Heb het volgende probleem:
als de achterkant van mijn huidige BX inveert hoor je een scherpe, droge, ijzeren TIK, alsof de stangetjes van de hoogteregelaar worden getokkelt als een gitaarsnaar.
Het tikt steeds meer ook dus wil ik er eigenlijk niet veel meer mee rijden. Lijkt of het erger wordt.
Heb alle leidingen gecontroleerd, maar die lopen allemaal goed /vrij van andere onderdelen. Die schutborden achter de schijven zijn het ook niet.
valt ook op dat de achterkant erg rap omlaag’valt’ bij stilstaan; na 5-8 uur is de achterkant helemaal omlaag (iets met de hoogteregelaars of iets dat mogelijk retourklep heet?)
Wie weet het?
Denk toch maar even naar de dokter te moeten hiermee.
Verder vlieg ik als een engeltje over de weg ...
bvd mcvdb
Een harde “tik” of een “kleng”?
Zijn het misschien één of beide draagarmlagers? Hoor je het geluid ook als je vrijvlot over een verkeersdrempel rijdt?
Idd… hoor je ook als je instapt een harde tik of gekraak ? Dan is het nl. zeker je achterdraagarmlager
valt ook op dat de achterkant erg rap omlaag’valt’ bij stilstaan; na 5-8 uur is de achterkant helemaal omlaag (iets met de hoogteregelaars of iets dat mogelijk retourklep heet?)
Als de draagarmlagers versleten zijn duurt het volgens mij juist langer voordat de auto inzakt, de scharnierende werking van de draagarm wordt immers belemmerd door de versleten lagers.
Versleten draagarmlagers kun je idd horen als je instapt en je hoort een krakerig geluid. Een andere manier is om aan de achterkant te kijken naar de stand van de wielen, deze moeten vrijwel recht staan en niet aan de bovenkant naar binnen.
Even door een specialist naar laten kijken wat er is. Doorrijden met versleten draagarmlagers kan resulteren in kapotte leidingen doordat deze door de draagarm in de verdukking komen.
Zus’ Xantia heeft er sinds kort ook last van.
toch maar eens naar laten kijken dus?
op hoeveel komt zo’n reparatie ongeveer?
Ze vroeg me laatst wat dat geluid achteraan kon zijn,
het is inderdaad een soort getik of kort gekraak.
had hetzelfde met mijn vorige tzd, echt heel lang na gezocht wat dat nou was. Waren dus de draagarm lagers bleek en half jaar later. Die waren toen opeens op.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
BINGO! draagarmlagers
Heb zaterdag de lagers en een hele draagarm laten vervangen.
Best dit te vervangen, spul zag er rechts achter erg slecht uit.
Wiellager was ook weg.
Voor prijzen, tja, als je het zelf kan scheelt dat gauw geld, maar ik ben naar Renee Spaan in Krommenie gegaan en die heeft het meteen willen doen. Zijn tarieven staan op zijn site.
Heb nu weer rust in mijn kont want bij elke hobbel die tik te horen ...
Ben blij met zo’n specialist als Spaan.
mvbbx schreef:
Versleten draagarmlagers kun je idd horen als je instapt en je hoort een krakerig geluid. Een andere manier is om aan de achterkant te kijken naar de stand van de wielen, deze moeten vrijwel recht staan en niet aan de bovenkant naar binnen.
Met de rest van je verhaal ben ik het helemaal eens. Maar dit punt is niet juist. Je kunt wel degelijk een APK-afkeurenswaardige speling hebben op de (kapotte) draagarmlagers zonder dat dit te zien is als scheefstand.
Als je de defecte lagers (een geplet rollertje kan ‘t m al doen) maar lang genoeg fijnmaalt komt die speling ook wel. Maar in essentie hangt het van de plek van het defecte rollertje af (boven, onder, achter, voor) wáár die speling zich precies manifesteert. Voor de APK wordt er alleen maar naar de speling gekeken, niet naar de plek. Scheefstand krijg je alleen als defecte rollers hebt op plekken die dit mogelijk maken, zoals onder en boven. Ik heb hier helaas ervaring mee (een onverwachte afkeur op ADALlen gehad, zonder scheefstand ook).
Ook klevende/vastgeslagen achterremklauwen kunnen trouwens voor vertraagd inzakken achter zorgen. Zakt ie achter eerder in dan voor dan kun je bijna voorzichtig veronderstellen dat er een hoop heel is…
Ich bin ein Breaker