van metaal, zo ook de kap die toen werd vernieuwd.
Da’s interessante informatie… het BX Dommage-verhaal draait voor een deel om die stalen klep. Als die in die landen gewoon geleverd is, wordt het verhaal al aannemelijker.
Harm schreef:zelfs de achterklep is gewoon van metaal, zo ook de kap die toen werd vernieuwd.
Da’s interessante informatie… het BX Dommage-verhaal draait voor een deel om die stalen klep. Als die in die landen gewoon geleverd is, wordt het verhaal al aannemelijker.
Die stalen Griekse achterklep verbaast mij zeer
Door de naamgeving van die spook-BX, Dommage, blijft het verhaal voor mij toch een hoge mate van “nep” houden.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Harm schreef:zelfs de achterklep is gewoon van metaal, zo ook de kap die toen werd vernieuwd.
Da’s interessante informatie… het BX Dommage-verhaal draait voor een deel om die stalen klep. Als die in die landen gewoon geleverd is, wordt het verhaal al aannemelijker.
Dat van die metalen achterklep verbaasd mij ook ‘enorm’, nog nooit van gehoord. En waar staat er ergens het draadje over de BX Dommage? Ik ken de reeks wel via Wouter B. maar iedereen blijkt er hier wat meer over te weten?
Sam, gebruik daarvoor even de zoekfunctie van dit forum.
Om heel kort even uit te wijden op de BX Dommage: de kans dat het inderdaad een broodje aap verhaal is, is wat mij betreft 99%. Oftewel ik geloof er niet in, tenzij het tegendeel wordt bewezen. Het verhaal van Ron Veltkamp is uit zijn duim gezogen, dat moge duidelijk zijn als je zijn verhaal leest.
(Het enige wat écht bestaat heeft, is de BX 11 type 2).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Sam, gebruik daarvoor even de zoekfunctie van dit forum.
Om heel kort even uit te wijden op de BX Dommage: de kans dat het inderdaad een broodje aap verhaal is, is wat mij betreft 99%. Oftewel ik geloof er niet in, tenzij het tegendeel wordt bewezen. Het verhaal van Ron Veltkamp is uit zijn duim gezogen, dat moge duidelijk zijn als je zijn verhaal leest.
(Het enige wat écht bestaat heeft, is de BX 11 type 2).
Het iig een leuk verhaal, in hoeverre het op de waarheid gebaseerd is weet ik niet.
Ik ben opgegroeid met de bx en heb ook wel een stalen onderdelen gezien die normaal gesproken plastic zouden moeten zijn, maar om nou voor 250 auto’s een stalen motorkap te maken om kosten te besparen, lijkt mij behalve echt DOM (misschien daarom wel idd dommage) ook veel duurder, zeker als ze de laatste basis bx’en weer gingen demonteren om er een andere motorkap en achterklep op te zetten.
Vreemd verhaal, erg ongeloofwaardig, maar citroen heeft wel meer domme dingen gedaan.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
XBXG schreef:Sam, gebruik daarvoor even de zoekfunctie van dit forum.
Om heel kort even uit te wijden op de BX Dommage: de kans dat het inderdaad een broodje aap verhaal is, is wat mij betreft 99%. Oftewel ik geloof er niet in, tenzij het tegendeel wordt bewezen. Het verhaal van Ron Veltkamp is uit zijn duim gezogen, dat moge duidelijk zijn als je zijn verhaal leest.
(Het enige wat écht bestaat heeft, is de BX 11 type 2).
Raar verhaaltje allemaal, ik kan het me nog niet echt voorstellen ... wat de motor betreft, vrienden van ons hebben een Partner 1100 gekocht, vind ik voor een bestelwagen ook niet echt de meest geschikte motor, ze spraken zelf van flink schakelen als ze ergens bergop moeten enzo ... maargoed, off topic
Het zou inderdaad belachelijk zijn geweest als Citroën alleen voor die Nederlandse Dommage speciaal stalen achterkleppen had ontwikkeld.
Maar… als blijkt dat in zuidelijke landen de BX gewoon altijd een stalen achterklep had, hoefden ze die alleen maar even op de Dommages te schroeven en wordt het alweer geloofwaardiger…
Harm schreef:Het zou inderdaad belachelijk zijn geweest als Citroën alleen voor die Nederlandse Dommage speciaal stalen achterkleppen had ontwikkeld.
Maar… als blijkt dat in zuidelijke landen de BX gewoon altijd een stalen achterklep had, hoefden ze die alleen maar even op de Dommages te schroeven en wordt het alweer geloofwaardiger…
Tja, het blijft een “ikgeloofhetwel” - “ikgeloofhetniet” verschijnsel, maar in alle eerlijkheid de volgende verschijnselen beschouwend:
- anno 1985
- alleen voor de Nederlandse markt
- zonder benzinemeter (en deze eerste 3 dan in combinatie)
- met kurketrekker in dashboard ipv aansteker
- bekleding kleur “Crepe Suzette”
- lakkleuren “bleu mamalou” (nota bene de vrouw van Pipo de Clown) en “fraise abimee” (bedorven aardbei )
kun je zo’n verhaal over een BX “Dommage” toch niet serieus nemen?
Ik was in 85-86 zelf toe aan de aanschaf van een BX en ik kan me van zo’n verhaal niets herinneren. Bovendien was ik toen nog geabonneerd op de Autokampioen, en daar zou zeker iets in vermeld hebben gestaan als het waar was. En nou zeg ik er niks meer over
Die stalen achterkleppen verbazen me ook nog steeds, maar ja
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
mijn zx heeft een plastic achterklep
kwam ik achter toen ik mijn spoiler erop ging zetten en ik er gaten in moest boren. ik een ijzerboor gepakt krijg je ineens allemaal plasticstof in je gezicht
scheelde me wel weer een klusje om de boel roestvrij te houden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bassman schreef:Harm schreef:Het zou inderdaad belachelijk zijn geweest als Citroën alleen voor die Nederlandse Dommage speciaal stalen achterkleppen had ontwikkeld.
Maar… als blijkt dat in zuidelijke landen de BX gewoon altijd een stalen achterklep had, hoefden ze die alleen maar even op de Dommages te schroeven en wordt het alweer geloofwaardiger…Tja, het blijft een “ikgeloofhetwel” - “ikgeloofhetniet” verschijnsel, maar in alle eerlijkheid de volgende verschijnselen beschouwend:
- anno 1985
- alleen voor de Nederlandse markt
- zonder benzinemeter (en deze eerste 3 dan in combinatie)
- met kurketrekker in dashboard ipv aansteker
- bekleding kleur “Crepe Suzette”
- lakkleuren “bleu mamalou” (nota bene de vrouw van Pipo de Clown) en “fraise abimee” (bedorven aardbei )
kun je zo’n verhaal over een BX “Dommage” toch niet serieus nemen?
Ik was in 85-86 zelf toe aan de aanschaf van een BX en ik kan me van zo’n verhaal niets herinneren. Bovendien was ik toen nog geabonneerd op de Autokampioen, en daar zou zeker iets in vermeld hebben gestaan als het waar was. En nou zeg ik er niks meer over
Die stalen achterkleppen verbazen me ook nog steeds, maar ja
Het was trouwens niet Ron Veltkamp die dit bedacht heeft. Het heeft eens in de En-Avant gestaan. Ik houd het dus zelf op een redactioneel grapje.
Gr,
Marten.
Logica???
En de stalen motorkappen opmaken???
Mijn (wijlen) progress uit 1991 had een stalen motorkap. En mijn TZI uit 1992 heeft een kunststof motorkap…
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
hahah goed verhaal van die BX dommage zeg!!!
Maar er klopt geen hout van natuurlijk!!!! Achterramen dicht maken zodat ze uit één stuk glas kunnen bestaan, kurketrekker ipv sigaretaanstekker, picknickmand om het ‘vrijetijdstimago’ te verhogen. En dat alles met badges, andere motorkap en kofferklep en speciale bekleding zou goedkoper(om te maken) moeten zijn dan de 12-in-een-dozijn BX basis model???!!!
Dan hadden ze mij (ik was toen 8-9) toen beter als econoom kunnen
aantrekken!!
Volgens mij een duidelijk geval van Broodje-aap!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
“Citroën BX Dommage”,
2 pages.
Modèle : série limitée BX Dommage, cette dernière n’a été vendue qu’à 17 exemplaires en Belgique.
Mischien dat Wouter de franse text eventjes wil vertalen omdat ik een 2 voor frans had!