![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Daan88 schreef:die is alleen verplicht op fabrieks xenon, net als automatische koplampverstelling
In Nederland is dat misschien zo, maar in België is dat anders!
Hier in België moet xenon zo’n sproei-instrallatie hebben en de automatische hoogteregeling. Ook de achteraf geplaatste xenon dus!
Anders geraakt ge niet door de keuring.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
knight-rider schreef:In Nederland is dat misschien zo, maar in België is dat anders!
Hier in België moet xenon zo’n sproei-instrallatie hebben en de automatische hoogteregeling. Ook de achteraf geplaatste xenon dus!
Anders geraakt ge niet door de keuring.
Geldt dat alleen voor xenon? Wat is daar de reden voor? Dat de kans anders te groot is dat je voorliggers denken dat er een hulpdienst aankomt?
—-People who say it can’t be done, should not interrupt those who are doing it. (George Bernard Shaw)—-
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
why-not schreef:ice96 schreef:Niet helemaal off-topic hoor! Je hebt het toch even over de lampen gehad.
De lampjes gaan minstens driekwart jaar mee
Dit vind ik niet geloofwaardig!!!! Heeft de dealer hiermee wellicht de normale lampen bedoeld? Ik heb de auto nu 1,5 jaar (met xenon) en heb nog niet hoeven te vervangen….
hij bedoelde gewoon het lichtpitje (niet de behuizing)
Ik bedoelde ook het lichtpitje. De behuizing moet leverslang mee gaan, mits geen botsingen.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
localhost schreef:knight-rider schreef:In Nederland is dat misschien zo, maar in België is dat anders!
Anders geraakt ge niet door de keuring.Geldt dat alleen voor xenon? Wat is daar de reden voor? Dat de kans anders te groot is dat je voorliggers denken dat er een hulpdienst aankomt?
@ localhost:
De reden is heel simpel. Xenon is vele krachtiger/feller dan halogeen. Een niet juist ingestelde xenon lamp verblindt bijna net zo als halogeen groot licht!
@ knight-rider:
Ik meen dat in NL het ook verplicht is bij het achteraf inbouwen voor alle auto’s vanaf bouwjaar 2005…
Ik zou nog even terugkomen op de prijs. Ik heb vandaag gevraagd en het klopt. Voor ongeveer €300 zitten er xenon lampen in. Daarbij wordt niet de gehele behuizing vervangen, enkel dat wat nodig is om de xenon in te zetten. De verlichting zal dus NIET automatisch in hoogte verstellen (wel via dat schroefje linksonder je stuur) en NIET voorzien zijn van een sproei installatie.
—-People who say it can’t be done, should not interrupt those who are doing it. (George Bernard Shaw)—-
localhost schreef:Ik zou nog even terugkomen op de prijs. Ik heb vandaag gevraagd en het klopt. Voor ongeveer €300 zitten er xenon lampen in. Daarbij wordt niet de gehele behuizing vervangen, enkel dat wat nodig is om de xenon in te zetten. De verlichting zal dus NIET automatisch in hoogte verstellen (wel via dat schroefje linksonder je stuur) en NIET voorzien zijn van een sproei installatie.
Volgens mij is deze manier van inbouwen van Xenonlampen in Nederland inderdaad niet toegestaan. Er moet automatische hoogteverstelling op zitten en hij moet voorzien zijn van een sproeiinstallatie.
Hoewel de APK voor de C4(-Picasso)‘s nog wel een tijdje weg is, kan dit in de toekomst wel problemen opleveren.
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Ik ging ook even googlen… lastig die regels. Het geldt alleen voor nieuwe auto’s, dus auto’s die per 2007 op kenteken staan: Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
In mijn geval mag ik dus wel xenon plaatsen, want mijn auto is in 2006 op kenteken komen staan.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8645.jpg)
Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Is weer een typisch voorbeeld van kromme Haagse regelgeving…..
Verlichting mag niet verblinden! Punt!
Zou het niet zo zijn dat de nieuwere strengere regels gelden voor alle auto’s die na 1 januari 2007 voorzien worden van xenon verlichting?
Als ik het artikel mag geloven niet. De reden, aldus het artikel, is dat je anders de mensen benadeeld die al reeds zelf achteraf xenon hebben geplaatst.
Maar nogmaals, ik heb geen xenon en ga het ook niet inbouwen. Ik ben alleen blij dat mijn dealer het vroegtijdig doorbranden van mijn koplampen heeft weten op te lossen.