1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Grr. Eerste roestblaasjes
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 22 november 2007 02:52 AM

Tja, die mooie perfecte roestvrije DS van ons (zelfs aan de binnenkant roestvrij zo bleek vorig jaar bij de controle bij Van Egmond) heeft nu bij de voorschermen op beide hoekjes aan de vooronderzijde van de wielkast beginnende kleine blaasjes.

Te weinig om nu al iets (d.w.z. alles repareren en overspuiten en zo) te doen zegt men. Maar is er iets wat ik kan doen om dat proces te stoppen? Hij was 100% perfect voor dat deze blaasjes er op kwamen. Ik wil dat het niet verder gaat of zo lang het nog klein is het wegwerken en dat het niet te snel terugkomt.

Wat is eigenlijk de oorzaak dat het daar altijd gaat roesten? Water in de velsrand?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 november 2007 09:18 AM
  [ # 1 ]

Het is een keuze die je moet maken. Of je laat het zo en het zal langzaam verder gaan, of je werkt het bij en het is optisch minder mooi maar wel degelijk.
Tussenweg; Is het een mogelijkheid om de blaasjes te injecteren met owatrol?

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 22 november 2007 09:27 AM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Het is een keuze die je moet maken. Of je laat het zo en het zal langzaam verder gaan, of je werkt het bij en het is optisch minder mooi maar wel degelijk.
Tussenweg; Is het een mogelijkheid om de blaasjes te injecteren met owatrol?

Ik zou voor degelijk gaan. Wat heb je op het oog met ‘optisch minder mooi maar degelijk’? (Ik vind blaasjes trouwens optisch erg niet mooi, dus het is m.i. al snel beter.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 november 2007 09:30 AM
  [ # 3 ]

Zonder foto’s is het een beetje moeilijk inschatten, maar over het algemeen lijkt een blaasje (nog in de juiste kleur) mooier dan als je het open gekrabt hebt.
Maar natuurlijk is openkrabben en behandelen veel beter.
Ik heb er toendertijd bewust voor gekozen om niets aan mijn deuren te doen (GS) omdat het er van buiten nog prima uit zag. Onderhuids was de schade behoorlijk.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 22 november 2007 10:42 AM
  [ # 4 ]

Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Gewoon openkrabben, goed schoonmaken en Owatrol of Fertan erop. In het laatste geval kun je het na een paar dagen nog in carrosseriekleur bijwerken ook, spul is overschilderbaar.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 november 2007 10:49 AM
  [ # 5 ]

Owatrol is ook overschilderbaar trouwens.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 november 2007 11:19 AM
  [ # 6 ]

Probleem is dat het van binnen uit komt. Van buitenaf repareren is dus zinloos. Je moet je spatborden uitelkaar halen en alle kieren en randjes drogen en in de owatrol zetten.

Eigenlijk ook de koplampramen afkitten….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 november 2007 03:53 PM
  [ # 7 ]

Over dit onderwerp was er gisteren in de Regio west van de DS club een interessante lezing door mij gegeven Wink
Je kan het proces van blaas vorming vele jaren afremmen door te injecteren met Owatrol. Mijn ervaring bij mijn eigen DS is dat nu 5 jr na de behandeling de blaasjes niets toegenomen zijn, terwijl de DS het hele jaar door buiten staat. Ga je krabben etc, dan wordt dat een grote plek en wil je het dan mooi hebben, moet je overspuiten.
Injecteren met Owatrol:
Neem een dremel en boortje van bv 0,8 mm ( uit de electronica wereld), boor door de lak heen op het hhogste punt vanhet blaasje totdat je op het harde ijzer komt. Neem een injectie spuit, met een im of opzuig naald ( zijn dik) en injecteer een week lang de gaatjes dagelijks met een paar druppels Owatrol. Daarna het gaatje afdichten met een druppel lak.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 22 november 2007 05:47 PM
  [ # 8 ]

Maar dan blijf je toch blaasjes zien? bovendien vrij arbeidsintensief vind ik. Ik zou zeggen gewoon voorzichtig openkrabben en schoonvegen met een licht vochtige doek. Vervolgens met een klein kwastje of iets anders tot tweemaal toe (na uitharden) roestomvormer op de plek. Dit vertraagd onzettend. De volgende dag even een lakstiftje eroverheen. Maar wat je ook besluit, iets doen is altijd beter dan niets.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 november 2007 09:34 PM
  [ # 9 ]
J.H.meijndert schreef:

Maar dan blijf je toch blaasjes zien? bovendien vrij arbeidsintensief vind ik. Ik zou zeggen gewoon voorzichtig openkrabben en schoonvegen met een licht vochtige doek. Vervolgens met een klein kwastje of iets anders tot tweemaal toe (na uitharden) roestomvormer op de plek. Dit vertraagd onzettend. De volgende dag even een lakstiftje eroverheen. Maar wat je ook besluit, iets doen is altijd beter dan niets.

Stel je hebt een blaasje van 5mm doorsnee, als je gaat openkrabben en ver genoeg gaat totdat er geen roest meer is, heb je grote kans dat je een plek met diameter van 2 cm hebt en waarschijnlijk ook nog een gat in het plaatwerk. het roesten komt immers van binnen uit. dat zla je ook flink blijven zien.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 24 november 2007 08:22 PM
  [ # 10 ]

niet zelf aan gaan knoeien,

dan wordt het al gauw nog lelijker. niet de bedoeling dunk mij. Dus even naar een beun/specialist. Die zet er plaatselijk een degelijke scheurmachine op, en maakty het weer mooi. Kost wat het kost. die kan ook een klein plekje oppakken zonder een heel deel te moeten spuiten. ik zou daar eens gaan vragen wat t kost.

ook sowieso even goed rond de aut olopen of er nog meer aan zit te komen. op een bepaald moment begint het gedonder weer. misschien is dat nu..

gegroet

.komma

Profiel  
 
kennydspecial
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007

- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
Gepost: 24 november 2007 11:44 PM
  [ # 11 ]

bij elke ds is dit een zwak punt de blaasjes en roest .
Very Happy niets aan te doen dan schuren en te herspuiten want andere middelen is knoeien jammer dat er geen polysteren onderdelen bestaan zoals deuren en voorschermen ik zeg wel als het erg is voor 1 roestblaas zou ik niet heel mijn spatbord schuren
kijk waar het is schuur het uit is het gat neem een laspost en las het op slijpen plamuren grondverf en verf en fini

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 25 november 2007 07:22 AM
  [ # 12 ]
kennydspecial schreef:

bij elke ds is dit een zwak punt de blaasjes en roest .
Very Happy niets aan te doen dan schuren en te herspuiten want andere middelen is knoeien jammer dat er geen polysteren onderdelen bestaan zoals deuren en voorschermen

polyester voorschermen en achterschermen bestaan wel…..deuren hebben bestaan maar dat was geen succes heb ik begrepen. Alleen is polyester wel lastiger strak te maken (eigenlijk zie je altijd het verschil met staal)

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 november 2007 02:51 PM
  [ # 13 ]

Roestblaasjes in de rand tussen koplampglas en bumper (3e neus) komen van binnenuit. Er zit daar dubbele plaat, waar water tussen kan. Roest gegarandeerd. Schuren, plamuren en spuiten helpt, voor 3 maanden, dan komt het terug.
Natuurlijk zijn er WEL kunststof spatborden die WEL goed strak te krijgen zijn (ik spreek in alle gevallen uit eigen ervaring).

Citroen!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2007 07:46 PM
  [ # 14 ]

Kun je zo’n spatbord, als het toch los staat, daar niet binnenin waterdicht maken?? Of is dat een kansloze actie?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 26 november 2007 10:06 PM
  [ # 15 ]

@DriverD: kan je die felsnaden niet dichtkitten met carrosseriekit of iets dergelijks??

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook