1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
4HP18 automaat: RIP?
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 19 november 2007 08:55 PM

Mijn XM V6 heeft die fijne 4HP18 bak, die na 2 ton stuk hoort te gaan. Mijn XM heeft nu 320k gelopen, en ik vermoed dat er nog nooit een andere bak in is gekomen.

Sinds ik ‘m heb (april, 289k), is de bakolie 2 keer vervangen, de derde keer zit er binnenkort aan te komen.

Maar… sinds vorige week heb ik een hele vreemde en afschuwelijke klacht, die ook nog eens moeilijk is uit te leggen.

Mijn XM heeft altijd al best wel last gehad van schokken bij gas los en gasgeven. Dat is nog wel te verklaren door wat rotte motorsteunen denk ik.
De laatste week treedt het volgende op, eigenlijk altijd als ik in een file terechtkom of een tijdje in de stad loop te sukkelen (optrekken, afremmen, enz.):
Zo gauw je maar dénkt om het gaspedaal los te laten, gaat er een enorme klap door de hele auto, wat een beetje voelt als een heel erg overdreven motorkanteling. Net of de aandrijving heel even helemaal wegvalt.
Dat blijft ie vervolgens doen, waardoor je heel erg schokkerig rijdt. Ik heb het laatst geprobeerd op de cruise control, maar zelfs dan blijft ie optrekken, KLOENK, en weer optrekken.

De eerste keer dat ‘t gebeurde, heb ik de auto stilgezet en opnieuw gestart. Vreemd genoeg werkte dat, waardoor ik aan iets elektronisch in het motormanagement dacht. De eerstvolgende keer heb ik de auto stilgezet, maar de motor laten draaien terwijl ik de bak in P heb gezet.

Daarna is dan het probleem weer weg, maar bij een volgende stadsrit kan ‘t zomaar weer terugkomen.

Ik vermoed dat de automaatbak nu toch echt aan het sterven is, en dat er een revisie zit aan te komen.

Iemand slimme gedachten?

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 19 november 2007 10:22 PM
  [ # 1 ]

Ben geen automaat expert, maar volgens mij heb je een nieuwer type automaat. En nee ik heb geen oplossing… Surprisedops:

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 20 november 2007 12:09 AM
  [ # 2 ]

ik ken dit maar al te goed die geluiden en dat gebonk en geschok.. Laughing  vrees het erge.. Confused

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 20 november 2007 12:12 AM
  [ # 3 ]

Idd bekend… Heb ‘t zelfde gehad met m’n ex: ‘92-er V6.
Op een gegeven moment krijg je zelfs ‘t gevoel alsof de wagen wegrijdt in z’n twee, hokken en stoten werd ook alsmaar erger.

Citroënloos

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 november 2007 01:29 AM
  [ # 4 ]

Het kunnen eigenlijk maar 2 dingen zijn.

1/ in je hydraulische regelunit (brein) zit een demper die het inschakelen van de versnellingen dempt, waardoor je dus niet die harde schokken krijgt.
die veer wil wel eens breken,of de cilinder beschadigen.
dat geeft teveel lekkage, en dus word de klap niet gedempt.

2/de afdichtingen (zuigerveren/Oringen)  zijn op oud en versleten, waardoor de koppelingen onvoldoende of ongelijkmatig op druk komen.
dit geeft onjuiste stuurdrukken in het brein, waardoor het lijkt alsof de bak verkeerd word aangestuurd.

1e geval,, je kunt zonder demontage van de bak, hem repareren.
2e geval,, complete revisie.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 20 november 2007 09:07 PM
  [ # 5 ]

Ik heb wel eens gehoord dat een revisie 1500 euro kost, exclusief demontage en montage. Waarom eigenlijk? het lijkt me dat het in- en uitbouwen van de motor+bak toch echt het meeste werk is. En dat kunnen we (na 2 keer oefenen) zelf wel.

Is zo’n bak zelf te reviseren?

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 20 november 2007 09:19 PM
  [ # 6 ]

Harm, voor 1500 red je het niet eens. Ik heb vorig jaar rondgebeld en kreeg alleen maar bedragen boven de 2000 tot 2850 te horen.
Word je niet vrolijk van…..vandaar mijn overstap op handbakken bij XM.

Suc6 Confused

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 november 2007 09:23 PM
  [ # 7 ]

voor 1500 euro zul je verdorrie toch wel een gereviseerde bak op de toonbank hebben liggen ? Met inruil van je oude? Dat je ‘m er dan zelf in moet schroeven alla, maar dat moet toch wel lukken ????

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 20 november 2007 09:27 PM
  [ # 8 ]

Twee dingetjes die ik nog ooit aan de hand heb gehad, weet niet of het zinvol is, maar het gaf ook een beetje soortgelijke effecten:

- Teveel olie in de bak
- Stroef lopende gaskabel

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 21 november 2007 12:36 AM
  [ # 9 ]

Misschien wil Wuppo wel een mooi prijsje maken voor Harm….

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 november 2007 02:15 AM
  [ # 10 ]

Pas op jongens, geen openlijke handel hier op het forum, dat soort zaken svp per PB, email of tel. afhandelen indien er interesse is.

Enkel een vriendendienst tegen vergoeding van de onkosten is toegestaan.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 november 2007 03:20 AM
  [ # 11 ]
neut schreef:

mr kreazyV8wuppo

in geval 1 als je het (stel dat)brein er uit hebt

kun je dan zien of die demper stuk is of moet je die gewoon vervangen en hopen dat dat het probleem was.

vgr neut Wink

dat mr mag eraf blijven..

als je weet welke demper, en waar je op moet letten (irri kleine details) dan is het te zien.
als de veer gebroken is, tja dan is het een makkie.

alle prijzen boven de 1500 euro vind ik vreemd, tenzij het je eigen bak is, met een lading nieuwe hardparts.

@Harm.
zelfstandig een automaat reviseren is te sterkste af te raden, je kunt je nm geen fouten veroorloven met die dingen.

1 fout ,en hij fikt uit, en dan mag je van voor af aan beginnen.

ik heb het eerst ook zelf geprobeert, en het ging fout, daarna had ik een mentor, en sind’s dien kan ik het.
maar zonder die mentor tja ik weet niet, maar het is geen motorblokje wat je FF open en dicht bouwt.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 22 november 2007 05:33 PM
  [ # 12 ]

Zijpaadje:
Mijn V6-12v met eveneens de 4HP18 deelt eigenlijk alleen wel eens een klapje uit van 4 naar 3, bijv. uitrollend op een afrit. Bij harder remmen is dit al nauwelijks voelbaar, heb je meer remvertraging dan schok.

Dit kan dus zowel een motorsteun als een “demper in de hydraulische regelunit” van de bak zijn? Weer wat geleerd Cool 

Wup - is zoiets dringend om naar te laten kijken, of wordt de bak hiervan niet minder?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 november 2007 05:46 PM
  [ # 13 ]
Rogier Verhoef schreef:

Zijpaadje:
Mijn V6-12v met eveneens de 4HP18 deelt eigenlijk alleen wel eens een klapje uit van 4 naar 3, bijv. uitrollend op een afrit. Bij harder remmen is dit al nauwelijks voelbaar, heb je meer remvertraging dan schok.

Dit kan dus zowel een motorsteun als een “demper in de hydraulische regelunit” van de bak zijn? Weer wat geleerd Cool 

Wup - is zoiets dringend om naar te laten kijken, of wordt de bak hiervan niet minder?

dat is lastig om met ja wel schadelijk ,nee niet schadelijk, te beantwoorden.

in theorie is elke schok in een automaat niet goed, en niet wenselijk.

maar de praktijk wijst uit dat in sommige versnellingen happerig schakelen, geen schade opleverd, en ook niet op lange termijn.

om vast te stellen of het euvel in de hydraulische regelunit zit, zal deze gedemonteert en nagekeken moeten worden.

en in dat geval is het soms handiger, om een ander exemplaar te monteren,waarvan de werking en het schakelgedrag bekend is..

zo’n regelunit houd er niet van om geopereerd te worden,, vaak reageren ze dan averechts op het beoogde doel..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 20 december 2007 11:56 AM
  [ # 14 ]
kreazyV8wuppo schreef:

in theorie is elke schok in een automaat niet goed, en niet wenselijk.

ook niet ‘s ochtends als het heel koud is zoals nu?

mijn bak laat toch wel duidelijk merken dat hij schakelt zolang de boel nog koud is.  Confused
maar handbakken schakelen dan ook vaak wat stroever.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 december 2007 03:24 PM
  [ # 15 ]

Die van mij schakelt juist beter als die goed koud is! Wel iets later maar soepeler.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook