1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
schone olie in radiateur
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 13 februari 2005 05:29 PM

Hoe krijg je het voor elkaar? Olie in de radiateur gieten (ongeveer een liter)
de olie drijft gelukkig op de koelvloeistof, maar ...
Kan je daar mee rijden? Een slordige week? Zonder dat de olie en de koelvloeistof vermengen (kleine druppeltjes, witte schuim)?
???

Wie heeft dat wel eens aan de hand gehad, want er gebeuren vaker dergelijke grappen.
Gelukkig geen water in de olie gedaan.
Het moet niet gekker worden, DUH!

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 13 februari 2005 05:32 PM
  [ # 1 ]

Re: schone olie in radiateur

mcvdberg schreef:

Hoe krijg je het voor elkaar? Olie in de radiateur gieten (ongeveer een liter)
de olie drijft gelukkig op de koelvloeistof, maar ...
Kan je daar mee rijden? Een slordige week? Zonder dat de olie en de koelvloeistof vermengen (kleine druppeltjes, witte schuim)?
???

Wie heeft dat wel eens aan de hand gehad, want er gebeuren vaker dergelijke grappen.
Gelukkig geen water in de olie gedaan.
Het moet niet gekker worden, DUH!

Hoezo “er gebeuren vaker dergelijke grappen”?
Ik weet ‘t niet, maar ik zou zelf zorgen dat ‘t spul ASAP afgetapt en gereinigd wordt.
Maar als dat niet kan: maandagmorgen anders meteen even de dealer bellen?

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 13 februari 2005 05:57 PM
  [ # 2 ]

op dit moment verdenk ik de andere gebruiker van mijn auto (mijn vriendin) die misschien niet wist waar de olie in moet.
De olie was echter zo schoon dat mijn eerste verdenking naar de garagebezoek van gister gaat; never nooit hoefde ik het koelvloeistofniveau te controleren, gister heb ik de auto achtergelaten en mijn vriendin had de auto ergens vorige week of langer terug (op mijn aandringen) gecontroleerd op het olieniveau. Doe ik dus NOOIT meer! Auto alleen laten en anderen de olie laten peilen/bijvullen.
Ik wordt er wel helemaal gek van; heb ik alles geinvesteerd in deze auto, zal -ie even om zeep worden geholpen door zoiets.
Kan wel alles in elkaar trappen! (vloek).

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 13 februari 2005 07:09 PM
  [ # 3 ]

Probeer om met een injectie spuit o.i.d. eerst de olie er zoveel mogelijk uit te krijgen. Dan spoelen en vervangen. Zou er niet mee gaan rijden.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 13 februari 2005 07:20 PM
  [ # 4 ]

Gewoon alles aftappen. 2 of 3 keer goed doorspoelen en daarna opnieuw vullen met koelvloeistof.
Dan ben je toch van het hele probleem af?
Of mis ik wat?

Mvg Joost

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 13 februari 2005 07:24 PM
  [ # 5 ]

Je mist niks denk ik. Maar dan gaat de olie (weer) door het hele systeem heen.

Profiel  
 
citrofiel!ik?
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 26-12-2004

Gepost: 13 februari 2005 07:31 PM
  [ # 6 ]

Begrijp ik het goed, zit alle olie nog in het reservoir.
Reservoir afkoppelen, beter een stinkende motorruimte dan al die zooi in je systeem.
Een beetje kan geen kwaad, maar als er zoveel in zit dan krijg je echt een probleem met de koeling.
Dichtslippen van de koelsleufen in het blok kan een ernstig gevolg zijn van dit “geintje”

Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e

http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 februari 2005 08:27 PM
  [ # 7 ]

Re: schone olie in radiateur

mcvdberg schreef:

Wie heeft dat wel eens aan de hand gehad, want er gebeuren vaker dergelijke grappen.
Gelukkig geen water in de olie gedaan.
Het moet niet gekker worden, DUH!

Een leipe kennis van mij heeft een keer het hele motorblok van een Alto volgegooid met water, ja er zat een beetje weinig koelvloeistof in zei iemand. Na één volle gieter (5 liter of meer) was dat ding nog niet vol en begon hij aan de tweede volle gieter Rolling Eyes

Wat jeroentje zegt, eerst met een grote spuit de meeste zooi opzuigen en dan doorspoelen, het beste is dan gewoon de radiator afkoppelen en met warm water doorspuiten. De koelwaterslangen en waterpomp vinden olie niet echt lekker.

PS: De boosdoener mag je wat mij betreft best uitmaken voor de grootste ezel van het jaar Exclamation

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 13 februari 2005 11:12 PM
  [ # 8 ]

ezel van het jaar

de grootste ezel van het jaar

YEP!
En die mag er ook NOOIT meer in rijden.
Het is mogelijk al een aantal weken geleden gebeurd en ik heb het vanmiddag pas ontdekt.
Ben er dus nog half NL mee doorgereden.
Wat mij opviel was dat de olie nog zo schoon was. Daarom dacht ik dat het pas gisteren moet zijn gebeurd. Plus dat ik sinds nog nooit het lampje van de koelvloeistof zag branden in deze BX. Ik de garage bellen (op zondag), vragen of hij er iets van af wist, maar hij had aan de achterkant gewerkt (zie lijntje over droge metalen tik tgv versleten draagarmlagers). Nou, daar kan ik dus ook nooit meer langs! Bummer Surprisedops:
Sorry Rene Spaan (als je dit ooit leest), maar ik flipte een beetje op mijn olievondst en je geliefde is toch de laatste die je verdenkt van zoiets achterlijks.

Hopelijk heeft de bulk olie de hele tijd boven in de radiateur gezweefd en is het niet of amper het verdere systeem in gespoeld.
Zal met een blikje radiator flush van Wynns de boel ook nog spoelen.
Heb bij de pomp de meeste olie uit de radiateur geprobeerd te verdringen door er koelvloeistof ‘onder’ te gieten en zo de olie uit de vulopening (het hoogste punt vd radiateur) te laten lopen.

Warm water is een goeie tip. Dank, weet voor het blok even geen andere optie dan het gebruik van die Wynns toverdrankjes.

Nog steeds kan ik het moeilijk geloven dat dit soort grappen kunnen gebeuren!
Ach, wat te denken van Diesel in de tank, antivries in de LHM, of andersom, of antivries in het carter of in de automatische transmissie. Dat laatste zal wel moeilijk gaan want een muts zal niet gauw weten waar je die moet bijvullen. Dus er is nog hoop voor de gemiddelde muts.

Het kost me danig moeite om er iets hoopvols achteraan te vinden.

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 13 februari 2005 11:18 PM
  [ # 9 ]

Re: ezel van het jaar

mcvdberg schreef:

Denk dat ik het maar uit maak!

Je kan haar toch nog een kans geven!?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 februari 2005 11:20 PM
  [ # 10 ]

Tsja bij René Spaan denk je soms van wat is hij nou weer aan het doen maa voor zoiets zie ik hem echt niet aan…Die man sleutelt aan duizende Citroëns, zoiemand acht ik niet in staat om zoiets te doen…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 13 februari 2005 11:25 PM
  [ # 11 ]

misschien een erg botte opwelling

Nou, dat is wel mijn eerste gevoel, maar ik verdenk haar ook van het vernielen van de andere BX-en. 3x is genoeg.

Ik baal nu ook nog iets te hard en ben dus ook erg bot met mijn uitspraak. Maar ik heb ook naar Spaan me belachelijk gedragen door hem te verdenken. Later zegt mijn vriendin dat zij de olie via de ijzeren dop heeft bijgevuld en tuurlijk ben ik daar zelf ook schuld aan door het haar te laten doen.

Het meest opvallende is nog dat de auto niet eerder heeft geklaagd. Te hopen is dat er geen blijvende schade is ontstaan want ik zal het nooit van haar vergoed kunnen krijgen.

Ongeveer al mijn spaarcentjes is in deze auto gegaan (ook dom van mij).

Door haar moet ik mogelijk alles weer op de fiets doen (met de kinderen naar Frankrijk enzo.
Ze wordt hartelijk bedankt.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 februari 2005 11:44 PM
  [ # 12 ]

Re: ezel van het jaar

mcvdberg schreef:

Warm water is een goeie tip. Dank, weet voor het blok even geen andere optie dan het gebruik van die Wynns toverdrankjes.

Een waterkoker met kokend water is een mooi alternatief als je niet even een tuinslang uit het raam kunt gooien om de radiator door te spoelen.

Wat dat spul van Wynns betreft, ik zou daarmee uitkijken, de automaterialenzaak waar ik mijn spullen koop heeft mij verteld dat je koelsysteem (vooral de radiator) met dat spul opeens zou kunnen gaan lekken. Dit komt doordat het spul voornamelijk kalk oplost en zo de kleine gaatjes die in de loop van de tijd door kalk/vuil zijn gaan dichtzitten weer openmaakt. Heb mijn ZX ermee gespoeld omdat ik dacht dat de vorige eigenaar ook olie in het koelsysyteem had gegooid, bleek later gewoon een lekke koppakking te zijn (modder kleur koelvloeistof). Nou was de radiateur vrij nieuw en die is niet gaan lekken, maar ik kreeg dezelfde avond nog een lekkage door een (piep)klein gaatje in de koelslang die van de kachelradiateur naar het thermostaathuis gaat. Een week later sneuvelde die dikke slang rechtsboven bij de radiator, het kan toeval zijn maar ik heb zo mijn bedenkingen over dat spul, gelukkig bleef het hierbij. Gelukkig koop ik mijn spullen bij een eerlijke automaterialenzaak, geld wil die man graag verdienen, maar dan wel op een eerlijke manier, want dat flesje was iets van €10.

Om de restanten olie uit het koelsysteem te krijgen kun je het beste gewoon spoelen met water, de motor warmt het water wel op en hier lost dan de olie in op,  wel aftappen als het water nog warm is. Een beetje spiritus (alcohol) met het water mengen kan ook geen kwaad, geen hele fles erin gooien, maar gewoon een kwart of halve fles op 5L water. Dat is sterk genoeg om de olie op te lossen en de koelslangen en afdichtingen met rust te laten.

Suc6

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 februari 2005 11:55 PM
  [ # 13 ]

Tsja, ik bedenk me net iets…

Als je olie in plaats van koelwater door je waterkanalen van je motor gaat pompen krijg je dan niet hetzelfde effect als een lekke koppakking?

In dat geval kan het zo zijn dat de olie in combinatie met het water een soort mayonaise achtige sludge vormt en zo je water kanalen dichtspoelt.
De leden die op de ZX-sleutelmeeting zijn geweest kunnen zich allemaal nog wel herinneren wat voor een bende dat geeft.. Rolling Eyes

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 februari 2005 12:07 AM
  [ # 14 ]
Simpele Ziel schreef:

Tsja, ik bedenk me net iets…

Als je olie in plaats van koelwater door je waterkanalen van je motor gaat pompen krijg je dan niet hetzelfde effect als een lekke koppakking?

In dat geval kan het zo zijn dat de olie in combinatie met het water een soort mayonaise achtige sludge vormt en zo je water kanalen dichtspoelt.
De leden die op de ZX-sleutelmeeting zijn geweest kunnen zich allemaal nog wel herinneren wat voor een bende dat geeft.. Rolling Eyes

Zo erg is het nu ook weer niet als je het maar goed uitspoelt. Rubberen slangen vinden hete olie ook niet leuk. Dus het best is de zaak helemaal aftappen (ook de kachel open), alles uitspoelen en dan vervangen. Na een paar 1000 km zul je ongetwijfeld wel WEER mayonaise aantreffen omdat misshcine niet alle olie eruit is gespoeld. Dus herhaal dan nog een keer het verversen van de koelvloeistof (met goed uitspoelen). Mazzel voor je is wellicht dat olie goed drijft op koelvloeistof, dus er is kans dat het gewoon is blijven zitten en niet al teveel door de motor gespoeld. Je motor zuigt verse vloeistof onderaan de radiateur aan.

SJa, domme actie van je vriendin. Aan de andere kant, als je het haar nooit verteld hebt HOE te doen, dan kun je het haar ook moeilijk verwijten.

Sterker nog: het is mij zelf ook een keer overkomen (ja, dom).. Had beide doppen open staan.(ik heb een los expansietankje dat vlakbij de olievuldop zat). En ik giet de olie die ik wilde bijvullen pardoes in het koelvloeistoftankje toen er ineens iets begon te dagen… Toen was ik er snel bij, dus gelijk van het principe gebruik gemaakt dat olie drijft op koelvloeistof. Dus bijvullen met koelvoeistof tot de olie eroverheen liep. Daarna tankje afgekoppeld (slangklemmen aan de onderkant losmaken) en het tankje eraf gehaald en goed schoongespoeld met afwasmiddel. DAarna weer gemonteerd en de koevloeistof weer bijgevuld. Had de mazzel dat de olie zich nog niet had kunnen verspreiden (motor niet gestart). Later trof ik wel een keer iets mayo aan onder de expansievatdop, maar goed, niet substantieel dus geen probleem. Maar ik voelde mij nog wel een tijd behoorlijk belachelijk door deze actie.

Als je water bijvult bij de olie het het veel vervelelender omdat het water gelijk naar onderen zakt. Ook heel vervelend als je koppakking eruit geblazen is en er water bij de olie is gekomen. Dan moet je het carter echt goed schoonspoelen. Lager kunnen absoluut niet tegen water, terwijl het koelvloeistof echt wel een beetje olie kan hebben.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 februari 2005 12:32 AM
  [ # 15 ]

Sja.. eigenlijk moet je aan een vrouw ook niet vertellen hoe de motorkap opengaat.
Nu ik erover nadenk, je kunt ‘t beter niet eens de sleutels van een BX geven… er kan veel te veel mee mis als je niet weet wat je doet, en als de BX je dan dierbaar is…

Gelukkig zal ik nooit dit soort gezeur krijgen Cool

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook